Show nejen pro šotouše
Cestovní ruch 19. 5. 2024 05:06V září letošního roku se v Benešově u Prahy uskuteční již 5. ročník Festivalu parních lokomotiv. Výstava historických drážních vozidel...
Krajská hospodářská komora Karlovarského kraje (KHK KK) ve spolupráci s IHK für Oberfranken Bayreuth a dalšími partnery uspořádala v Karlových Varech Společný dopravní summit Česká republika – Bavorsko – Sasko. Ústředním tématem byl rozvoj společné dopravní infrastruktury, především pak elektrifikace německých železniční tratí k českým hranicím. O naléhavosti tématu svědčí fakt, že se akce zúčastnil i ministr dopravy Martin Kupka, bavorský ministr dopravy Christian Bernreiter, státní tajemnice saského ministerstva dopravy Ines Fröhlich, předseda KHK KK Tomáš Linda, prezident IHK für Oberfranken Bayreuth Michael Waasner a řada dalších významných hostů.
„Železniční spojení mezi Chebem a Norimberkem představuje velký potenciál pro rozvoj našich dvou strukturálně postižených regionů, Karlovarského a Ústeckého kraje. Vznikla by tak podkrušnohorská magistrála, ve které vidíme velkou příležitost, protože víc než 30 % českého exportu míří do Německa,“ uvedl Tomáš Linda, předseda představenstva KHK KK. „O rozvoji přeshraniční železniční sítě se mluví od poloviny 90. let a česká strana má elektrifikaci hotovou prakticky až k hranicím. Do stavby koridorů se u nás investovaly vysoké částky a nákladní dopravci by se měli naučit toto spojení používat. A to je důvod, proč jsme Společný dopravní summit uspořádali. Chceme apelovat na českou i německou vládu, aby na toto propojení nerezignovala. Silná sestava účastníků z obou stran hranice je důkazem, že si téma zasluhuje pozornost,“ podotkl předseda KHK KK Tomáš Linda.
Chybějícím prvkem v rozšíření sasko-franské magistrály na hranici s Českem je elektrifikace železniční tratě z Norimberka přes Marktredwitz do Hofu nebo Schirndingu. Tím má být překlenuta elektrifikační mezera, která by opět umožnila souvislou dálkovou dopravu.
„Spolková vláda v tomto ohledu poslední tři roky prakticky nic neudělala, což je ostuda. Přitom 140 kilometrů elektrifikované trasy bylo naplánováno a je i podporováno regionem. Ačkoli spolková vláda často hovoří o svých ambiciózních záměrech elektrifikace, v dalších krocích nepokračuje. Spolková vláda konečně musí českou stranu dohnat,” řekl bavorský ministr dopravy Christian Bernreiter. V současné době existuje pouze jedno elektrifikované železniční spojení mezi Spolkovou republikou Německo a Českou republikou, ale tato trasa u saského Bad Schandau bude v roce 2030 uzavřena kvůli stavebním pracím. „Opakovaně se ukazuje, jak je sasko-franská magistrála potřebná, a to i její odbočka do Chebu. Musíme proto následovat příklad českých kolegů a elektrifikovat 15 kilometrů z Marktredwitz přes Schirnding k hranicím, stejně jako úsek z Hofu do Marktredwitz.“
Stejný zájem má i česká vláda. „Česko-bavorská spolupráce má v řadě oblastí velký potenciál pro obě strany. Aby bylo možné z těchto možností naplno profitovat, musíme mít kvalitní dopravní infrastrukturu, která Českou republiku s Bavorskem propojí. Velmi rád jsem se proto setkal s panem ministrem Bernreiterem, abych s ním probral naše klíčové dopravní priority,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka. „Z pohledu České republiky je železniční prioritou ve směru do Bavorska osa Plzeň-Domažlice-státní hranice, a to z hlediska výhledové infrastruktury i přepravních proudů. Podporujeme také elektrizaci úseku Cheb-státní hranice-Schirnding-Marktredwitz a sdílíme společný zájem na co nejrychlejší modernizaci trati mezi Furth im Wald a Schwandorfem,“ doplnil ministr Kupka.
Podle hejtmana Karlovarského kraje Petra Kulhánka je pro rozvoj regionu důležité propojení nejen dálnice D6 s německou dálniční sítí, ale právě také kapacitní a elektrifikovaná železnice z Chebu do Norimberka: „Z globálního pohledu jsou pro náš region zásadní tři typy dopravy – silniční, železniční a dnes i letecká. Zatímco rozvoj letecké dopravy je ryze tuzemskou záležitostí, u zbývajících dvou je nutná spolupráce s našimi německými sousedy a partnery. Příští rok to bude již 30 let, kdy byla podepsaná mezivládní dohoda o koridoru, který spojuje Slovensko, Českou republiku a Německo. Je proto naprosto nezbytné, abychom to, co bylo úspěšně dokončeno na české straně, tedy hotová elektrifikace, dotáhli do zdárného konce také v Německu,“ konstatoval.
Na závěr summitu byla podepsána Karlovarská deklarace, která apeluje na vlády v Berlíně a Praze, aby byly bezodkladně uskutečněny ústřední přeshraniční železniční projekty evropského významu jako infrastrukturní základ pro úspěšnou strukturální změnu v příhraničních regionech.
Letošního ročníku Festivalu, který proběhne pod záštitou místopředsedy...
Kromě krásných parních lokomotiv z tuzemska i ze...
V pátek 13. září 2024 po obědě bude...
Kromě vystavených lokomotiv budou rovněž představeny vozy s...
Co zámek nabídne? Dopoledne od 10 hodin je...
V roce 2022 se v ČR uskutečnilo na padesát pět...
Zámek Nelahozeves má konkurenční výhodu v relativní blízkosti Prahy...
Akce Inspirace ke svatbě na zámku se samozřejmě...
Společnost Fortinet, světový lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti...
Útoky začaly v průměru 4,76 dní poté, co...
Útoky se týkaly méně než 9 % všech...
Botnety prokázaly neuvěřitelnou odolnost – v průměru trvalo...
„Itálie je pro nás prvním krokem na západ...
Aktuálně Bonami provozuje své služby v České republice,...
Značka Pietro Filipi byla založena v roce 1993...
I tento důvod vstupu SPM do Trenýrkárna.cz dokresluje...
„Podnikání v Plzeňském kraji čelí řadě výzev, které...
Tento nedostatek pracovníků firmy částečně řeší zapojením cizinců,...
Plzeňský kraj se nepotýká jen s problémy, ale...
V centru vznikají rovněž nové generace pohonů pro vozy...