sobota 7. září 2024
ikona hodiny 7. 5. 2024 06:31

Česko stále čeká na elektrifikaci německých tratí

Krajská hospodářská komora Karlovarského kraje (KHK KK) ve spolupráci s IHK für Oberfranken Bayreuth a dalšími partnery uspořádala v Karlových Varech Společný dopravní summit Česká republika – Bavorsko – Sasko. Ústředním tématem byl rozvoj společné dopravní infrastruktury, především pak elektrifikace německých železniční tratí k českým hranicím. O naléhavosti tématu svědčí fakt, že se akce zúčastnil i ministr dopravy Martin Kupka, bavorský ministr dopravy Christian Bernreiter, státní tajemnice saského ministerstva dopravy Ines Fröhlich, předseda KHK KK Tomáš Linda, prezident IHK für Oberfranken Bayreuth Michael Waasner a řada dalších významných hostů.

Foto: KHK KK Foto: KHK KK

„Železniční spojení mezi Chebem a Norimberkem představuje velký potenciál pro rozvoj našich dvou strukturálně postižených regionů, Karlovarského a Ústeckého kraje. Vznikla by tak podkrušnohorská magistrála, ve které vidíme velkou příležitost, protože víc než 30 % českého exportu míří do Německa,“ uvedl Tomáš Linda, předseda představenstva KHK KK. „O rozvoji přeshraniční železniční sítě se mluví od poloviny 90. let a česká strana má elektrifikaci hotovou prakticky až k hranicím. Do stavby koridorů se u nás investovaly vysoké částky a nákladní dopravci by se měli naučit toto spojení používat. A to je důvod, proč jsme Společný dopravní summit uspořádali. Chceme apelovat na českou i německou vládu, aby na toto propojení nerezignovala. Silná sestava účastníků z obou stran hranice je důkazem, že si téma zasluhuje pozornost,“ podotkl předseda KHK KK Tomáš Linda.

Chybějícím prvkem v rozšíření sasko-franské magistrály na hranici s Českem je elektrifikace železniční tratě z Norimberka přes Marktredwitz do Hofu nebo Schirndingu. Tím má být překlenuta elektrifikační mezera, která by opět umožnila souvislou dálkovou dopravu.

„Spolková vláda v tomto ohledu poslední tři roky prakticky nic neudělala, což je ostuda. Přitom 140 kilometrů elektrifikované trasy bylo naplánováno a je i podporováno regionem. Ačkoli spolková vláda často hovoří o svých ambiciózních záměrech elektrifikace, v dalších krocích nepokračuje. Spolková vláda konečně musí českou stranu dohnat,” řekl bavorský ministr dopravy Christian Bernreiter. V současné době existuje pouze jedno elektrifikované železniční spojení mezi Spolkovou republikou Německo a Českou republikou, ale tato trasa u saského Bad Schandau bude v roce 2030 uzavřena kvůli stavebním pracím. „Opakovaně se ukazuje, jak je sasko-franská magistrála potřebná, a to i její odbočka do Chebu. Musíme proto následovat příklad českých kolegů a elektrifikovat 15 kilometrů z Marktredwitz přes Schirnding k hranicím, stejně jako úsek z Hofu do Marktredwitz.“

Stejný zájem má i česká vláda. „Česko-bavorská spolupráce má v řadě oblastí velký potenciál pro obě strany. Aby bylo možné z těchto možností naplno profitovat, musíme mít kvalitní dopravní infrastrukturu, která Českou republiku s Bavorskem propojí. Velmi rád jsem se proto setkal s panem ministrem Bernreiterem, abych s ním probral naše klíčové dopravní priority,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka. „Z pohledu České republiky je železniční prioritou ve směru do Bavorska osa Plzeň-Domažlice-státní hranice, a to z hlediska výhledové infrastruktury i přepravních proudů. Podporujeme také elektrizaci úseku Cheb-státní hranice-Schirnding-Marktredwitz a sdílíme společný zájem na co nejrychlejší modernizaci trati mezi Furth im Wald a Schwandorfem,“ doplnil ministr Kupka.

Podle hejtmana Karlovarského kraje Petra Kulhánka je pro rozvoj regionu důležité propojení nejen dálnice D6 s německou dálniční sítí, ale právě také kapacitní a elektrifikovaná železnice z Chebu do Norimberka: „Z globálního pohledu jsou pro náš region zásadní tři typy dopravy – silniční, železniční a dnes i letecká. Zatímco rozvoj letecké dopravy je ryze tuzemskou záležitostí, u zbývajících dvou je nutná spolupráce s našimi německými sousedy a partnery. Příští rok to bude již 30 let, kdy byla podepsaná mezivládní dohoda o koridoru, který spojuje Slovensko, Českou republiku a Německo. Je proto naprosto nezbytné, abychom to, co bylo úspěšně dokončeno na české straně, tedy hotová elektrifikace, dotáhli do zdárného konce také v Německu,“ konstatoval.

Na závěr summitu byla podepsána Karlovarská deklarace, která apeluje na vlády v Berlíně a Praze, aby byly bezodkladně uskutečněny ústřední přeshraniční železniční projekty evropského významu jako infrastrukturní základ pro úspěšnou strukturální změnu v příhraničních regionech.

Články autora Václava Simeonová

Nejnovější články

Videa & Podcasty

Nedělejme to pro čárku

Bezpečnost je základní podmínkou existence firmy i jejího...
Expertní pohled

První návrh státního rozpočtu pro rok 2025 je spíše zklamáním

Se začátkem září se do popředí mediálního zájmu...
Názory

Český průmysl stále hlavním rizikem probíhajícího oživení

Průmysl meziročně po sezónním očištění meziročně poklesl o...

Nejnovější Pohled z praxe

Expertní pohled

Vyznáte se v energetických štítcích?

Všechny modely ohřívačů a zásobníků teplé vody, prodávané...
Pohled z praxe

Vyhláška omezí konkurenci a udrží vysoké ceny

Včera vstoupila v platnost kosmeticky upravená vyhláška č....
Pohled z praxe

Mews a Duetto překročily hranici 600 hotelů

Mews, přední poskytovatel cloudového systému pro hotely, a...