Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Českobudějovický pivovar Samson, součást belgicko-brazilské skupiny AB InBev (ABI), měl za loňské první pololetí tržby 50,7 milionu a ztrátu po zdanění 35,5 milionu Kč. Letos plánuje tržby 101,9 milionu a ztrátu 71,1 milionu. Až do roku 2023 nečeká, že se ze ztráty dostane. K prosinci 2019 měl pivovar daňově uznatelnou ztrátu 303,4 milionu Kč. Vyplývá to z posudku, který vypracovala společnost KPMG.
Ta konstatuje, že pivovar je hluboce pod tržním průměrem ziskovosti a přes plánované investice v nejbližším období zisk ani nečeká. Primárním důvodem je omezený výstav. Roční možná kapacita pivovaru je až 450 000 hektolitrů, v roce 2019 měl však skutečný výstav těsně nad hranicí dvaceti procent. S 80 zaměstnanci vykázal tržby 98,7 milionu Kč a skončil ve ztrátě po zdanění 72,1 milionu. Ke konci roku 2019 dosáhla ztráta za všechna minulá období 357,4 milionu.
AB InBev koupila pivovar, který vyváží asi polovinu své produkce téměř do 20 zemí, v roce 2014 od společnosti Taurus One Limited se sídlem na Kypru. ABI dosud do Samsonu investovala téměř půl miliardy korun. Skupina AB InBev vyrábí piva Budweiser, Stella Artois, Corona, Foster’s, Leffe či Löwenbräu a na globální produkci piva se podílí téměř čtvrtinou.
Dlouhodobou ztrátu pivovaru dotuje vlastník. Samson má podle posudku významný hmotný majetek, hlavně výrobní areál s rozlohou 62 236 metrů čtverečních. Pro roky 2021 až 2023 plánuje pivovar růst tržeb ročně o 3,3 procenta a čeká, že bude dál ve ztrátě. Zhruba 62 procent tržeb tvořily za loňské první pololetí prodeje v zahraničí. Mezi hlavní exportní trhy patří Rakousko, Dánsko, Itálie, Polsko, USA a Austrálie.