Středa 8. května 2024
ikona hodiny17. 1. 2021 15:55

Největší obráběcí centrum v Evropě je české

V ostravské společnosti Škoda Vagonka začalo o víkendu fungovat obráběcí centrum za zhruba 100 milionů korun. Podle firmy jde o největší a nejmodernější zařízení svého druhu v Evropě, díky unikátnímu stroji může firma obrábět obří nadrozměrné hliníkové díly železničních vozidel. Firma tím výrazně navýší kapacitu výroby a zefektivní produkci nových vlaků.

ČTK autor

Foto: archiv Škoda Vagonka Foto: archiv Škoda Vagonka

Škoda Vagonka vyrábí elektrické vlaky pro příměstskou dopravu, motorové soupravy nebo osobní přípojné vozy. Společnost je přímým pokračovatelem 120 let dlouhé tradice výroby osobních kolejových vozidel ve Studénce, do Ostravy se výroba přestěhovala v roce 2001. V roce 2005 firmu ovládla Škoda Transportation.

„Rozvoj a inovace naší výroby jsou pro nás v této době klíčové. Nové obráběcí centrum nemá svými rozměry konkurenci a umožní nám pracovat mnohem efektivněji jednak s ohledem na čas, ale i na náklady,“ uvedl předseda představenstva a prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina. Firma v Ostravě zdvojnásobí výrobní plochu i počet zaměstnanců, který vzroste ze 450 na 900. Generální ředitel a předseda představenstva Škody Vagonka Martin Bednarz uvedl, že obráběcí centrum zvýší kapacitní možnosti firmy v obrábění nadrozměrných dílů na dvojnásobek. „Díky tomu budeme například nově obrábět až 28 metrů dlouhé hliníkové svařence a podsestavy širokorozchodných skříní pro projekty vozidel určených například pro Lotyšské dráhy,“ uvedl Bednarz.

Obráběcí centrum dodala česká firma Strojírna Tyc. Zařízení váží 360 tun a délka samotného stroje dosahuje téměř 50 metrů. „Maximální rozměr obrobku, který může stroj pojmout, bude 39 x 4,5 metru, přičemž přesnost obrábění se bude odehrávat v řádech setin milimetru,“ uvedl mluvčí skupiny Škoda Transportation Jan Švehla.

Instalace stroje je součástí projektu Nová Vagonka, který firma představila loni a během nějž chce investovat téměř miliardu korun. „Připravujeme se tím na významný růst objemu výroby, který budeme realizovat díky novým kontraktům na dodávku elektrických jednotek,“ uvedl Bednarz. Ve firmě výrazně vzroste počet smontovaných vozů a pětinásobně stoupne výroba hrubých hliníkových staveb.

Ostravská Vagonka bude v nejbližší době pracovat především na jednopodlažních elektrických vlacích pro zákazníky v Česku, na Slovensku nebo v Lotyšsku a soupravách typu Push-Pull pro Moravskoslezský kraj. „Do Ostravy se navíc bude koncentrovat technologické know-how v oblasti řídicích, multimediálních a diagnostických systémů dceřiné společnosti Škoda Digital,“ uvedl Švehla.

Články autora ČTK

Nejnovější články

Pohled z praxe
Když má svět dveře dokořán

Poslechněte si první epizodu. Poslechněte si druhou epizodu....

Trendy
Česko uvidí první bateriový vlak

Poprvé bude představen první bateriový vlak, který bude...

Návštěvníci letošního veletrhu se tak mohou přijít podívat...

Pohled z praxe
Elektrárny Opatovice modernizují a myslí na ekologii

Elektrárna, kterou firma provozuje, je schopná vysokoúčinné kombinované...

Už od devadesátých let firma pracuje na ekologizaci svého...

V současnosti Elektrárny Opatovice pokračují v obnově svých turbín. Po...

Energie se skrývá nejen v elektrárenských kotlích, ale také...

Nejnovější Aktuality

Trendy
Česko uvidí první bateriový vlak

Poprvé bude představen první bateriový vlak, který bude...

Návštěvníci letošního veletrhu se tak mohou přijít podívat...

Aktuality
Česká nábytkářská firma dobyla Paříž

„Účast na veletrhu byla pro firmu RIM jedinečnou...

V rámci veletrhu značka RIM prezentovala nejen své...

Workspace Expo v Paříži je mezinárodní veletrh zaměřený...

Aktuality
V USA a Kanadě mají o české firmy a startupy velký zájem

„Když jsem se bavil na cestě zpět s účastníky...

„Je povzbudivé vidět, jak české firmy a startupy v oblastech...