Česko je v pasti ekonomiky středních příjmů
Analýzy ze SpořkyNedávno proběhla konference Druhé ekonomické transformace s názvem ReVize Česka, na které diskutovaly špičky českého businessu s vládou (premiér, vicepremiéři...
V průběhu roku 2021 vytvoří obor zákaznických, podnikových a IT služeb 10 tisíc nových pracovních míst, což odpovídá 5% růstu. Stejným tempem se zvýšily i mzdy zaměstnanců oboru, což přispělo k výraznému omezení fluktuace. Celkem 330 zdejších center zaměstnávalo v roce 2020 již 120 000 lidí, z nichž téměř polovinu tvořili pracovníci ze zahraničí, především ze západní Evropy. Do ČR je přilákaly zejména kariérní možnosti a vysoká kvalita života. Nejrychleji se rozšiřují IT centra a poskytovatelé personálních služeb. Vyplývá to z výročního průzkumu asociace ABSL.
„Průzkum tradičně mapuje velikost a zaměření center podnikových služeb v ČR, stejně jako jeho potřeby a výzvy, které určují a ovlivňují jeho rozvoj. V roce 2020 byla hlavním akcelerátorem rozvoje pandemie Covid-19,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která v ČR sdružuje firmy poskytující zákaznické, podnikové a IT služby. Právě pandemie urychlila v 53 % center digitalizační projekty, 38 % center automatizovalo nové procesy, vše s cílem být schopen hladce fungovat i v dobách mnoha omezení pracovního života a sociálních kontaktů. I díky tomu reportovalo 92 % firem z tohoto oboru pozitivní nebo žádný dopad pandemie a více než třetině center se díky pandemii otevřely nové obchodní příležitosti. „Díky schopnosti fungovat v plně digitálním prostředí a přinášet inovace do všech oblastí podnikání náš obor i nadále poroste. Digitalizace totiž umožňuje centrálně zpracovávat stále více činností a procesů. Vedle již tradičních účetních služeb jsou to stále častěji i IT služby, ale i služby z oblasti práva, kybernetické bezpečnosti, personalistiky, vývoje a v souvislosti s masivním růstem množství dat i datové analytiky,“ vysvětluje Jonathan Appleton.
Obor reprezentuje 330 firem, v nichž v roce 2020 pracovalo 120 000 zaměstnanců a 8750 pracovních míst zastal robotický software
Pro rok 2021 predikuje další expanzi 58 % českých center
V roce 2021 vznikne v oboru 10 000 nových pracovních míst
Nejrychleji rostou IT centra (meziročně o 18 procentních bodů), poskytující správu infrastruktury, nasazování robotické automatizace, digitalizaci nebo vývoj, testování a nasazování nových produktů a služeb a kybernetickou bezpečnost
45 % zaměstnanců oboru tvoří cizinci
70 % zaměstnanců poskytuje služby v angličtině, 16 % v češtině a 13 % v němčině
Celkem se v oboru používá přes 30 jazyků
Práce z domova se stane novým standardem – v době pandemie působí 95 % zaměstnanců oboru z domova, do budoucna chce 82 % pracovníků působit z domu alespoň půl pracovní doby
Segment podnikových služeb je na vzestupu, protože mnoho globálních firem dnes restrukturalizuje své mezinárodní provozní modely a zvažuje vytváření nových center podnikových služeb, do nichž by přesunuly IT, inovace, digitální dovednosti a další služby s vysokou přidanou hodnotou. „Českou republiku má proto v hledáčku mnoho firem. V rámci našeho průzkumu zmiňovali, že je pro ně zajímavá zejména kombinace zdejších nákladů na pracovní sílu, dostupnosti lokality a vzdělanosti. Příchod nových a rozvoj stávajících center služeb je pro Českou republikou velkou příležitostí, orientace na obory s vysokou přidanou hodnotou může posílit stabilitu české ekonomiky,“ říká Jonathan Appleton. Rozšiřující se záběr oboru mění také požadavky na uchazeče o práci, kromě jazykové výbavy je to i znalost technologií a práce s daty, důležitá je ale i otevřenost učit se novým věcem, inovační duch a adaptibilita.
Dominantním příběhem české ekonomiky posledních třicet let je...
Tři čtvrtiny našeho konvergenčního úsilí nicméně proběhly v...
Česká ekonomika, podobně jako ostatní státy, byla od...
Jsme tedy ve stavu, kdy Jsme tedy ve...
Zatímco digitální inovace se v mnoha oborech hospodářství...
Zajištění rychlejšího a transparentního stavebního řízení se stalo...
Plynulost a rychlost stavebního řízení musí zajistit funkční...
Pro úspěšné fungování digitalizace stavebního řízení existují určitá...
Firmy ve stavebnictví rozvíjejí řadu procesů digitalizace interních...
Soukromý sektor má před státní správou viditelný náskok,...
Výhodou vypisování projektových zakázek v režimu BIM je...
„Ministerstvo dopravy, ale i celý rezort dopravy se...
„Od roku 2024 má vstoupit v platnost směrnice...
S tím, jak se nemovitosti pronajímají, byly nedávno...
Jakmile si společnost pořídí například novou vzduchotechniku, musí...
Směrnicemi se provozovatelé budov budou muset řídit také...
Světové zdravotnictví se potýká s nedostatkem krevní plazmy, zejména...
Když se řekne umělá inteligence, hodně lidí si...
Zmínili jsme, že Miroslav Mašata se svými kolegy...
Umělá inteligence výzkumníkům našla nejen vědecké studie, ale...
V případě potřeby bude k developmentu nových zdrojů...
Mezi další vytipované země pro svou zahraniční expanzi...
Pro financování své zahraniční expanze PORTIVA využije jak...
Jeden muž se postaví těsně za papírový karton...
Podařilo se, a tak světlo světa spatřila řada...
Oldřich Pelikán proto věří, že pokud by se...
Další možností využití nátěru jsou venkovní fasády budov,...
Někdo může namítnout, že izolace odrazí teplo i...