Čtvrtek 18. dubna 2024
ikona hodiny26. 1. 2021 12:41

Češi jsou největší tajnůstkáři

Ohledně sdílení svých dat jsme nejvíce nedůvěřivým národem v Evropě. Nejvíce si chráníme zdravotní data, zdrženlivější jsme proti ostatním evropským státům i při sdílení dat o poloze, GPS a pohybu. Relativně ochotně sdílíme ale kontaktní údaje, osobní informace, nákupní chování a podrobnosti o oblíbených značkách. Ukázal to mezinárodní průzkum inkasní agentury EOS KSI, který se zabýval aktuální hodnotou dat internetových uživatelů.

ČTK autor

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Mezi data, která Češi sdílejí ochotněji obchodům, službám a aplikacím, patří kontaktní údaje (44 procent). Téměř dvě pětiny pak poskytují třetím stranám své osobní informace. Třetí nejčastěji sdílenou položkou jsou data o nákupním chování a oblibě určitých výrobků či značek (37 procent). Údaje o poloze, GPS a pohybu jich s třetími stranami sdílí 27 procent. Naopak zdravotní data sdílejí málo (deset procent).

„Data jsou samozřejmě cenným komerčním nástrojem. Často však mohou výrazně pomoct například záchranným složkám s určením polohy ohroženého či při kontaktu s nakaženou osobou. Sdílení dat finančního charakteru může například umožnit společnostem lépe pomoci zadluženým klientům se splácením úvěrů, jako se děje v našem sektoru. Obezřetnost je jistě chvályhodná, lidé by však měli poznat hranici, kdy tajnůstkaření může škodit jim samým,“ uvedl Vladimír Vachel z EOS KSI.

Mezinárodní studie EOS

Provedena byla ve spolupráci s agenturou Kantar v první polovině roku 2020 na reprezentativním vzorku od 18 let v 17 zemích. Vyhodnocen byl vzorek 1000 respondentů z Belgie, Bulharska, ČR, Francie, Chorvatska, Německa, Polska, Rumunska, Ruska, Slovenska, Slovinska, Srbska, Španělska, Švýcarska, Spojených států a Velké Británie a 300 respondentů ze Severní Makedonie.

Paradoxem podle něho ale je, že 61 procent Čechů nemá se sdílením dat třetím stranám špatné zkušenosti, resp. o nich neví. Čeští spotřebitelé nejsou vůči společnostem a sdílení dat ani výrazně skeptičtí. Nedůvěřiví jsou dokonce méně, než je evropským průměrem. Tento přístup potvrzuje další nesrovnalost v chování na internetu. Čtvrtina například nijak neupravuje nastavení cookies souborů na jednotlivých webových stránkách a automaticky jim uděluje svůj souhlas.

„Cookies jsou pěknou ukázkou, usnadňují personalizaci webu, díky nim web ví, jaké nastavení si uživatel při minulé návštěvě vybral nebo jaké osobní údaje má předvyplnit do formuláře. Webovému prohlížeči o sobě dovolujeme vědět relativně mnoho,“ upozornil Vachel. Výsledky průzkumu podle něj ukazují, že je třeba silně budovat digitální důvěru a gramotnost ohledně sdílení dat. A také bojovat proti dezinformacím, které okolo zneužití dat panují a výhody digitalizace zpomalují. Velká odpovědnost edukace je právě na straně firem, dodal.

Články autora ČTK

Nejnovější články

Trendy
Timber Praha – první udržitelná dřevostavba bytových domů v Praze

Domy komorního charakteru Timber Praha obsahují 62 jednotek...

Arcus City – v blízkosti přírody, na dosah...

Expertní pohled
Fulfillment: Revoluce v logistice

Fulfillment není jen proces doručování zboží, je to...

Majitelé e‑shopu se nemusejí starat o kapacitu skladových...

Nicméně vize značky LOG4U sahá daleko za pouhé...

Společnost Geek+ přinese špičkové mobilní roboty pro přepravu...

Trendy
Perfektní klima pro elektrické vozy

Všude tam, kde jsou kladeny vysoké požadavky na výkon,...

HVH topení přeměňuje stejnosměrný elektrický proud na teplo...

Pokud máte benzinové nebo naftové auto, je pro...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Vědí, ale nepřipravují se

„Výsledky průzkumu nás překvapily. Odhalily, že připravenost na...

Ale právě v tom je ta šance. „ESG je...

A jak tedy průzkum zrealizovaný BDO Hungary dopadl? Naprostá...

„Důvodem je také více peněz na investice a také...

Ačkoli si firmy jsou vědomy potřeby udržitelného fungování,...

Analýzy
České nábytkářství oslabuje, ale ne dramaticky

„Již několik let panují v globální ekonomice jisté propady,...

„Pokles na 51,45 mld. Kč je stále velmi...

Špatná podle Tomáše Lukeše není ani spotřeba nábytku...

Suma za import nábytku v roce 2023 dosáhla 28,18...

Za vyloženě pozitivní trend AČN považuje růst podílu...

Český nábytek podle Čudky vyniká invencí i kvalitou....

Analýzy
Retail se těší na lepší časy

„Zpráva hodnotí uplynulý rok 2023 a nastiňuje výzvy...

Podle publikované zprávy by se tento negativní trend...

„Je zásadní zdůraznit, že současné trendy a proměna...