×

MICE – speciální příloha časopisu KOMORA

Čtvrtek 21. září 2023
Přihlásit se / Zaregistrovat se
ikona hodiny15. 2. 2021 09:29

PPP projekt na D4 odstartuje v březnu

Výstavba a provoz části dálnice D4 mezi Příbrami a Pískem formou PPP je definitivně stvrzena. Ministr dopravy Karel Havlíček dnes podepsal smlouvu s francouzským konsorciem DIVia. Stavba by měla začít v března, řekl po podpisu Havlíček. Jde o první projekt výstavby dálnice formou PPP v Česku.

ČTK autor

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době převzít. Celková délka smlouvy je stanovena na 28 let. Z toho tři roky a osm měsíců potrvá stavba dálnice a zbylou část její provoz a údržba soukromým investorem. Úsek by měl být hotov v říjnu 2024. Ten bude konsorcium provozovat i s dalšími 16 kilometry dálnice, které už stojí. Podle ministra bude mít stát díky tomu větší kontrolu nad kvalitou dálnice. Smlouva počítá i s možnými sankcemi za případné nedostatky.

Nová část dálnice by měla být po celou dobu ve vlastnictví státu. „Právo a povinnost provozovat, udržovat a brát užitky v podobě platby za dostupnost bude na koncesionáři. Příjmy z výkonového a časového zpoplatnění budou i nadále standardně příjmem SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury) a výnosnost z těchto poplatků žádným způsobem nevstupuje do nastaveného platebního mechanismu,“ uvedl po podpisu Havlíček.

Francouzské konsorcium DIVia tvoří firmy Vinci a Meridiam. V soutěži uspělo s nabídkou 16,55 miliardy korun, což představuje současnou nominální hodnotu projektu. Cenu však postupně navýší další vlivy, jako například inflace či vývoj kurzu koruny. Schválené přímé závazky státu tak představují 18,8 miliardy korun a 446 milionu eur, tedy asi 11,7 miliardy korun.

Jde o první projekt výstavby dálnice za soukromé peníze. Podle Havlíčka by se mohl do budoucna stát vzorem pro příští dopravní stavby, kdy bude nutné najít nové zdroje financování. V minulosti se stát pokoušel pomocí PPP postavit například úsek dálnice D3 mezi Borkem a Bošilcem, nebo ostravskou část D1, všechny tyto úseky ale nakonec byly stavěny konvenčním způsobem, tedy financováním prostřednictvím SFDI.

Články autora ČTK

Nejnovější články

Analýzy
Nad boxy stále jasně vede doručení domů

Ačkoli se důležitost rychlého doručení diskutuje čím dál...

Ačkoli 29 % Čechů deklarovalo, že v konkrétním e-shopu...

Kromě rychlosti je při výběru e-shopu a rozhodování...

Přes často diskutovaný nárůst popularity doručovacích boxů se...

Analýzy
O procento vyšší tržby, o 30 procent větší náklady

Na první pohled vypadá standardní meziroční srovnání pro...

 „Nám v Czech Inn Hotels se daří, zvyšujeme...

Srpnová čísla jsou z hlediska obsazenosti lehce atypická....

Ze srpnových čísel českých hotelů vynikají v obsazenosti...

Trendy
Spořitelna investuje 5 milionů eur do biotechnologií

„Ústav organické chemie a biochemie je díky úspěchu...

Pro i&i Bio, který navázal na úspěšné působení...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Na co všechno a za jakých podmínek lze získat dotace?

Stavební veletrh FOR ARCH v září proběhne již...

Jaké novinky se letos chystají? Za program Nová...

Co je možné v současnosti modernizovat a budovat...

Aktuality
Česká technologie pomáhá FBI hledat pohřešované děti

Od roku 2018, kdy Apify spojil své síly...

Zatím se iniciativa soustředí jen na Egypt, ale...

Aktuality
ELDIS Pardubice roste, řeší nové projekty a nabírá zaměstnance

Minulé roky ukázaly, že je firma zdravá. I...

Vzhledem k zakázkové naplněnosti a dalším významným projektům, jež...