čtvrtek 12. září 2024
ikona hodiny 15. 2. 2021 09:29

PPP projekt na D4 odstartuje v březnu

Výstavba a provoz části dálnice D4 mezi Příbrami a Pískem formou PPP je definitivně stvrzena. Ministr dopravy Karel Havlíček dnes podepsal smlouvu s francouzským konsorciem DIVia. Stavba by měla začít v března, řekl po podpisu Havlíček. Jde o první projekt výstavby dálnice formou PPP v Česku.

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době převzít. Celková délka smlouvy je stanovena na 28 let. Z toho tři roky a osm měsíců potrvá stavba dálnice a zbylou část její provoz a údržba soukromým investorem. Úsek by měl být hotov v říjnu 2024. Ten bude konsorcium provozovat i s dalšími 16 kilometry dálnice, které už stojí. Podle ministra bude mít stát díky tomu větší kontrolu nad kvalitou dálnice. Smlouva počítá i s možnými sankcemi za případné nedostatky.

Nová část dálnice by měla být po celou dobu ve vlastnictví státu. „Právo a povinnost provozovat, udržovat a brát užitky v podobě platby za dostupnost bude na koncesionáři. Příjmy z výkonového a časového zpoplatnění budou i nadále standardně příjmem SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury) a výnosnost z těchto poplatků žádným způsobem nevstupuje do nastaveného platebního mechanismu,“ uvedl po podpisu Havlíček.

Francouzské konsorcium DIVia tvoří firmy Vinci a Meridiam. V soutěži uspělo s nabídkou 16,55 miliardy korun, což představuje současnou nominální hodnotu projektu. Cenu však postupně navýší další vlivy, jako například inflace či vývoj kurzu koruny. Schválené přímé závazky státu tak představují 18,8 miliardy korun a 446 milionu eur, tedy asi 11,7 miliardy korun.

Jde o první projekt výstavby dálnice za soukromé peníze. Podle Havlíčka by se mohl do budoucna stát vzorem pro příští dopravní stavby, kdy bude nutné najít nové zdroje financování. V minulosti se stát pokoušel pomocí PPP postavit například úsek dálnice D3 mezi Borkem a Bošilcem, nebo ostravskou část D1, všechny tyto úseky ale nakonec byly stavěny konvenčním způsobem, tedy financováním prostřednictvím SFDI.

Články autora ČTK

Nejnovější články

Aktuality

Hrdinové cestovního ruchu 2024

Česko má už po třetí v historii nové...
Trendy

Prodloužený víkend: Spása pro zaměstnance, výzva pro firmy?

Pracovat pouze čtyři dny v týdnu? V zahraničí běžná věc,...
Trendy

Návrat do školních lavic: Jak AI změní kvalitu vzdělávání?

V následujících dvou letech se oblast školství dočká...

Nejnovější Aktuality

Aktuality

Hrdinové cestovního ruchu 2024

Česko má už po třetí v historii nové...
Aktuality

Podnikatelé jsou pro udržitelný rozvoj

Hospodářská komora ČR a Česká podnikatelská rada pro...
Cestovní ruch

Festival Den architektury zveřejňuje kompletní program

Nabitý zdarma přístupný program nejen pro milovníky architektury...