neděle 8. prosince 2024
ikona hodiny 11. 3. 2021 07:22

Evropa má říct datum zákazu prodeje aut na fosilní paliva

Konec benzínek v Evropě?

Devět členských zemí Evropské unie vyzvalo Evropskou komisi, aby stanovila datum, po němž nebude možné v unii prodávat nové vozy poháněné fosilnímu palivy. Skupina v čele s Dánskem a Nizozemskem si přeje, aby se automobilový průmysl sladil s ambiciózní unijní klimatickou politikou, napsala agentura Reuters.

Foto: Shutterstock.com
Konec čerpacích stanic v Evropě Foto: Shutterstock.com

„Musíme urychlit zelený přechod v silniční přepravě a jako zákonodárci vyslat jasnou zprávu výrobcům i spotřebitelům,“ uvedl dánský ministr pro klima, energetiku a zdroje Dan Jörgensen. Vedle zmíněné dvojice států komisi oslovily Rakousko, Belgie, Řecko, Irsko, Litva, Lucembursko a Malta.

Současné standardy pro emise uhlíku potřebují výrazně posílit a Evropská unie musí též posílit infrastrukturu stanic pro nabíjení a doplňování paliva pro vozy s nulovými emisemi, uvedli zástupci devíti zemí. Brusel by podle nich měl jednotlivým zemím umožnit, aby si samostatně rozfázovaly omezování a zákaz prodeje nových aut na fosilní paliva.

Evropská komise v červnu navrhne přísnější standardy pro emise oxidu uhličitého pro nová auta jako součást balíku opatření, jejichž cílem je snížit emise do roku 2030 nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990. Do roku 2050 chce blok dosáhnout klimatické neutrality.

Nemálo automobilek už představilo plán přechodu k elektrickým vozům. Za poslední měsíc oznámila švédská automobilka Volvo, že přejde na elektrická auta do roku 2030. Americký výrobce vozů Ford Motor zase informoval, že do stejného roku bude v Evropě prodávat pouze elektromobily. Značka Volkswagen ze stejnojmenného koncernu plánuje, že do roku 2030 budou v Evropě plně elektrické vozy tvořit přes 70 procent aut, které tato značka prodá.

Britská vláda se zavázala, že od roku 2030 zakáže prodeje nových aut a dodávek na benzín a naftu. V Evropské unii se loni prodeje elektrických a hybridních vozů meziročně téměř ztrojnásobily na jeden milion vozů. Z úhrnu prodaných aut činily přesto pouze jednu desetinu.

Články autora ČTK

Nejnovější články

Analýzy

Jak chtějí čeští zaměstnanci pečovat o své zdraví?

Zdraví je prioritou v každé době, ale od...
Názory

Proč se rozevírají nůžky mezi ekonomikou USA a eurozónou a co s tím

Globální ekonomická situace, jak ji prezentuje hospodářský výhled...
Aktuality

Vyhlášení 29. ročníku Českých 100 Nejlepších

Pan-evropská společnost pro kulturu, vzdělávání a vědecko-technickou spolupráci...

Nejnovější Aktuality

Analýzy

Jak chtějí čeští zaměstnanci pečovat o své zdraví?

Zdraví je prioritou v každé době, ale od...
Názory

Proč se rozevírají nůžky mezi ekonomikou USA a eurozónou a co s tím

Globální ekonomická situace, jak ji prezentuje hospodářský výhled...
Aktuality

Vyhlášení 29. ročníku Českých 100 Nejlepších

Pan-evropská společnost pro kulturu, vzdělávání a vědecko-technickou spolupráci...