Téměř 90 % domácností ušetří na energiích
Pohled z praxe 24. 4. 2024 14:23Domácnosti, kteří pořizují fotovoltaiku nebo tepelné čerpadlo, v drtivé většině případů opravdu uspoří a dočkají se výrazného snížení spotřeby. Vyplynulo to...
Bez ohledu na obor či věk preferují čeští zaměstnanci nejvíce benefity, které znamenají příspěvek do rodinného rozpočtu či více volna. K nejžádanějším benefitům tak patří nejrůznější prémie či bonusy, typicky třináctý a čtrnáctý plat, dovolená pět a více týdnů a flexibilní pracovní doba. Zejména u modrých límečků pak roste důraz i na dorovnání mzdy v případě karantény a o benefity spojené s ochranou zdraví. Jen málokteří zaměstnavatelé však poskytují aktuálně nejžádanější benefity v dostatečné míře. Vyplývá to z nového průzkumu personální agentury Grafton Recruitment.
K benefitům, u kterých zájem zaměstnanců nejvíc převyšuje nabídku zaměstnavatelů, patří vedle již zmíněných také příspěvek na dovolenou a dorovnání mzdy v případě pracovní neschopnosti. Příspěvek na dovolenou má možnost čerpat pouze 17 % zaměstnanců, zájem o něj však má 85 % modrých a 80 % bílých límečků. Podobně je tomu i v případě třináctého a čtrnáctého platu, od svého zaměstnavatele ho dostává pouhá čtvrtina zaměstnanců, přitom zájem by o něj mělo přes 90 % pracovníků z řad bílých i modrých límečků.
Velký růst poptávky meziročně zaznamenaly benefity týkající se ochrany zdraví. Na předních příčkách se objevuje například očkování proti Covid-19, které by přivítalo 57 % bílých a 52 % modrých límečků, pravidelné testování a poskytnutí vitamínů na podporu zdraví. I v případě těchto benefitů zájem zaměstnanců výrazně převyšuje nabídku zaměstnavatelů. O programy na podporu duševního zdraví má zájem zhruba polovina zaměstnanců. K dispozici jsou však jen pro 14 % pracovníků kancelářských profesí a pro 7 % dělníků.
Zatímco před nástupem pandemie Covid-19 byl home office vnímán jako atraktivní zaměstnanecký benefit, dnes se z něj stal standardní pracovní model. I proto se v žebříčku preferovaných benefitů propadl na nižší pozice. Zavedení pravidelné práce z domova znamenalo pro zaměstnavatele nutnost poskytnout svým lidem řádné technické vybavení, ale také možnost své zaměstnance motivovat podporou v celé řadě oblastí. Polovina zaměstnanců tak od svých zaměstnavatelů dostává i příspěvek na stravování, 17 % si může zapůjčit kancelářský nábytek a 2 % pracovníků má dokonce zajištěno i hlídání dětí. Příspěvek na náklady spojené s prací z domova však dostává jen minimum pracovníků. „Jednorázový příspěvek dostalo pouze 8 % zaměstnanců, 9 % dostává pravidelnou měsíční platbu. Nejčastěji se jedná o částku do 500 Kč,“ říká Martin Malo, ředitel Grafton Recruitment a GI Group.
Priority v oblasti benefitů se poměrně dost liší dle oboru působnosti i věku respondentů. Například o vzdělávání mají větší zájem pracovníci z HR a marketingu, lidé z obchodu zase častěji požadují služební auto a slevy na firemní výrobky či služby. Pracovníci z financí mají větší zájem o benefity, které umožňují vyvážení pracovního a soukromého života, a lidé z oboru IT mají pocit, že benefitů by mohlo být obecně více. Pro modré límečky jsou nejdůležitější finanční benefity a velmi často zmiňují i dorovnání mzdy při nařízené karanténě. To požaduje 85 % zaměstnanců, bohužel jen 20 % ho dostává. Generační rozdíly jsou pak patrné spíš v obecném přístupu k benefitům. „Zatímco nejmladší generace Z se na trhu práce rozkoukává a zaměřuje svou pozornost zejména na vzdělávací aktivity, mileniálové představují již zkušenější pracovníky s většími požadavky na nabízené benefity. Generace X je skromnější a její představy o objemu benefitů jsou průměrné. Nejstarší baby boomers jsou pak nejskromnější generací, která nemá v oblasti benefitů žádné přehnané nároky,“ dodává Martin Malo.
ČEZ Prodej v rámci rozsáhlé analýzy zpracoval data o...
„Fotovoltaické systémy a tepelná čerpadla umožňují efektivně a...
Zůstaneme-li u mědi, její cena je často využívána...
Zatímco Čína má v rámci celého dodavatelského řetězce...
„Ze všech cen máme velkou radost. Nejen že...
Velkou cenu cestovního ruchu každoročně vyhlašuje agentura COT...
Akcie a dluhové cenné papíry jsou velmi citlivé...
Pokud se podíváme na historické zkušenosti s propady na...
Novinka počítá s transparentností už během náborového pohovoru....
Ačkoli Eurostat uvádí rozdíl ve mzdách mužů a...
Povinné reportování čeká od června roku 2027 firmy...
Změnám šel i bez regulace naproti sektor IT...
Náskok mají také společnosti se sídlem v USA,...
V praxi se s využitím různých slev a...
Na první pohled se může zdát, že omezení...