Pondělí 4. března 2024
ikona hodiny24. 8. 2021 07:15

Průzkum Pure Storage: Pozice IT oddělení ve firmách posiluje

Šéfové IT mají na jednáních vedení větší slovo

Společnost Pure Storage, průkopník v poskytování datových úložišť formou služby v multicloudovém prostředí, představila výsledky své celoevropské studie mezi vedoucími pracovníky v oblasti IT. Dle studie pandemie způsobila radikální změnu ve vnímání IT v organizacích. Názor vedoucích pracovníků v oblasti technologií je nyní považován v debatách o firemní strategii za klíčový. Průzkum, který se zabývá motivací a prioritami šéfů IT a pokrokem dosaženým v posledním roce, je založen na rozhovorech s 504 vedoucími IT pracovníky z evropských firem.

Marta Lipovská autor

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Z průzkumu vyplynulo, že plných 78 % vedoucích IT pracovníků je hrdých na to, jaký vliv měli během posledního roku na fungování své organizace. Polovinu respondentů motivuje při jejich práci skutečnost, že za uplynulých 12 měsíců prokázalo IT oddělení svůj význam a hodnotu. Stejný podíl účastníků průzkumu těší, že IT má nyní své slovo v debatách o strategiích, a téměř polovinu (49 %) IT manažerů motivuje přímá souvislost mezi technologickými změnami a obchodními výsledky. Překvapivě pouze méně než čtvrtina (21 %) respondentů uvádí, že je fascinuje a motivuje samotná technologie. Výsledky průzkumu naznačují, že se IT manažeři stále více zaměřují na inovace, přidanou hodnotu a podporu digitální transformace.

Strategické záměry vedoucích IT oddělení v nadcházejícím roce:

  • Duševní zdraví zaměstnanců: 47 % respondentů průzkumu se chce zabývat duševní pohodou svých lidí.
  • Ekologická agenda: 46 % respondentů uvádí, že se zaměří na udržitelnost.
  • Udržení agility: 85 % respondentů uvádí, že rychlost a agilita, tedy využívání dat k rychlému obchodnímu rozhodování, je zásadní pro inovace i růst.
  • Debata o datech: Téměř polovina (43 %) se hodlá zaměřit na demokratizaci dat.

Úloha IT při řešení obchodních výzev, které přinesla pandemie

Průzkum dále ukázal, že za posledních 12 měsíců došlo k podstatnému posunu v oblasti komunikace a vzájemným pochopením mezi IT oddělením a ostatními částmi firmy. Zatímco před dvěma lety cítilo soulad se zbytkem organizace 48 % IT manažerů, dnes je to již 64 %.

Šéfové IT oddělení jsou nyní také přesvědčeni o svém přínosu, protože vidí, jak IT dokázalo podpořit podnik při řešení jeho problémů. Současně jsou však často frustrováni nedostatkem uznání za jejich zásluhy při realizaci změn během pandemie. Téměř polovina (43 %) z dotazovaných v rámci průzkumu uvedla, že jejich výsledky nebyly v posledních 12 měsících doceněny. Mezi další příčiny frustrace patří konkurenční priority, nutnost reaktivně reagovat na problémy (39 %) a pokračující tlak na souběžné zavádění inovací a snižování nákladů (43 %).

„V okamžiku prvního úderu pandemie měli šéfové IT obrovskou zodpovědnost za zajištění kontinuity provozu a za ochranu svých organizací, ať už jde o narušení fyzického fungování nebo finančních toků. Během posledního roku tlak na lidi v podnikovém IT sílil a měnily se priority. Nyní je důraz kladen zejména na poskytování strategického přehledu o měnících se potřebách organizace,“ komentuje Jacob Ringler, šéf pražského R&D centra společnosti Pure Storage, a dodává: „V souvislosti s dalším vývojem je nezbytné, aby potřeby podniků byly vyvážené a měly nastavené priority. Pouze tehdy budou šéfové IT moci i nadále poskytovat technologie přinášející uživatelům podstatné výhody.“

Hlavními prioritami pro další rok pak dle respondentů jsou:

  • Agilita: Zavádění a urychlení agility v rámci celého podniku (87 %)
  • Zákazníci: Zlepšení digitální zákaznické zkušenosti/optimalizace cest zákazníků (81 %)
  • Práce na dálku: Zlepšení digitální zkušenosti pro budoucí práci na dálku nebo hybridní vykonávání práce (77 %)
  • Inovace: Podpora inovací a přehodnocení obchodních modelů (71 %)
  • Náklady: (78 %): Optimalizace nákladů/správné dimenzování IT (78 %).

Změna priorit šéfů IT v příštím roce

V příštích dvanácti měsících se vedoucí pracovníci v oblasti IT hodlají zaměřit mimo jiné na rozvoj vlastních dovedností. Pro 45 % z nich je prioritou rozvoj strategického myšlení, 44 % chce rozvinout své dovednosti týkající se kybernetické odolnosti a 43 % hodlá zdokonalit orientaci na výsledky.

Zároveň chtějí šéfové IT navázat silnější partnerství s představenstvem společnosti. Téměř polovina (46 %) respondentů studie se přitom zaměřuje na provozního ředitele (COO), 39 % považuje za důležitého produktového ředitele (CPO) a 43 % uvádí, že chtějí vybudovat lepší vztah s finančním ředitelem (CFO).

„Tyto vize a cíle vedoucích IT pracovníků mohou být brzděny infrastrukturou, kterou mají k dispozici. Chtějí-li šéfové IT dosáhnout agility a zaměřit se na zákazníky a inovace, musí být schopni flexibilně využívat technologie a podle potřeby je rozšiřovat, ale i omezovat. Volnost, kterou poskytuje tento přístup, umožňuje získat více času a zdrojů na investice do inovativních projektů. Významné slovo ve strategických otázkách, na jehož získaní ředitelé IT tak tvrdě pracovali, je třeba zachovat, stejně jako jakoukoli šanci na budování silných partnerství s ostatními členy představenstva,“ uzavírá Jacob Ringler.

Články autora Marta Lipovská

Nejnovější články

Názory
Blíží se znovu do USA nemovitostní krize?

Studie, kterou vydala NBER (National Bureau of Economic...

Začínající krize v sektoru nemovitostí nakonec může americkou...

Analýzy
Startupy zaměstnávají víc Čechů než zemědělství

V praxi to znamená, že nové technologické firmy v předminulém...

V posledních čtyřech letech se počet startupů zvýšil...

Podle nasbíraných dat přitom startupy většinou představují spíše...

Cílem nového reportu je podle Mikschika přinášet veřejnosti...

Expertní pohled
Jak psychologie ovlivňuje reklamu a e-commerce?

Vystoupí na ní psychologové, influencer Kovy i zástupci...

Oči jsou nejdůležitějším smyslovým orgánem, vizuál proto představuje...

V panelové diskusi k tématu psychologie v reklamě...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Jak psychologie ovlivňuje reklamu a e-commerce?

Vystoupí na ní psychologové, influencer Kovy i zástupci...

Oči jsou nejdůležitějším smyslovým orgánem, vizuál proto představuje...

V panelové diskusi k tématu psychologie v reklamě...

Expertní pohled
Proč zůstanou peníze drahé?

To jinými slovy znamená, že éra super-levných peněz,...

Za třetí jde o demografický vývoj. U této...

Expertní pohled
Cena zlata prošla korekcí. Jedná se o příležitost?

Po dosažení nejvyšší míry inflace ve výši 9,1...

Obchodníci nyní posunuli sázky na první snížení úrokových...