Česko je v pasti ekonomiky středních příjmů
Analýzy ze SpořkyNedávno proběhla konference Druhé ekonomické transformace s názvem ReVize Česka, na které diskutovaly špičky českého businessu s vládou (premiér, vicepremiéři...
Obor podnikových, zákaznických a IT služeb má potenciál proměnit Českou republiku z tradiční výrobní ekonomiky s levnou pracovní silou na zemi moderních a inovativních služeb s vysokou přidanou hodnotou, a výrazně tím přispět k transformaci a růstu české ekonomiky. Do roku 2025 by měl dle predikcí oborové asociace ABSL a poradenské společnosti McKinsey & Company představovat dominantní sektor českého hospodářství a zaměstnávat 180 000 lidí.
Obor během pandemie prokázal svou mimořádnou odolnost, rostl všem omezením navzdory a podpořil digitální transformaci a inovační projekty stovek mezinárodních i lokálních firem. Aby bylo možno zachovat jeho dynamický rozvoj a růst, je nutné, aby příští vláda věnovala pozornost jeho potřebám. ABSL proto ve spolupráci s čelními představiteli oboru definovala 10 střednědobých priorit pro příští vládu pro udržitelný růst tohoto moderního sektoru.
„Náš obor letos i navzdory pandemii roste nejvíce za poslední čtyři roky. Zaměstnává 130 000 lidí a českému HDP přispívá 5 %. Pokud chceme, aby se česká ekonomika mohla opřít o stabilní pilíř, který za poslední rok prokázal mimořádnou odolnost vůči krizím, je na špici digitální transformace a do České republiky přináší vysoce kvalifikovanou práci s přidanou hodnotou, pak je potřeba, aby příští vláda začala vnímat potřeby našeho oboru, a to zejména v oblasti vzdělávání, digitalizace státní správy, flexibilní a vzdálené práce a zjednodušení imigračních procesů pro zahraniční pracovníky,“ uvedl Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která v České republice sdružuje centra podnikových, zákaznických a IT služeb. Za velký problém zástupci oboru považují i to, že je obor v současné době vládou ignorován, není zařazen do nomenklatury Českého statistického úřadu, nebyl dosud zmíněn ve vládních zprávách a budoucích strategiích a není zahrnut do diskuzí o využití evropských dotací na obnovu.
Protože centra podnikových, zákaznických a IT služeb obsluhují zákazníky z celého světa, jsou pro ně zcela zásadní pracovníci hovořící cizími jazyky, a to často i v ČR méně obvyklými. I proto je obor závislý na zaměstnávání kvalifikovaných expertů ze zahraničí. Dalším důvodem je pak i nedostatek volných lidí na českém pracovním trhu, který trhá rekordy v nízké nezaměstnanosti, a malá dostupnost pracovníků s odpovídající kvalifikací, nejčastěji z oblasti IT, HR a financí. Aktuálně cizinci tvoří 45 % zaměstnanců oboru, přičemž za poslední dva roky jejich podíl stoupl o deset procentních bodů. Tři čtvrtiny zahraničních pracovníků jsou ze zemí EU. „V současnosti naše centra v ČR zaměstnávají téměř desetinu všech zdejších zahraničních pracovníků, kterých Ministerstvo vnitra ČR eviduje kolem 660 tisíc, obor tak platí za největšího zaměstnavatele cizinců v ČR. Zahraniční pracovníci v oboru přispívají 2 % českému HDP, generují asi 4 mld. dolarů ročně, přičemž většina je investována zpět do ČR. A právě tento přínos je spolu s rozvojem oboru ohrožen velmi složitými imigračními procesy a komplikovanými daňovými podmínkami,“ komentoval Jonathan Appleton s tím, že současně se jako nezbytná jeví i digitalizace statní správy, což potvrdila i pandemie covidu, kdy úředníci nemohli vykonávat svou činnost a doba potřebná na vyřízení všech víz a pracovních povolení pro cizince ze zemí mimo EU se zdvojnásobila.
S cílem zachovat hladký rozvoj oboru podnikových, zákaznických a IT služeb a posílit tento důležitý pilíř české ekonomiky, připravila asociace ABSL ve spolupráci s čelními představiteli oboru seznam 10 priorit, kterým by se měla příští vláda věnovat. Tyto priority zároveň prezentovala na setkání s Hospodářskou komorou České republiky.
Dominantním příběhem české ekonomiky posledních třicet let je...
Tři čtvrtiny našeho konvergenčního úsilí nicméně proběhly v...
Česká ekonomika, podobně jako ostatní státy, byla od...
Jsme tedy ve stavu, kdy Jsme tedy ve...
Zatímco digitální inovace se v mnoha oborech hospodářství...
Zajištění rychlejšího a transparentního stavebního řízení se stalo...
Plynulost a rychlost stavebního řízení musí zajistit funkční...
Pro úspěšné fungování digitalizace stavebního řízení existují určitá...
Firmy ve stavebnictví rozvíjejí řadu procesů digitalizace interních...
Soukromý sektor má před státní správou viditelný náskok,...
Výhodou vypisování projektových zakázek v režimu BIM je...
„Ministerstvo dopravy, ale i celý rezort dopravy se...
„Od roku 2024 má vstoupit v platnost směrnice...
S tím, jak se nemovitosti pronajímají, byly nedávno...
Jakmile si společnost pořídí například novou vzduchotechniku, musí...
Směrnicemi se provozovatelé budov budou muset řídit také...
Cílem tohoto systému je pomoci snížit riziko rušivých...
Pokrok v zavedení této technologie v Česku následuje...
Kathrin Anselm, generální ředitelka pro DACH, CEE a...
Daň z nemovitosti bude vyšší. Tato daň je...
Připlatit si na nákupu budou muset milovníci alkoholu....
Hoteliéři netrpělivě očekávali zveřejnění dat STR za březen,...
S nastupujícím jarem obsazenost hotelů ve střední Evropě...
Pochopitelně tristní situace českého hotelového trhu se netýká...
Příkladem jsou hotely Merkur, Don Giovanni, Josephine a...