čtvrtek 5. prosince 2024
ikona hodiny 29. 3. 2022 08:15

Proč se uživatelský výzkum vyplatí?

Vývoj produktu vyžaduje dobrou znalost publika, které chcete oslovit. Uživatelský výzkum však tuto znalost posouvá na další úroveň. Ve výsledku bude mít ohromující vliv na vaše hospodářské výsledky tím, že sníží náklady a prudce zvýší vaše šance na úspěch. Bohužel se mnoho začínajících firem rozhodne tento krok obejít. Někteří tvrdí, že to nestojí za čas a peníze, zatímco jiní tvrdí, že své klienty znají dostatečně dobře.

Foto: WDG
Sergey Senchik, senior UX designer WDF Foto: WDG

Výzkum uživatelů může znamenat rozdíl mezi navrhováním na základě dohadů a předpokladů a skutečným vytvořením něčeho, co řeší reálné problémy uživatelů. Jinými slovy: Nevynechávejte fázi výzkumu! Rozhovory s uživateli jsou jednou z nejúčinnějších činností, do kterých může organizace investovat, ale je také obtížné je správně provést.

Co je uživatelský výzkum?

Jde o důležitý bod, protože v této fázi se zjišťuje, jaké problémy a potřeby má uživatel a co má řešit produkt, na kterém se pracuje. Když produkt nebude řešit potřeby uživatelů, nebude nikdy úspěšný. Když zjistíte konkrétní potřeby a problémy uživatelů, budete schopni správně definovat funkce a nastavit logiku produktu, aby odpovídal očekáváním uživatelů.

Základem uživatelského výzkumu jsou skutečná data, která dostanete od cílových uživatelů, nikoliv na základě vlastní subjektivní zkušenosti. Proto uživatelská studie začíná už během náboru potenciálních nebo skutečných uživatelů produktu.

„Data sbíráme během pohovoru, skrze vyplněné dotazníky nebo testováním. Pak provádíme analýzu shromážděných dat a definujeme základní problémy a potřeby uživatelů,“ popisuje Sergey Senchik, senior UX designer z digitální agentury WDF.

Tři rady pro uživatelský výzkum

Vyzkoušejte nano výzkum

Můžete provést studii jen s několika málo účastníky. Je vhodný pro jednoduché produkty vytvořené pro široké publikum.

Upřednostněte online před offline

Tím, že nebudete nutit lidi opouštět své domovy, snížíte náklady na výzkum.

Provádějte nábor volně

Není třeba investovat příliš mnoho času do hledání „těch správných lidí“. To je nejen drahé, ale také zbytečné, pokud váš produkt není zaměřen na konkrétní publikum.

Omezte zbytečné výdaje

Podniky pravidelně plýtvají obrovskými částkami peněz na problémy, kterým se lze vyhnout. Uživatelský výzkum je spolehlivý způsob, jak získat jasnou představu o produktu, který potřebujete vytvořit. Zabrání vám dělat chyby na základě nepodložených předpokladů. Ve výsledku to může vaší firmě ušetřit spoustu peněz. Výzkum uživatelů nemusí nutně stát statisíce. Níže je pár tipů jak ušetřit při přípravě takového výzkumu. Tyto tipy vám snadno pomohou odhalit zásadní informace o vašich uživatelích, aniž byste museli udělat díru do rozpočtu.

Jaké jsou výhody uživatelského výzkumu?

Snížení nákladů

Testování drátěných modelů nebo začátečních prototypů umožňuje provádět změny mnohem rychleji a levněji než čekání na výsledky na novém živém webu. Po zahájení vývoje se náklady na provedení změn exponenciálně zvyšují.

Lepší rozhodování

Výzkum uživatelů poskytuje strukturu rozhodování, která je v souladu s vašimi obchodními cíli a úkoly uživatelů: Namísto „Tato možnost vypadá lépe“ se dohady změní na „Tato možnost má o 15 % vyšší míru konverze“.

Šťastnější uživatelé

Když pochopíte, co vaši uživatelé vlastně chtějí, budete jim moci udělat radost tím, že jim poskytnete mnohem více přizpůsobený zážitek. Díky lepšímu UX budou uživatelé nejen spokojenější, ale sníží se také počet hovorů na zákaznickou podporu a zmatených e-mailů, které dostáváte. Navíc je velká pravděpodobnost, že nebude mít zákazník potřebu přecházet ke konkurenci a bude se i v budoucnu vracet za vámi.

Proč je uživatelská zkušenost tak důležitá?

Velmi úspěšné společnosti jako Google, Twitter, eBay a Amazon si již mnoho let uvědomují, že uživatelská zkušenost má přímý dopad na jejich hospodářské výsledky. Tyto firmy neustále testují každý aspekt svého podnikání se skutečnými uživateli, aby zajistily vysokou úroveň spokojenosti zákazníků.

To proto, že na internetu je zákazník králem. Návštěvníci se mohou kdykoliv rozhodnout opustit vaše webové stránky a přejít jinam – obvykle ke konkurenci. Všichni jsme to zažili, když jsme navštívili webovou stránku, která byla pomalá, měla chyby nebo nám jednoduše ztěžovala dosažení našich cílů.

„Zdravý rozum nám říká, že pokud uživatelé nemohou snadno najít informace nebo mají problémy s nákupem vašich produktů, rychle opustí vaše webové stránky a půjdou nakupovat jinam. A už se většinou nevrátí. Snížení pravděpodobnosti, že se tak stane, je to, co dělá zaměření na uživatelskou zkušenost tak důležité,“ potvrzuje Sergey Senchik.

Co si z toho odnést?

Uživatelské výzkumy můžete – a měli byste – provádět ve všech fázích procesu návrhu. Výzkumy provádíte před zahájením návrhu, abyste získali představu o tom, co vaše cílová skupina potřebuje; během vývoje provádíte testy, abyste se ujistili, že uživatelská zkušenost je na správné cestě, a po vydání produktu můžete lehce měřit účinek svého návrhu. Začínající a malé podniky by tyto kroky tedy také nikdy neměly vynechávat, uživatelský výzkum lze snadno provádět i s omezeným rozpočtem.

„Se správnou sadou nástrojů pro výzkum a zpětnou vazbou, bude každý podnik schopen úspěšně vytvářet produkty, které uživatelé ocení, s funkcemi, které uživatelé skutečně chtějí a potřebují,“ zakončuje Sergey Senchik z digitální agentury WDF.

Články autora Kristýna Klejnová

Nejnovější články

Nezařazené

Sledujte živě mezinárodní konferenci Klíčové faktory úspěchu

V pátek 6. prosince se slavnostním večer s vyhlášením výsledků...
Aktuality

Evropa potřebuje antibyrokratickou reformu

Evropa zaostává v ekonomickém růstu, výzkumu a vývoji, podnikatelé...
Trendy

Zdicí robot poprvé mimo ČR – WLTR staví v Rakousku

Zdicí robot WLTR od GreenBuild, dceřiné společnosti wienerberger,...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled

Kam se ztrácí odpad?

Problematika odpadů často vyvolává mnoho otázek. Odpady jsou...
Aktuality

Nová pravidla pro zaměstnance, podnikatele i investory

Od 1. ledna 2025 vstoupí v účinnost řada...
Expertní pohled

ESG reportování podléhá novým pravidlům

Evropská směrnice CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) přináší...