sobota 14. prosince 2024
ikona hodiny 12. 5. 2022 14:38

Kdo a proč brzdí české stavební zakázky?

Více než polovina společností plánuje zvyšovat počet zaměstnanců. Pro stavební firmy je velmi náročné získávat nové pracovníky. Nedostatek zaměstnanců má vliv na objem realizovaných zakázek. Stavební společnosti zajišťují nábor pracovníků převážně samy. Nejčastěji stavební firmy využívají doporučení stávajících zaměstnanců. Vyplývá to z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q1/2022 zpracované analytickou společností CEEC Research.

Foto: Shutterstock.com
Nedostatek lidí ochlazuje hladový stavební trh Foto: Shutterstock.com

Celkem 52 % dotázaných společnosti má v planu zvyšovat počet zaměstnanců v roce 2022, a to v průměru o 16 %. Snižovat své stavy plánuji pouze 3 % dotázaných, a to v průměru o 15 %. Žádné změny neplánuje 45 % dotázaných.

Pro téměř tři čtvrtiny dotázaných má nedostatek zaměstnanců vliv na nižší objem realizovaných zakázek (73 %). Pouze u čtvrtiny dotázaných nedostatek zaměstnanců na toto vliv nemá (24 %). Zbyla 3 % společnosti nedostatek zaměstnanců neeviduje.

Nábor nových zaměstnanců zajišťuji stavební společnosti samy (50 %), nebo s pomocí externích dodavatelů (48 %). Pouze 2 % z dotázaných nechávají výběr pracovníků výhradně na externích dodavatelích.

Stavební firmy nejčastěji využívají pro nábor zaměstnanců doporučeni stávajících zaměstnanců (7,6 bodu z 10 možných) a pote inzerce na placených portálech (6,3 bodu z 10 možných). Populární metodou je také inzerce v elektronických mediích (5,0 bodů z 10 možných) nebo inzerce na sociálních sítích (4,4 bodu z 10 možných). Nejméně využívanou metodou je inzerce v tištěných mediích (2,4 bodu z 10 možných) nebo rozhlasová inzerce (1,0 bodu z 10 možných). Některé společnosti voli i jine metody, mezi nimiž je nábor skrze LinkedIn, inzerce na vlastním webu nebo veletrhy (3,6 bodu z 10 možných).

Graf: CEEC Research
Graf: CEEC Research
Graf: CEEC Research
Graf: CEEC Research

Pro 59 % dotázaných stavebních společnosti je velmi náročné získávat a vyhledávat nove pracovníky. Pro třetinu je tento proces náročný (33 %) a 8 % ho považuje za standardní a adekvátní ve srovnaní s jinými obory. „Vzhledem k extrémně nízké nezaměstnanosti je získávání pracovníků problém ve všech technických odvětvích. Stavebnictví není výjimkou. Pandemie covidu přitom situaci na trhu práce do značné míry zabetonovala. S tím, jak do výstavby stále více zapojujeme nové technologie stoupají také naše nároky na kvalifikaci zaměstnanců v dříve čistě dělnických pozicích. To se týká typicky strojníků, kteří dnes pracují s 3D naváděním strojů. V digitalizaci, která zvyšuje naše nároky na kvalifikaci, ovšem zároveň vidím příležitost, jak do našeho oboru přitáhnout mladé lidi, kterým jsou informační technologie přirozeně blízké. Díky novým technologiím se podoba stavebnictví zásadně mění a mladým lidem můžeme nabídnout velmi zajímavou práci a kariérní příležitosti. Digitalizovali jsme již většinu přípravných, vyhodnocovacích i kontrolních kroků ve stavebním procesu. V tomto roce plánujeme pokročit dále a zaměřit se na přímou digitální podporu stavbyvedoucích a mistrů na našich stavbách,“ vysvětluje  Ondřej Novák, předseda představenstva společnosti STRABAG, proč je získávání nových pracovníků pro společnosti tak náročné.

Roman Busta, obchodní ředitel společnosti Wienerberger, souhlasí: „Otázka je provázána s pozicí, kterou chceme obsadit. Někde je získání vhodného kandidáta snadné a na jinou pozici velmi složité. Ale lze uvést obecně , že rostou představy lidí o finančním hodnocení a je stále těžší najít kvalifikované zaměstnance. Naštěstí Wienerberger má pověst korektního a solidního zaměstnavatele, to nám přináší do firmy velmi kvalitní nové kolegy, kteří nám pomáhají dále růst.“

Nejnovější články

Analýzy

Nejdůležitějším faktorem pro úspěšný export je unikátnost výrobku

Pro udržení konkurenceschopnosti v zahraniční je dle českých firem...
Aktuality

Hamás hrozí kyberšpionážními i destruktivními operacemi

Společnost Check Point Software Technologies, průkopník a globální...
Expertní pohled

Ceny kávy lámou rekordy: Čeká nás zdražování i v kavárnách?

Ceny kávy arabika dosáhly historického maxima, když poprvé...

Nejnovější Analýzy

Analýzy

Nejdůležitějším faktorem pro úspěšný export je unikátnost výrobku

Pro udržení konkurenceschopnosti v zahraniční je dle českých firem...
Analýzy

Jak chtějí čeští zaměstnanci pečovat o své zdraví?

Zdraví je prioritou v každé době, ale od...
Názory

Regulace ruku trhu nenahradí

Jak lehce se v Česku podniká, je do velké...