Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Podobně jako v České republice, i v celé Evropě se prodeje zájezdů a cestovních služeb vracejí k původním číslům předpandemického roku 2019. Nad úrovní roku 2019 jsou vykazovány prodeje dokonce ve 22,2 % evropských zemí. Celkově zaznamenal výjezdový cestovní ruch EU podle dat evropské asociace ECTAA během léta 2022 pokles oproti r. 2019 o přibližně 20 % (odpovědělo 61,1 % čl. zemí). České cestovní kanceláře a agentury v letošním roce předpokládaly návrat na 80-90 % obratu roku 2019, což se úspěšně podařilo. Zájem českých turistů o dovolené tak koresponduje s evropskými trendy.
Podobná čísla vykazují i služební cesty, u kterých 76,4 % čl. zemí vykazuje obraty nižší než v roce 2019, z nichž 52,9 % však neklesly prodeje o více než 20 %.
Navzdory dobré letní sezóně pro outgoingové cestovní kanceláře a agentury, restart cestovního ruchu neprobíhal hladce. Oživení letecké dopravy se neobešlo bez komplikací, cca třetina letů v EU byla zpožděna či zrušena. To se promítalo i do činnosti cestovních kanceláří a snižovalo tak komfort z cestování samotným cestujícím.
Přiloženou infografiku zpracovala ECTAA (Evropská asociace profesních sdružení cestovních kanceláří a agentur) na základě odpovědí členských národních asociací v průběhu září a října 2022.
ECTAA-2022 Infographic
ZobrazitOčekávání pro zimní sezonu 22/23 jsou skromná (44,4 % členských asociací ECTAA počítá s nižšími prodeji než v r. 2019) a ukazují na těžko předvídatelnou situaci cestovních kanceláří a agentur. Mezi hlavní obavy podnikatelů patří rostoucí náklady cestovních služeb, klesající disponibilní příjem zákazníků a také nedostatek kvalifikované pracovní síly v turismu