×

MICE – speciální příloha časopisu KOMORA

Čtvrtek 2. února 2023
Přihlásit se / Zaregistrovat se

Dlouhodobá péče o zaměstnance je lékem na krizi

Na české firmy dopadá současná energetická krize a společnost i zaměstnance tak čeká doba plná změn. Poslední průzkumy ukazují, že až pětina firem se kvůli nutným úsporám chystá propouštět. Krize bude u mnoha firem bohužel znamenat nejen propouštění, ale i nutnou restrukturalizaci. Více, než kdy jindy, teď bude záležet na tom, jaké vztahy se zaměstnanci a sociální prostředí si firmy vybudovaly v minulosti. Dobré vztahy a vzájemná důvěra znamenají, že lidé budou ochotni jít firmě na ruku i v době krize, a že si firma svoji dobrou reputaci udrží i nadále. Při opětovném náboru lidí pak bude pro zaměstnance jako zaměstnavatel stále atraktivní.

Petra Hubálková ikona hodiny30. 11. 2022 07:12
Foto: Shutterstock.com Spokojení zaměstnanci firmu podrží i v krizi Foto: Shutterstock.com

Firmy, které si své sociální prostředí dlouhodobě budují, jsou vitální, jejich zaměstnanci jsou celkově spokojenější a hlavně jsou v současné krizi o několik kroků před společnostmi, které péči o zaměstnance dlouhodobě zanedbávají nebo se jí nevěnují vůbec. „Lidé pracující pro zdravou, vitální firmu jsou loajálnější, což se projevuje tak, že jsou v těžkých dobách ochotni firmu podržet. Mají v hlavě srovnané, že jejich dobrý pracovní výkon má přímý vliv na prosperitu firmy a tím pádem i na jejich výplatu a případné další bonusy. Dobře vědí, že je firma umí adekvátně ohodnotit a jejich práce si váží. Někdy ale zasáhne vyšší moc, jako je například současná krize, a pak je třeba se na čas uskromnit. Úroveň sociálního prostředí ve firmách může být různá. Její vybudování stojí čas a úsilí a firmy ji někdy berou jako zbytečný náklad. Z dlouhodobého hlediska se ale určitě vyplatí, protože dobře vybudovaná zaměstnanecká loajalita rozhodně nemá takové výkyvy jako ceny energií na burze. Těžší období, které teď firmy zasáhlo, by ale určitě nemělo zničit vše, na čem až dosud pracovaly,“ vysvětluje Hana Matějková Fabíková, manažerka společnosti SocioRating Institute, věnující se hodnocení sociálního prostředí ve firmách. O pověst solidního zaměstnavatele je možné přijít velmi rychle, ale znovu ji opět získat je velmi těžké. Evropa stárne a problém s náborem zaměstnanců byl už před krizí. Firmy by se proto měly snažit svoji reputaci dobrého zaměstnavatele udržet a i když je to obtížnější, pracovat na sociálním prostředí ve společnosti i teď. Je to jasná investice do budoucnosti, která se nejen při náboru nových zaměstnanců po krizi několikanásobně vrátí.

Jasná a otevřená komunikace je základ

Krize sebou do firem přináší propouštění, omezování výroby nebo nutnost restrukturalizace a zvyšuje také tlak na zaměstnance, kteří ve firmě zůstanou. Mění se jejich pracovní kompetence, přibývají úkoly a povinnosti. Je velmi důležité, aby právě v době zavádění pro někoho nepříjemných řešení, firma komunikovala se zaměstnanci jasně a otevřeně. Je třeba, aby všichni věděli, že firma za nimi maximálně stojí a všechny kroky, které dělá, vedou k udržení výroby a chodu celé organizace. „Management by měl vysvětlit situaci ve firmě, otevřeně popsat výhled na nejbližší dobu a také nastínit další perspektivu. Své zaměstnance by měl jednoznačně podpořit a počítat s tím, že vzroste jejich potřeba o situaci mluvit. Zjistit je třeba i aktuální potřeby lidí a hledat taková řešení, která jsou přijatelná pro obě strany,” říká Hana Matějková Fabíková. Místo úplné výpovědi to může být třeba přechodné snížení platu nebo částečný úvazek. Lidé by také neměli být zbytečně využíváni na činnosti, které jsou rutinní a je možné je zcela automatizovat. „Zbytečně to vyčerpává jejich lidský potenciál. Představte si třeba automatizaci pracovně právních smluv. Jsou jich mraky a přitom velká část firem tuto oblast stále ještě vůbec nezačala automatizovat. Čas a hlavně lidskou energii, kterou tím ušetří, mohou personalisté a manažeři věnovat právě práci s lidmi,” uvádí Hana Matějková.

Je třeba dobře znát klíčové pracovníky

V době krize je také potřeba přesně vědět, kdo je pro firmu klíčový zaměstnanec a na koho je možné se zcela spolehnout. I v tuto chvíli mají navrch společnosti, které se budování sociálního prostředí ve firmě už věnují a mají ho pomocí nejrůznějších HR nástrojů dobře zmapované. Pokud management propouštět musí a tyto informace má, budete mít jasnější volbu a svá rozhodnutí můžete lépe směřovat k lidem, jejichž odchod firmu neohrozí. I v době krize jsou totiž lidé pro firmu klíčoví. „Měřením sociálního prostředí ve firmách se zabýváme už dlouhou dobu a jasně tak vidíme, že právě tyto informace jsou ve společnosti, kterou čekají jakékoli změny, zásadní. Jako vedení potřebujete přesně vědět kde je stabilní základ týmu. Nejjednodušší cestou jak to zjistit, je změřit sociální prostředí pomocí profesionálního nástroje. Náš SocioRating dokáže standardizovanými a cílenými otázkami velmi dobře zmapovat aktuální sociální prostředí ve firmě, na jednotlivých odděleních nebo pobočkách. Umíme tak jasně změřit, které části firmy mají vysokou důvěru ve vedení, tedy, zda komunikace v době krize splňuje svůj účel. Pokud je vysoká míra důvěry ve vedení, lidé mnohem lépe přijímají změny, ať jsou jejich důvody jakékoliv. Taková data se ale hodí nejen firmám v krizi, ale i těm, kterým krize nějakým způsobem naopak nahrála a místo propouštění potřebují nové pracovníky naopak nabírat,” uzavřela Hana Matějková Fabíková.

Výsledky vzešlé z měření SocioRatingu lze navíc velmi dobře použít i pro další práci se zaměstnanci, protože se sociálním prostředí je třeba pracovat i v ekonomicky těžkých dobách firmy. Jak už bylo řečeno, je to oblast, do které se z dlouhodobého hlediska investovat vyplatí, a která v pokrizové době vede nejen ke zvyšování zisků a ekonomické stabilitě firmy, ale také k tomu, že firma na trhu práce neztrácí své renomé.

Nejnovější články

Expertní pohled
Stavební trh čeká letos rok stabilizace

Wienerberger nečeká tak strmý propad stavebního trhu, jaký...

Nasbíraná data společnosti Wienerberger podle Kamila Jeřábka ukazují,...

„První pozitivní signál jsme zaznamenali již v posledním...

Nezařazené
Velký byznys může vyrůst i na vinici

„Naše skupina aktuálně vlastní především společnosti podnikající v...

Mimo finančních úspěchů dosáhl &CORK dalších důležitých milníků....

Současné úspěchy jsou pro celý holding pouze začátek....

Analýzy ze Spořky
Obrana demokratického kapitalismu

Jeho otec se narodil v Rakousku-Uhersku v dubnu...

Vydrží demokratický kapitalismus – spojení liberální demokracie a...

Ekonomické a sociální postavení dělnické třídy v demokraciích...

Problémem byl i vzestup rentiérského kapitalismu. Významným aspektem...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Stavební trh čeká letos rok stabilizace

Wienerberger nečeká tak strmý propad stavebního trhu, jaký...

Nasbíraná data společnosti Wienerberger podle Kamila Jeřábka ukazují,...

„První pozitivní signál jsme zaznamenali již v posledním...

Expertní pohled
Závislost na oceli: Evropa zaostává a Čína zatím stále vede

Silná průmyslová základna má zásadní význam pro hospodářský...

Roční obrat ocelářského odvětví v EU činí 166...

Navzdory silnému potenciálu ocelářského průmyslu EU se jeho...

Od roku 2007 se produkce oceli v Číně zdvojnásobila...

Stinnou stránkou ocelové dominance Číny je síla případného...

Expertní pohled
Zaměření na obnovitelné zdroje se vyplácí

Kromě dlouhodobě stabilního výkonu solárních a větrných elektráren...

Mezi zdroje WATT & YIELD by se v...