×

MICE – speciální příloha časopisu KOMORA

Pondělí 25. září 2023
Přihlásit se / Zaregistrovat se
ikona hodiny4. 4. 2023 07:36

Zachrání Evropu syntetická paliva?

Spalovací auta se budou moci prodávat i po roce 2035, pod jednou podmínkou – budou muset jezdit na syntetická paliva

Členské země EU se definitivně dohodly na regulaci emisí CO2 pocházejících z nově uváděných osobních a lehkých užitkových vozů na trh. Průměrné emise nově uváděných aut na trh u dané automobilky (či skupiny automobilek) budou muset do roku 2030 klesnout o 55 % proti hodnotám roku 2021. A v roce 2035 budou muset být nulové.

Radek Novák autor

analytik České spořitelny

Tereza Hrtúsová spoluautor

analytička České spořitelny

Tomáš Kozelský spoluautor

analytik České spořitelny

Foto: Shutterstock.com Zachrání Evropu syntetická paliva? Foto: Shutterstock.com

Pokud to automobilky nesplní, budou podle současné regulace následovat tučné pokuty za každý gram oxidu uhličitého na kilometr u každého auta. Nicméně ještě v roce 2026 by mělo dojít k vyhodnocení, zda jsou schválené cíle reálné a případně je bude možné přehodnotit.

Po tlaku Německa, ale i Česka byla zařazena do regulace jedna výjimka. I po roce 2035 bude možné prodávat v EU nová auta na spalovací motory, ale jen v případě, že budou využívat syntetická paliva, označovaná také jako e-paliva. Evropská komise má vytvořit novou kategorii vozidel speciálně pro ta, která mohou běžet jen na uhlíkově neutrální paliva. Německo by mělo vypracovat další regulaci, která upřesní, jak tato auta mohou přispět k emisním cílům roku 2035.

Zdroj: ČS Zdroj: ČS

Syntetická paliva vznikají chemickou reakcí – nejčastěji je nutné nejprve elektrolýzu vody vyrobit kyslík a vodík a následně vodík sloučit s CO2. Aby byla bezemisní, tak je nutné využívat obnovitelné zdroje elektřiny. Jejich spalování je pak výrazně čistší, bez síry a uhlovodíku, a pokud se využije odpadní CO2 nebo se zachytí ze vzduchu, tak jde i o uhlíkově neutrální palivo.

Jejich výhodou je tedy nízká emisní stopa, snadná manipulace a to, že se dají běžně, případně s částečnou úpravou motorů, využívat ve standardních spalovacích motorech nebo leteckých turbínách. Zároveň lze pro ně využít stávající infrastrukturu.

Naopak nevýhodou jsou obrovské investiční náklady na technologii výroby, potřeba velmi velkého množství elektřiny pro jejich výrobu, a tudíž energetická neefektivita: Z potřebné elektřiny se k rozpohybování auta dostane jen zhruba 15 %, zbytek pojme výroba. Kdyby se stejná elektřina z obnovitelných zdrojů přesměrovala rovnou do elektromobilů, tak se zhruba 80 % promění v pohyb. Třetí nevýhodou je pak zatím velmi vysoká cena.

Stáhněte si Trendovník České spořitelny

CS_TRENDOVNIK

Zobrazit

Automobilka Porsche, která v Chile spustila jeden z prvních projektů na výrobu syntetických paliv na světě, uvádí cenu 200 Kč na litr. Cena by mohla do budoucna výrazně klesnout, musí se však zefektivnit technologie zachytávání uhlíku a pravděpodobně musí do oboru vstoupit státy s levnou výrobou elektřiny, hovoří se například o Saudské Arábii.

Otázkou zatím zůstává, jak se pozná, zda je syntetické palivo opravdu ze zelených zdrojů anebo stále z fosilních. A také jak zajistit, aby nové vozy uvedené na trh po roce 2035, spalovaly pouze e-paliva a ne běžná fosilní paliva. Například šéf značky Volkswagen Thomas Schäfer v rozhovoru pro HN uvedl, že syntetická paliva jsou důležitá pro lodě, letadla, závodní vozy či veterány, ale pro masové využití se příliš nehodí a z ekologického pohledu je podle něj smysluplnější využít elektřinu přímo v elektromobilech, ne ji využívat na výrobu syntetických paliv. Značka VW tak i nadále drží svůj plán vyrábět v Evropě v roce 2033 pouze elektromobily.

Nejnovější články

Aktuality
Do Prahy míří investiční hvězdy

K hlavním zahraničním hvězdám patří americký investor a...

Adam Kočík i Přemysl Rubeš doplní v panelových...

Expertní pohled
Kdo jsou Granfluencers a co od nich čekat?

Marketéři a média poslední roky píší primárně o...

Podle článku v CNN Business se začínají z...

Problém většiny briefů značek pro digitální kampaně je,...

Názory
Úsudek, invence, zkušenost a odbornost zůstanou doménou lidí

Každý si mohl vyzkoušet, že umělá inteligence umí...

Jsem toho názoru, že revoluce nepřijde za rok...

Nejnovější Analýzy ze Spořky

Analýzy ze Spořky
Bude budoucnost horší než současnost?

Známý klimatolog Brian C. O’Neill v Nature upozorňuje,...

Špatnou interpretaci rizik uvádí Brian C. O’Neill na...

Je také potřeba rozlišovat mezi dodatečnými riziky způsobenými...

Analýzy ze Spořky
Inflace pokračuje v sestupu

V září by se inflace měla dále snížit,...

V srpnu se spotřebitelské ceny zvýšily meziměsíčně o...

Za meziměsíčním růstem cenové hladiny stálo především významné...

Inflace by měla zpomalovat i v září, kdy...

Na začátku příštího roku pak inflace skokově spadne,...

Pro srpen očekávala ČNB meziroční inflaci ve výši...

V srpnu vzrostly spotřebitelské ceny meziměsíčně o 0,2...

Snížená konkurence umožňuje firmám omezit produkci, aby zvýšily...

Analýzy ze Spořky
Po průmyslu se v Evropě propadají i služby

Zatímco v průmyslu je tento index pod 50...

Trochu nečekaně se (poprvé od září 2022) v...

Největší pokles celkového indexu se objevil v Německu (což...

Celkově jde o čísla, která budou ECB tlačit...