Středa 8. května 2024
ikona hodiny11. 1. 2024 11:53

Návštěvnost jižní Moravy v roce 2023 dle mobilních dat

Rok 2023 byl z pohledu turismu velmi vydařený. Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava má pro loňský rok k dispozici data mobilních operátorů, která nabízejí další pohled na pohyb osob po Jihomoravském kraji. Dle těchto údajů přicestovalo v roce 2023 na jižní Moravu téměř 10 milionů turistů.

Martina Vidová autor

Foto: Shutterstock.com Na jižní Moravu přicestovalo loni téměř 10 milionů turistů. Foto: Shutterstock.com

Čísla dokládají že jižní Moravu vyhledává mimo Prahu dlouhodobě nejvíc turistů, zároveň tady ale tráví ze všech regionů nejkratší čas. „Rozhodli jsme se opět pohlédnout na návštěvnost optikou dat mobilních operátorů, která nabízejí trochu jiné souvislosti než běžné statistiky z hromadných ubytovacích zařízení. Můžeme podle nich například lépe zachytit zdrojové oblasti z tuzemska, odkud za námi na jižní Moravu lidé míří,“ přiblížila Martina Grůzová, ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava.

Data mobilních operátorů dokážou vyčíslit skutečný podíl návštěvnosti v kraji – ukazuje se, že v hromadných ubytovacích zařízeních je zachycena pouze čtvrtina návštěvníků regionu. „Vysílač vyhodnocuje, s jakou pravidelností a po jakou dobu se uživatel pohybuje v lokalitě. Díky tomu mobilní data zachycují reálnou dynamiky pohybu uživatelů v síti, která bude vždy vyšší než statistiky v registrovaných ubytovaných zařízeních. Zachycuje například i individuální ubytování, nekomerční zařízení nebo cesty spojené s chatami a chalupami,“ vysvětluje Martin Šauer z katedry regionální ekonomie Masarykovy univerzity, který se dlouhodobě zabývá problematikou signalizačních dat mobilních operátorů. Díky těmto záznamům je možné lépe vyhodnotit celkový objem a strukturu poptávky po jižní Moravě. Pokud se jedná o pravidelné cesty do regionu, algoritmus je dokáže vyhodnotit a dané osoby mezi návštěvníky nezařazuje.

 

Zdroj: CCRJM Zdroj: CCRJM

Zatímco záznamy hromadných ubytovacích zařízení během nejsilnějších letních měsíců evidují na jižní Moravě necelých 900 000 turistů, podle mobilních dat zamířilo v létě na jižní Moravu více než 3,5 milionu turistů. Jako obvykle převažují domácí návštěvníci nad těmi zahraničními v poměru 90 ku 10. Ze zahraničí na jižní Moravu zavítalo v letních měsících více než 350 tisíc turistů. Cestu si sem nacházejí především turisté ze sousedních zemí: z Polska, ze Slovenska a z Německa.

Regiony jako Moravský kras nebo Brněnsko mají návštěvnost celoročně stabilní. Naopak u Znojemska a Podyjí či Pálavy a Lednicko-valtického areálu je v datech patrný výrazný nárůst návštěvnosti v době léta a vinobraní, zejména s přihlédnutím na počet přenocování v lokalitě. „Data za poslední čtvrtletí roku 2023 ještě zpracováváme. Vidíme nicméně už nyní, že vinařská turistika ve třetím čtvrtletí měla na návštěvnost regionu významný vliv a jsme zvědaví, jak se do čísel za poslední čtvrtletí promítne návštěvnost vánočního Brna,“ shrnula Martina Grůzová.

V únoru budou zveřejněna data návštěvnosti za poslední čtvrtletí také od Českého statistického úřadu, s pomocí kompletních mobilních dat za rok 2023 tak bude možné zachytit na jižní Moravě celoroční návštěvnické trendy.

Kompletní data najdete zde: www.ccrjm.cz/statistiky/.

Nejnovější články

Pohled z praxe
Když má svět dveře dokořán

Poslechněte si první epizodu. Poslechněte si druhou epizodu....

Trendy
Česko uvidí první bateriový vlak

Poprvé bude představen první bateriový vlak, který bude...

Návštěvníci letošního veletrhu se tak mohou přijít podívat...

Pohled z praxe
Elektrárny Opatovice modernizují a myslí na ekologii

Elektrárna, kterou firma provozuje, je schopná vysokoúčinné kombinované...

Už od devadesátých let firma pracuje na ekologizaci svého...

V současnosti Elektrárny Opatovice pokračují v obnově svých turbín. Po...

Energie se skrývá nejen v elektrárenských kotlích, ale také...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Část firem benefity omezila nebo zrušila

Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...

Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...

Analýzy
Důležité jsou vztahy na pracovišti a firemní kultura

„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...

Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...

Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....

Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...

Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...

„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...

Analýzy
Výrazná změna v chování hostů

Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...

Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...

Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....

Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...

Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...

HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...