Neděle 28. dubna 2024
ikona hodiny17. 1. 2024 06:56

Průzkum Colliers: Hybridní model láká 7x více uchazečů

Přesto některé firmy volí návrat k intenzivnější docházce kanceláře

S příchodem nového roku začal rostoucí počet firem vyžadovat intenzivnější docházku do kanceláře. Hybridní model, který se po pandemii zabydlel v kancelářském prostředí, tak většinou nastavují v poměru 3:2 ve prospěch firemní kanceláře. Najdou se však i zaměstnavatelé, kteří přemýšlejí o plném návratu do firemních prostor. Aby firmy nepřicházely o zaměstnance, kteří stále výrazně více preferují práci umožňující home office, musí nyní zapracovat jak na atraktivitě svých kanceláří, tak i na vztazích se svými lidmi. Dle průzkumu společnosti Colliers, předního poskytovatele diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic, k faktorům posilujícím sounáležitost s firmou patří v prvé řadě pevný vztah s manažerem, pozitivní firemní kultura a možnost aktivního zapojení zaměstnanců do rozhodovacích procesů.

Kamil Pittner autor

Foto: Shutterstock.com Colliers: Hybridní model láká 7x více uchazečů, přesto některé firmy volí návrat k intenzivnější docházce kanceláře Foto: Shutterstock.com

Hybridní pracovní model nabízející flexibilitu místa a času si čeští zaměstnanci oblíbili. Jasně to ukazují i reakce na pracovní inzeráty. Ty nabídky práce, které flexibilitu umožňují, přitahují průměrně až sedminásobný počet uchazečů než nabídky bez možnosti pracovat z domova. „Zaměstnavatelé, kteří se rozhodnou pro návrat k plné docházce do kanceláře budou tedy muset umět nabídnout něco navíc. Vedle atraktivního pracovního prostředí například i kvalitní technologické a ergonomické zázemí, které si při práci z domova ve většině případů nedokážou zajistit. Kromě toho ale i silnou firemní kulturu, která pomůže vytvořit sounáležitost zaměstnance s firmou. Ta je ovšem stejně důležitá i pro firmy, které setrvají v hybridním pracovním modelu,“ vysvětluje Jana Vlková, ředitelka oddělení Workplace Advisory a Office Agency ve společnosti Colliers.

Co zaměstnanci ocení?

Zásadní roli v budování vztahu se zaměstnancem hraje podle nedávného průzkumu společnosti Colliers i kvalitní a podporující vztah s nadřízeným. Uvedlo to 63 % respondentů. Zaměstnanec, který má otevřený a konstruktivní vztah s manažerem, se cítí podporovaný a přispívá pozitivně k firemnímu prostředí, ke kterému si vytváří silné propojení. Pro 56 % zaměstnanců má rozhodující roli firemní kultura, pod kterou spadá třeba transparentnost firmy, její hodnotový systém nebo atraktivita kanceláří. Podílet se aktivně na rozhodování a inovacích považuje za klíčové 52 % zaměstnanců a pro 48 % dotazovaných je důležité ocenění jejich přínosu, což zvyšuje pocit uznání a motivuje k lepším pracovním výkonům.

Jak zatraktivnit kanceláře?

Pro více než polovinu zaměstnanců hraje důležitou roli i prostředí, ve kterém pracují. Zaměstnavatelé by se proto měli snažit přizpůsobit novým trendům v utváření atraktivních kancelářských prostor. Důležitý je přitom nejen důraz na soustředěnou a kreativní práci, ale i na prostředí podporující spolupráci a setkávání týmů. „V současných kancelářích je vyčleněno 30–40 % plochy individuálním pracovním místům a 60–70 % týmové spolupráci a relaxaci. Jedná se o zrcadlové obrácení stavu před pandemií. Důležité jsou menší zasedací místnosti pro 2–6 osob, které poslouží i virtuálním schůzkám. Firmy mohou snadno své prostory adaptovat i pomocí mobilních telefonních budek a zasedacích modulů třeba až pro 6 osob, umístěných ve dříve hustě obsazeném open space,“ radí Jana Vlková s tím, že data naznačují, že se investice do proměny vrátí ve formě spokojených a angažovaných zaměstnanců.

Obsazenost stále nízká, letošní rok bude rokem zlomovým

„Stav obsazenosti kanceláří se po pandemii zvedá pomalu, podle nedávných průzkumů se pohybuje v průměru jen kolem 35 %. Možná i proto někteří zaměstnavatelé, zejména z řad mezinárodních firem, přistupují k intenzivnější docházce do kanceláří, do kterých v uplynulých letech často intenzivně investovali a přizpůsobili je nejmodernějším trendům,“ říká na závěr Jana Vlková s tím, že letošní rok bude v tomto ohledu zlomový a ukáže, zda se hybridní model skutečně u nás zabydlel natolik, že k tradičnímu nastavení již není cesty zpátky.

Články autora Kamil Pittner

Nejnovější články

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Podpoří stavební zákon digitalizaci nebo naopak?

Dosavadní verze stavebního zákona často vedla ke zbytečně dlouhým...

A její ředitel, Michal Vacek říká, že: „Nástup...

Zástupce stavební firmy, obchodní ředitel společnosti Subterra, Jiří...

Analýzy
Ceny bytů poletí vzhůru, říkají developeři

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...

Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...

Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...

V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...

Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...

„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...

A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...

Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....