Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
I to zaznělo tiskové konferenci CzechTourism. Nové komunikační téma pro roky 2024 a 2025 představil ředitel agentury František Reismüller.
Ten ovšem nejprve nastínil stav českého cestovního ruchu v současné době. Podle údajů za první tři čtvrtletí roku 2023 se už počet turistů dostává na předcovidovou úroveň, což je dobrá zpráva. Jelikož ale ve struktuře turistů velkou část tvořili domácí hosté, tržby z cestovního ruchu ještě nedosáhly hodnot z roku 2019. Tehdy byl podíl cestovního ruchu na HDP 3% (308 miliard Kč), dnes je to jen 1,5 %. Ministerstvo pro místní rozvoj, v jehož gesci je cestovní ruch, si naštěstí uvědomuje důležitost tohoto odvětví a jeho propagace a proto agentuře navýšilo rozpočet pro tento rok z dosavadních 373 milionů Kč na celých 400 milionů Kč.
Dlouhodobým cílem agentury CzechTourism je přilákat turisty z ciziny. František Reismüller zmínil několik způsobů podpory příjezdového turismu. Jednak je to pořádání propagačních a kontraktačních akcí, jako byl loňský dubnový Czechia Travel Day v Brně za účasti 74 nákupčích z 23 zemí, nebo květnové pražské Event Club Forum, zaměřené na kongresovou turistiku (MICE). Dále slouží propagaci České republiky portál VisitCzechia.com, který má hned 14 jazykových mutací. Jeho rozvoj a zvyšování funkcionalit za pomoci umělé inteligence vytkl František Reismüller jako jeden z důležitých cílů v nadcházejícím období. A pak jsou to úžeji zacílené projekty, ideálně kofinancované z jiných zdrojů. Dobrým příkladem byl v loňském roce projekt Creative Cities of Central Europe, spolufinancovaný z fondů EU, který ve spolupráci s dalšími státy Visegrádské čtyřky propagoval moderní tvář našich měst (konkrétně Prahy a Brna). Projekt byl zaměřený na amerického klienta a byl neobyčejně úspěšný, díky němu jenom v České republice turisté z USA strávili 9 500 člověkonocí.
Česká republika v posledních letech tradičně lákala návštěvníky především na kulturní turismus. To se od letoška trošku změní – nová komunikační strategie představuje Česko jako zemi vhodnou pro aktivní cestovní ruch. Hlavní slogan Unexpected Wellbeing je postavený na myšlence, že ať už tu trávíte dovolenou jakkoli aktivně, vždycky si můžete připadat tak trochu jako v lázních. Česko je prostě příjemná země, v níž se každá lehce sportovní aktivita stává nečekanou lázeňskou procedurou. Zároveň tento slogan odkazuje i na vizuální kampaň z předchozího roku pod názvem Unexpected Tradition. Komunikační strategie bude tedy zaměřena na podporu lázeňství a možností aktivního odpočinku.
CzechTourism však nezapomíná ani na tuzemské turisty. Vždyť to byli právě oni, kdo v kritických covidových a pocovidových letech udržel český turistický ruch nad vodou. František Reismüller připomněl jednu z vlajkových lodí agentury, portál Kudyznudy.cz, největší volnočasový server u nás. Ten čeká v blízké době i modernizace designu. Ministerstvo pro místní rozvoj také vyčlenilo 200 milionů Kč na podporu cestovního ruchu, určených mimo jiné na vybavenost turistických i běžkařských tras a rozvoj navigačních a informačních systémů. To samozřejmě uvítají domácí i zahraniční turisté.