Úterý 23. dubna 2024
ikona hodiny11. 3. 2024 18:47

Mladí lidé jsou citlivější na klimatickou krizi

Většina z nich chodí ještě na střední školu, ale už teď ovlivňují budoucnost společnosti včetně pracovního trhu. Generace Z, tedy lidé, kteří se narodili mezi lety 1996 až 2009. Neznají svět bez internetu, smartphonů či youtuberů, mají totiž – zjednodušeně řečeno – digitální DNA. Velmi intenzivně vnímají globální výzvy, mezi které mimo jiné patří klimatická krize. Ta podle průzkumu agentury CzechTourism ovlivňuje 87 % generace Z, pětina z nich ji chce aktivně řešit.

Valerie Saara autor

Foto: Shutterstock.com Mladí lidé jsou citlivější na klimatickou krizi, má vliv na to, kam a jak cestují Foto: Shutterstock.com

Generaci Z podle náhledu na klimatickou krizi průzkum dělí na čtyři skupiny. Zatímco 14 % Odmítačů se o klima vůbec nezajímá, 37 % Pozorovatelů ji sleduje, ale na řešení se podílet nehodlá. Stejně tak 30 % Znalců sice pociťuje klimatickou úzkost a plánuje se s tématem seznámit víc, řešit ho však nechce. To 19 % Aktivistů se rozhoduje podle dopadu na klima a krizi chce aktivně řešit. Jde zejména o ženy ve věku 18 až 21 let.

„Udržitelnost je velké téma nejen cestovního ruchu, které letos budeme ještě víc zdůrazňovat v kontextu s aktivním turismem a kampaní Unexpected Wellbeing. To, jak se chováme k životnímu prostředí a bereme ohled na budoucí generace, se totiž týká života každého z nás. I proto průběžně aktualizujeme naše webové rozcestníky k udržitelnosti na portálech Kudy z nudy a Visit Czechia. Skvělé je, že jim každý rok stoupá návštěvnost, což ukazuje, že jde o téma, které hýbe společností,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Loni se udržitelnosti věnovalo naše Fórum cestovního ruchu, které jako součást mezinárodního veletrhu Holiday World připravujeme i letos, a to na 15. března. A protože s udržitelností souvisí i šetrná mobilita, plánujeme ji mimo jiné představit účastníkům inaugurační jízdy nočního vlaku European Sleeper z Bruselu do Prahy, která se má rovněž uskutečnit letos v březnu.“

Jak je doprava šetrná k přírodě, samozřejmě ovlivňuje také klima. Uvědomuje si to i generace Z. Podle průzkumu se 84 % těchto mladých lidí obává v souvislosti s klimatickou krizí extrémního počasí a 55 % má strach z prohlubování sociálních nerovností. Zřejmé jsou také obavy z nedostatku pitné vody a znečištění vodních toků (78 %) či ztráty biodiverzity (77 %). Generace Z se proto snaží neprodukovat odpad a neplýtvat zdroji.

„Odpad třídí a minimalizuje jeho množství 93 % generace Z. Tito mladí lidé se také snaží neplýtvat jídlem (92 %), omezovat spotřebu plastových výrobků a používat jejich ekologické alternativy (66 %). Rovněž omezují nákup nového oblečení (63 %) a nakupují lokální produkty (62 %),“ říká ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková a dodává: „Z našeho průzkumu tak jednoznačně vyplynulo, že pro generaci Z nastupující na pracovní trh je udržitelnost naprosto nedílnou součástí života, což se samozřejmě projevuje i při cestování. 63 % generace Z dává přednost cestování hromadnou dopravou a 60 % pak preferuje cestování vlakem. Při výběru ubytování důraz na udržitelnost postupně stoupá. Lidé narození mezi lety 1996 až 2009 vybírají to, kde přespí, na základě deklarace o udržitelném fungování, celkem už v 26 % případů. V samotném cestování se omezovat příliš neplánují, pokud ano, týká se to podle výsledků šetření cestování letadlem (38 %) nebo cest na delší vzdálenosti (32 %).“ 

Průzkum rovněž říká, že z klimatické krize 86 % generace Z viní zejména korporace a průmysl, a to kvůli produkci emise skleníkových plynů. 87 % respondentů si myslí, že řešit daný problém pomohou obnovitelné zdroje energie, podle 85 % dotázaných pak vědecký a technologický pokrok. Významnou pomocnou roli může podle tzv. zetkařů sehrát také mezinárodní spolupráce (78 %), aktivity mezinárodních organizací (72 %) a mladá generace (71 %).

„Generace Z při řešení klimatické krize také vkládá naději do lokálních a komunitních iniciativ dobrovolníků (69 %) a občanského aktivismu (54 %). I zde je vidět, jak se vnímání a přístup k různým tématům mění v závislosti na čase a věku. Zatímco v celé populaci Česka aspoň občas při rozhodování zohledňuje klimatickou krizi 74 % lidí, v generaci Z je číslo vyšší, jde o 87 %. Obecně Zetkaři vykazují ke klimatické krizi větší míru citlivosti, aspoň mírně úzko je kvůli ní 58 % z nich, zatímco v celé společnosti 18+ to tak má 44 % populace. Ti, co si generační změnu přístupu včas uvědomí a budou na ni reagovat, tak budou mít zcela jistě na trhu konkurenční výhodu,“ uzavírá product managerka pro udržitelný turismus České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Tereza Kadlecová.

Průzkum Globální výzvy očima Generace Z, který pro agenturu CzechTourism zpracovala společnost NMS Market Research a zúčastnilo se ho na 1 500 lidí, je k dispozici na portálu Institutu turismu.

Články autora Valerie Saara

Nejnovější články

Expertní pohled
Rok 2027 narovná mzdy mezi muži a ženami

Novinka počítá s transparentností už během náborového pohovoru....

Ačkoli Eurostat uvádí rozdíl ve mzdách mužů a...

Povinné reportování čeká od června roku 2027 firmy...

Změnám šel i bez regulace naproti sektor IT...

Náskok mají také společnosti se sídlem v USA,...

Trendy
Rozmar moderního člověka, nebo udržitelnější způsob nakupování?

Stále více zákazníků si zvyklo pravidelně nakupovat potraviny...

Prvním z důvodů, proč může být rozvoz potravin šetrnější...

K udržitelnosti celého nákupního procesu velkou měrou přispívají také...

Počet automobilů na 1 000 obyvatel v České republice neustále...

Trendy
Revoluční služba Office as a service

Program je platformou pro pronájem zcela kompletní kanceláře...

V roce 2024 je společnost U1 odhodlána i...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
Regionální muzeum není jen pokladnice

Od muzea se očekává, že uspokojí/přitáhne turisty včetně...

Jílové u Prahy je tak trochu ve specifické...

Zlato Regionální muzeum v Jílovém u Prahy sídlí na...

Příležitostné výstavy Výstavy, malé i větší, jsou v jílovském...

Původně jen opravdická živoucí kočka. Tak nějak jednou...

Regionální muzeum, na rozdíl od těch velkoměstských, může...

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...

Cestovní ruch
Kongresoví ambasadoři byli oceněni

Ambassador Awards Evening se uskutečnil pod záštitou primátora...

„Celý profesní život se snažím posouvat českou onkologii...

Hlavními partnery večera byly: Hlavní město Praha, Ministerstvo...