Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Téma vysokých cen energií z veřejného prostoru v poslední době vymizelo. Pro fungování firem a jejich konkurence schopnost jde ale o klíčovou otázku. Odpověď zní: chytrá práce s daty a jejich správné využití. Díky nim lze nalézt trvalé a udržitelné úspory. Téma pro Jana Kubálka a Kryštofa Hánu.
Ceny silové elektřiny a plynu se v poslední době stabilizovaly. Vy jste ale přesvědčeni, že energetika by pro firmy měla být stále tématem číslo jedna. Proč?
JK: Energetika v dnešní době je složité a komplexní téma. Ceny se sice stabilizovaly, stále jsou však o 30 % vyšší než před krizí. Navíc lze očekávat další růst regulované složky a cenové výkyvy. Je proto v nejlepším zájmu firem minimalizovat plýtvání, snižovat spotřebu a chytře kombinovat vlastní výrobu s nákupem. Nejvyšší energetická efektivita je výraznou konkurenční výhodou.
Mnoho firem již zavedlo různé monitoringy, implementovalo veškerá opatření a prostor k dalším úsporám nevidí.
KH: Z jejich pohledu to tak vypadat může. Naše zkušenosti ukazují, že ani ony potenciál zdaleka nevyčerpaly. HECON a Volteon dokáží díky inovativní práci s daty a pochopení konkrétního provozu identifikovat další významné energetické úspory. Stejně jako když se staráte o auto v domácích podmínkách. Myslíte si, že máte vše vyladěné, ale odborník vás vyvede z omylu.
Graf z aplikace enms.cz ukazuje srovnání reálné a očekávané spotřeby plynu pro vytápění výrobní haly. S příchodem topné sezóny klient
zvýšil intenzitu vytápění a spotřeba plynu výrazně vzrostla, což však nebylo nezbytné. Venkovní teploty neklesly natolik výrazně a hala
byla z části vytápěna i výrobními stroji, které běžely na plný výkon. Od začátku října proto vidíme zřetelnou a zbytečnou nadspotřebu.
V čem je řešení HECONU a Volteonu – monitoring a targeting – lepší než běžný monitoring a standardní energy management?
KH: Běžné nástroje energetického managementu pracují s prostým monitoringem a reportingem. Ty predikují spotřebu na základě chování v minulosti. Monitoring & Targeting (dále jen M & T) oproti tomu zohledňuje reálné podmínky, jako je osvit, venkovní teplota či vytíženost výroby, a porovnává na denní bázi aktuální spotřebu s očekávanou, nikoli meziroční. Spotřeba se bude různit, pokud bude venku jasno, či zataženo. Díky tomu lze precizněji nastavit cíle a minimalizovat ztráty. Rozdíl mezi očekávanou a naměřenou spotřebou indikuje potenciál k dalším úsporám. V prostém monitoringu toto neuvidíte, v M & T na první pohled.
Volteon pomáhá firmám dosahovat trvalých energetických úspor v rozmezí 5–20 % s návratností investic 1–5 let. Optimalizujeme náklady a zvýšíme udržitelnost tím, že identifikujeme neefektivitu ve výrobě a implementujeme systém inteligentního řízení vlastní výroby a spotřeby.
Spojte se s námi a my vám rádi ukážeme, jak dosáhnout dlouhodobých a udržitelných úspor. www.volteon.cz / www.hecon.cz
HECON poskytuje unikátní řešení energy managementu, které díky metodě QUEST a aplikaci EnMS.app pomáhá firmám dosáhnout úspor energie o 5–15 % bez velkých investic, a to s jedním z nejpřehlednějších a nejkomplexnějších nástrojů na trhu. Mezi klienty patří Škoda auto, Datwyler či Audi.
Jinými slovy říkáte, že dokážete zjistit, zda firma plýtvá, či šetří, protože umíte vypočítat, kolik by za daných podmínek měla spotřebovat energie. Rozumím tomu správně?
KH: Přesně tak. A to díky algoritmům, které vyvíjíme přes 10 let a neustále je na základě praxe, velkých znalostí výroby, fungování provozu, fyzikálních zákonů, a hlavně na neustálém kontaktu s každodenní realitou fungování podniků cizelujeme.
Jak složité a nákladné je tento systém zavést?
JK: M & T je technicky realizovatelný v podstatě v každé firmě a nevyžaduje zásadní investice. Výsledky vidíte během několika týdnů a návratnost je 1 až 2 roky. Celkem jsme firmám pomohli uspořit náklady v řádech sta milionů korun.
Dokáže systém reagovat na změny ve struktuře výroby, nebo je těžké jej přenastavit?
KH: Ke klientům HECONu a Volteonu patří velké i střední firmy a ze zkušenosti víme, že prostředí výroby je dynamické. Se změnami technologií a provozu počítáme. Systém přenastavíme na aktuální parametry, a vy tak nepřijdete o přesnou predikci cílové spotřeby.
Pro koho je systém určený? Kdo z něj bude nejvíce benefitovat?
KH: Je to nástroj i pro vedení firem, které tak získá objektivní KPI (cíle) spotřeby. Na denní bázi! Je‑li naměřený rozdíl mezi cílem a reálnou spotřebou vysoký, vznikne jasně definovaný úkol pro zbytek firmy – analyzovat důvody a následně přijmout opatření. Nicméně M & T je i cesta, jak postupně vytvořit komplexní energetickou kulturu.
Ve zkratce. Má-li být firma energeticky efektivní, co doporučujete?
JK: Kombinovat více přístupů. Optimalizovat technologii a procesy, ideálně na základě dat z M & T zajistit co nejlevnější vlastní výrobu energie a nakupovat chytře za co nejnižší cenu, např. za podpory akumulace. A samozřejmě zavést systém inteligentního řízení nákupu a spotřeby.