Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Bezpečnost je ve výrobních podnicích a obecně ve firmách velké téma. Nemusí přitom jít o katastrofické scénáře. V běžném provozu se lidé nejčastěji potkávají se zdravotním problémem nebo úrazem kolegy, haváriemi ve smyslu poruchy ve výrobě, ale poměrně často to může být také s požárem. Ve všech třech případech je nutné situaci rychle řešit, informovat různé cílové skupiny a vše systematicky koordinovat. Hraje se tu o zdraví, někdy dokonce o lidské životy, a také o škody na majetku. V minutách, leckdy ve vteřinách. Řešením pro takové situace je krizový informační a svolávací systém KISS vyvinutý českou společností SAFE Technology SAFETE. Spolehlivě a rychle osloví velké množství kontaktů, sleduje reakce a nechává volné ruce těm, kteří je na místě potřebují.
Už léta je hojně využíván ve zdravotnictví a dnes ho stále častěji využívají také ve veřejných institucích, na vysokých školách a ve výrobních podnicích. Tam všude platí za ceněného pomocníka.
Systém KISS je platforma, v níž má firma evidované kontakty na všechny požadované cílové skupiny (zaměstnance a jejich podskupiny, spolupracovníky, externisty, IZS…). Těm všem je systém schopen ihned po aktivaci předat různými způsoby potřebné informace. V jeden moment dokáže telefonicky oslovit desítky až stovky osob (jde o automatické volání hlasovým robotem), SMS zprávou pak tisíce osob. Potřebnou zprávu ale umí doručit také dalšími komunikačními kanály jako je e-mail, push zpráva na smartphony, zpráva na sociální sítě nebo WhatsApp, sdělení na pracovní stanice nebo obrazovky v budovách.
Všechny kroky činí KISS tak, jak je předdefinováno ve scénářích, které jsou základní komponentou systému. Může jich být libovolný počet, dle individuálních potřeb a využití v podniku. Uživatel je oprávněn si je nadefinovat sám včetně podmínek a rozhodovacích uzlů. Ve scénářích je jasně dáno, jaké osoby má platforma oslovit v první linii, včetně toho, jakým kontaktům telefonovat, jakým jen poslat informační SMS a jak postupovat v případě, že konkrétní osoba nereaguje. Pro spuštění celé akce je v objektu, kde je instalován krizový informační a svolávací systém KISS zapotřebí jen jednoduchá aktivace konkrétního scénáře jedním tlačítkem.
Svolávající osoba se tak ve vypjaté situaci vyhne zmatkům, chybám a nedokonalostem vznikajícím díky lidskému faktoru a vysoké míře stresu při nenadálých situacích. Odpadá také nutnost opakovaných kontaktů v případě nezastižení a potřeba pamatovat si, kdo hovor nepřijal. Čas oslovení se tak zkracuje až o 80 %.
Nejčastějšími situacemi, s nimiž se lidé ve výrobních a průmyslových podnicích a provozech potkávají, jsou zdravotní problém, havárie ve výrobě (myšleno i zastavení výroby z důvodu poruchy) a požár. Podívejme se na to, koho je třeba informovat v případě zdravotního problému zaměstnance. Nadřízeného v každém případě, pokud jde o větší úraz či nehodu, pak také IZS složky, vedení firmy, často též oddělení komunikace. To znamená několik rychlých telefonátů, v nichž je nutné zopakovat vždy k čemu došlo. Druhou možností je sepsat informace do platformy KISS, odeslat volání či zprávu na zvolené příjemce a veškerou energii věnovat řešení situace na místě.
Podobné, obvykle s komunikací na ještě větší počet příjemců, je to v případě problému ve výrobě. „V praxi to znamená třeba jen výpadek výrobní linky, kde pro její restart je nutné svolat speciální tým odborníků, z haly naopak odeslat pryč všechny u linky pracující zaměstnance, samozřejmě uvědomit o situaci nadřízené a vedení firmy. A co je důležité, dát všem ve správný čas vědět, že je situace vyřešena, linka znovu běží a lidé se mohou vrátit ke své původní práci. Jde tedy o koordinaci třeba 100-200 lidí z různých skupin. Už tak to není lehká logistika a je obrovský rozdíl, zda je nastavená efektivní, automatická komunikace nebo vše řeší tým několika lidí s telefonem na uchu,“ popisuje Jan Burian, obchodní ředitel společnosti SAFE Technology SAFETE.
A ještě jednu novinku, nejen pro výrobní haly, společnost SAFE technology SAFETE letos představila. Je jí Safe Point, výrazný stojan s koncentrovanou pomocí pro různé situace. Dle požadavků firmy na něm může být nejen spouštěcí tlačítko pro aktivaci krizového informačního a svolávacího systému, ale i lékárnička s výbavou pro první pomoc, AED, hasicí přístroj apod. „Takové Safe Pointy známe zatím hlavně ze zahraničí. Třeba v USA jsou běžnou součástí firem, u nás je to zatím rarita, ale pomalu se to začíná lepšit,“ říká Jan Burian. Pokud je v rozsáhlé hale Safe Point, každý ví v případě potřeby, kam jít pro pomoc. V rozsáhlých halách navíc aktivace systému KISS z konkrétního Safe Pointu pomáhá i lokalizaci události, a třeba záchranka ví hned, do které haly jet a z kterého vstupu to je ke zraněnému nejblíž. Nemusí trávit cenné minuty čekáním, až je někdo nasměruje.
A co v případě zmíněného požáru? Systém KISS nenahrazuje sirény a další konvenční komponenty, funguje jako jejich nadstavba. Může být třeba i kontrolním mechanismem, který zabrání zbytečnému výjezdu hasičů v případě falešného poplachu. Šetří tedy čas složek IZS i náklady firmy za výjezd.
To není zdaleka vše, kde může krizový informační a svolávací systém pomáhat. Kdekoli totiž dokáže masově informovat třeba v případě kyberútoků nebo nutných odstávek systémů a eliminovat až 90 % zbytečných telefonátů z poboček firmy na IT oddělení s dotazy o co jde a kdy bude vše opět funkční. Modul monitoringu podmínek navíc dokáže sledovat zadané parametry a v případě vychýlení díky napojení na různá čidla a detektory spustit scénář a informovat okamžitě všechny zadané kontakty.
Nikam. Srdce systému KISS je ve většině případů v datových centrech technologického partnera, O2 Czech Republic, který zajišťuje stoprocentní funkčnost i bezpečnost. Firmy, nemocnice, školy i organizace a instituce si ho zkrátka a dobře pronajímají jako službu na míru uzpůsobenou konkrétním potřebám.