Sobota 4. května 2024
ikona hodiny29. 11. 2022 07:22

Soutěž Vodafone Nápad roku letos oslavila 15. narozeniny

Startupy se zaměřují na zdraví a next-gen technologie

Startupová soutěž Vodafone Nápad roku letos oslavila patnáct let své existence. Za tuto dobu se jí zúčastnilo 2 253 projektů. Napříč ročníky se zároveň začíná projevovat trend, který naznačuje, že startupy se zaměřením na zdravotnictví jsou úspěšnější. Ostatně letošnímu ročníku dominoval Carebot, který pomáhá odhalovat plicní nálezy, či next-gen technologická společnost Myco, která se rozhodla nahradit obtížně rozložitelný polystyren houbovým myceliem a dřevěnými pilinami. Za existenci soutěže se do přihlášených projektů proinvestovalo více než 324 milionů korun.

Ladislav Švábek autor

Foto: Shutterstock.com Nápad roku má patnáctiletou tradici Foto: Shutterstock.com

„Za patnáct let jsme v soutěži viděli nespočet zapálených talentů a firem, které mají značné ambice změnit svět prostřednictvím technologií. Řadě z nich se podařilo uspět v globálním měřítku a s celým týmem nás těší sledovat jejich úspěšný růst, ke kterému jsme v samotném počátku přispěli. Soutěž by nemohla být na takové úrovni  bez podpory našich partnerů, díky kterým jsme mohli rozdělit finanční a věcné ceny za více než 25 milionů korun,“ říká Martin Kešner, zakladatel Vodafone Nápad roku.

Vodafone Nápad roku

Nejstarší startupová soutěž v České republice a na Slovensku, která slouží jako finanční a kreativní injekce pro nové projekty a geniální nápady mladých a nadějných podnikatelů. Soutěž byla založena v roce 2007 a za tu dobu se do ní přihlásilo 2 253 projektů, z nichž řada slaví úspěchy na domácím i zahraničním trhu. Soutěže se může zúčastnit jakákoli firma, jejíž produkt či služba není na trhu déle než dva roky. Cílem je nejen objevit další revoluční projekt a posunout hranice toho, co je možné, ale také mladé podnikatele vzdělávat a podporovat v jejich rozvoji a postupné evoluci, motivovat je v tvůrčí činnosti a těm nejlepším a nejkreativnějším pomoci s uvedením na trh a expanzí prostřednictvím investic a mentoringu. V roce 2021 se soutěže zúčastnilo 142 projektů, mezi něž byla rozdělena investice přesahující 6,5 milionu korun. Za celou dobu existence soutěže se pak rozdalo 324 milionů korun.

Mentální zdraví a healthtech

Napříč ročníky se ukázalo, že projekty zabývající se zdravím a technologiemi spojenými se zdravotnictvím jsou pro investory značně atraktivní a mají úspěch. Toto akcentuje i řada projektů, které soutěží prošly. Letošní výherce, Carebot, s využitím umělé inteligence pomáhá lékařům a dalším specialistům v přesné diagnóze plicních nálezů z rentgenových snímků. Výherce minulého roku Aireen se zabývá screeningem oční sítnice za pomoci umělé inteligence, pomáhá tak s včasným odhalením diabetické retinopatie. Nebo také aplikace VOS.Health, která se zabývá wellbeingem a mentálním zdravím – a v letošním roce dostala pozvánku na prestižní konferenci pořádanou společností Apple.

„Těší mě, že startupy v oblasti zdravotní péče jsou v Česku dlouhodobě na vzestupu a pomáhají měnit, či dokonce zachraňovat lidské životy,“ dodává Miri Kočíková, partner a operations manager soutěže Vodafone Nápad roku.

Infografika: Vodafone Infografika: Vodafone
Infografika: Vodafone Infografika: Vodafone
Infografika: Vodafone Infografika: Vodafone
Infografika: Vodafone Infografika: Vodafone

Od nápadu po minimální použitelný produkt

Téměř polovina přihlášených projektů se před začátkem soutěže nacházela ve fázi, kdy jejich služba či aplikace měla první platící zákazníky. Za nimi pak projekty, které již mají prototyp, spuštěné MVP či první testovací uživatele. Více než 10 % přihlášených šlo do soutěže pouze s nápadem, který by chtěli realizovat. Zároveň ¾ přihlášených do soutěže vstupují se zájmem o investici. Za existenci soutěže investoři vložili do jednotlivých projektů více než 320 milionů korun.

„Projekty, které se do soutěže hlásí, se nacházejí v různých fázích. Od začínajících podnikatelů, kteří jdou do soutěže s nápadem, až po zkušené zakladatele, kteří mají ověřený byznys a plánují expanzi na další trhy. Bez ohledu na fázi účastníci získají zpětnou vazbu od zkušené poroty složené z podnikatelů, investorů, manažerů a novinářů. Dále finalisté v rámci Mentoring Day detailně konzultují své rozvojové aktivity s více než 25 mentory, specialisty v jednotlivých oblastech. Firmám značně pomáhá i medializace či získání investice od andělských investorů či venture kapitálových fondů. Z naší zkušenosti vyplývá, že zde fáze projektu nehraje takovou roli, ale především rozhoduje tým, tržní příležitost a produkt, který řeší reálnou potřebu uživatelů či firem,“ dodává Kočíková.

Pražští mileniálové jako další generace inovátorů

Téměř polovina zakladatelů přihlášených do soutěže se nachází ve věkovém rozmezí 25 až 34 let, přičemž více než 37 % z nich pochází z Prahy a 10 % z Jihomoravského kraje. Méně než 4 % přihlášených se nacházelo ve věkové kategorii pod 20 let a naopak 25 % přihlášených má přes 40 let. Většina zakladatelů startupů jsou tak mileniálové či nastupující generace Z.

Články autora Ladislav Švábek

Nejnovější články

Analýzy
Hypotéky očima experta

Aktuální analýza přináší přehled vývoje v oblasti úrokových...

Březen 2024 byl podle statistických údajů České národní...

Úrokové sazby jsou, přinejmenším pro mě osobně, spíše...

Druhým hlavním důvodem je bezesporu fakt, že čím...

Situace okolo zákona o spotřebitelském úvěru a možnost...

Pojem „nevýkonné úvěry“ označuje laicky řečeno úvěry, u...

V den vydání tohoto dokumentu proběhlo měnověpolitické zasedání...

Další zasedání bankovní rady nás čeká za bezmála...

Advertorial
Panevropská univerzita potvrzuje svou kvalitu

„Jsme nesmírně hrdí na udělení institucionální akreditace, jež...

Panevropská univerzita je první univerzitou vzniklou po novele...

Expertní pohled
V budoucnu bude možné pojistit takřka cokoliv

První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...

Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...

Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...

Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe
Česká váza okouzlila Paříž i Milán

Vázy FUGU jsou vázy plné života. Pro jejich...

Vázy FUGU, stejně jako všechny výrobky značky KLIMCHI,...

Sklárna Jílek, kde většina výrobků značky KLIMCHI vzniká,...

Pohled z praxe
ZČU v Chebu otevře jedinečný studijní program

„Vysoké školství v kraji dlouhodobě podporujeme a snažíme...

Předpokládaný termín vypsání přijímacího řízení je v červnu....

Pohled z praxe
Dopravní uzel s inovativním průmyslem

Ředitelka krajské hospodářské komory Eva Malinová vidí Pardubicko...

Ve znaku Pardubického kraje je otevřená stříbrná brána...

V Libchavách je od roku 1991 vyrábí firma SOR,...

V kraji má silné zastoupení elektrotechnický průmysl. V Hlinsku sídlí...