Sobota 11. května 2024
ikona hodiny24. 11. 2023 08:49

MAP upozorňuje na přeplněné školy i riziko vyhoření pedagogů

Většina školských zařízení v ORP Benešov je na hranici svých kapacit. Celková naplněnost mateřských škol je 94 procent, u základních škol se pohybuje kolem 90 procent. Další nárůst školou povinných dětí lze očekávat s plánovanou výstavbou v regionu. Obce a města hledají způsob, jak tuto situaci řešit. V přeplněných třídách je navíc obtížné zavádět nové metody a trendy výuky a hůř se v nich uplatňuje individuální přístup k žákům. Vyplynulo to z dotazníkového šetření v rámci projektu Místní akční plán vzdělávání (MAP) v ORP Benešov, který realizuje Posázaví o.p.s.

Jaroslava Tůmová autor

Foto: Shutterstock.com MAP má pomoci školám Foto: Shutterstock.com

„Kapacita základních škol v ORP Benešov je 7 834 míst a aktuálně se v nich vzdělává 7 064 žáků. Jsou místa, kde je velký problém s umístěním dětí, například v Benešově,“ řekla koordinátorka MAP Helena Šešinová. Téměř plno hlásí také základní školy v Neveklově, Týnci nad Sázavou, Sázavě nebo Choceradech – naplněnost v nich překročila 96 procent. O poznání horší je situace v mateřských školách – jejich kapacita je 2 607 míst, aktuálně v nich je 2 453 žáků. Stoprocentně je naplněno deset MŠ, v dalších pěti je naplněnost více než 95procentní.

Podle koordinátorky MAP Jany Čechové nejsou v současné době finance od státu na výstavbu nových škol v regionu příliš pravděpodobné. Šancí mohou být dostavby a přístavby nynějších školských zařízení. Doporučuje proto, aby školy byly v předstihu na případné investice projektově připraveny. Upozornila také na nutnost koordinace a spolupráce v regionu s ohledem na územní rozvoj. Na setkání se zastupiteli obcí a měst, které se uskutečnilo v rámci MAP na začátku listopadu, zaznělo, že by řešením mohla být výstavba nové školy v Benešově. Je ale třeba posoudit, jakou by měla mít kapacitu a jestli by se našel dostatečný počet pedagogů pro zajištění výuky, uvedla Jana Čechová. Helena Šešinová dodala, že některá města už se tím zaobírají, například Týnec nad Sázavou; v Divišově zahájí přístavbu školy v příštím roce.

MAP

Je produktem spolupráce partnerů v území, stanovuje priority a cíle vzdělávací politiky na základě místní potřebnosti a naléhavosti. V ORP Benešov se realizuje od roku 2014. Zapojeno je do něj 29 mateřských, 23 základních a 2 základní umělecké školy.

Dalším problémem, které školy v ORP Benešov řeší, je nárůst počtu žáků se specifickými vzdělávacími potřebami – zatímco v roce 2018 se jich v běžných třídách vzdělávalo 10,7 procenta, v roce 2020 jich bylo už 13,2 procenta. Vedle toho bylo v běžných třídách 5,8 procenta žáků se závažnými poruchami učení a 4,4 procenta se závažnými poruchami chování. „Vzdělávání ve školách je pro pedagogy i samotné děti v tomto aspektu náročnější,“ upozornila Jana Čechová.

Cílem MAPu je kromě zajištění kvalitního zázemí a vybavení škol také podpora vzdělávání pedagogů a ředitelů, rozvíjení potenciálu každého žáka, podpora moderních metod vzdělávání nebo spolupráce a sdílení zkušeností. Jeho součástí byly vzdělávací akce pro pedagogy nebo společná setkávání pedagogů a vedení škol s rodiči, odbornou veřejností a zřizovateli. Osvědčily se takzvané Kavárničky (matikářů, češtinářů a mateřských škol), které byly platformou pro výměnu zkušeností, zájem byl i o Letní školy pedagogů. V rámci MAPu se uskutečnily tři ročníky literárního projektu Benešovsko žije příběhy, který se snažil podnítit zájem dětí o čtení a psaní.

„Po celou dobu realizace MAPu jsme sbírali data z regionu, máme za sebou desítky setkání se zástupci škol a zřizovatelů i dotazníková šetření,“ popsala Jana Čechová. SWOT analýza podle ní mimo jiné ukázala, že silnou stránkou jsou aktivní učitelé se zájmem rozvíjet žáky i sebe, i když vedle nich existuje také skupina konzervativních pedagogů učících po staru. Plusem je také dobrá vybavenost škol pomůckami. Naopak slabými stránkami je například nedomyšlená inkluze nebo nedostatečné kapacity škol. V souvislostí s inkluzí zmínila, že není problém v inkluzi jako takové, ale že na ni školy nebyly a nejsou připravené – například je velký nedostatek školních psychologů, pedagogicko-psychologické poradny jsou personálně podhodnocené a nestíhají řešit nároky, které jsou na ně kladeny, asistentů pedagoga sice přibývá, ale jejich vzdělání často nedostačuje. To vše školám komplikuje zabezpečit vzdělávací potřeby žáků se specifickými vzdělávacími potřebami a mnohdy i náročnými diagnózami. Příležitostí by mohlo být iniciování vzniku speciální (vyrovnávací) třídy v dalších školách v regionu, což by přispělo k lepším výsledkům při vzdělávání žáků ohrožených školním neúspěchem. Analýza zároveň poukázala na riziko vyhoření pedagogů nebo nekoordinovaný rozvoj území bez zajištění školské infrastruktury.

Nejnovější články

Analýzy
Známe nejoblíbenější zaměstnanecké benefity!

Vyplývá to z aktuálních dat portálu Platy.cz, který se...

Výše zmíněné benefity můžeme zařadit mezi ty klasické....

Popularitu tohoto benefitu potvrzuje i Milan Beutl, ředitel...

Firmy také stále více dbají na zdravé stravování....

U některých firem poskytování benefitů ovlivnily nově nastavené...

Pohled z praxe
Centrum lidských zdrojů pomáhá v Plzeňském kraji s integrací cizinců

„Podnikání v Plzeňském kraji čelí řadě výzev, které...

Tento nedostatek pracovníků firmy částečně řeší zapojením cizinců,...

Plzeňský kraj se nepotýká jen s problémy, ale...

V centru vznikají rovněž nové generace pohonů pro vozy...

Cestovní ruch
Emirates chtějí zdvojnásobit dubajskou ekonomiku

Dohoda byla podepsána na veletrhu Arabian Travel Market...

Partnerství zahrnuje širokou škálu iniciativ, na kterých mohou...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
První Wienerberger fórum roku 2024 je tu!

„Wienerberger je lídrem ve stavebnictví na českém trhu,...

Těšit se můžete i na další pohledy do...

Závěr online konference bude věnován lícovému zdivu a...

Aktuality
S kontrolami firmám pomůže aktualizovaná příručka HK ČR

Kontrol ze strany státu vůči podnikatelům přibývá. Podle...

„Základní věc je, že v případě kontroly by...

„Vyrábíme na světové úrovni, ale ani nás neminuly...

Aktuality
Spolupráce na obou stranách hranice ještě zintenzivní

Dohodu podepsali představitelé Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje...

„Cílem spolupráce je čelit společným výzvám a prostřednictvím...