Úsudek, invence, zkušenost a odbornost zůstanou doménou lidí
NázoryCelé jaro a léto se neslo ve znamení magické zkratky AI, tedy umělé inteligence. Microsoft, respektive platforma Open AI, zpřístupnila...
Čeká nás další díl seriálu o zákaznické zkušenosti. Měříme ji v oblasti B2C zákazníků, tedy běžné populace, a využíváme k tomu jednotnou míru, kterou nazýváme Brand Comparison Index. Je v něm spojena zákaznická zkušenost, spokojenost a loajalita do jednoho čísla. Brand Comparison Index má minimální hodnotu 0 a maximální 100. Minimum vyjadřuje naprostou zákaznickou nespokojenost, naopak maximum ideální zákaznickou zkušenost. V tomto díle se budeme věnovat dopravním oborům – logistice a veřejné dopravě.
V roce 2019 byla minimální hodnota BC Indexu naměřeného u jedné konkrétní značky 31 bodů a naopak jedna značka dosáhla 76 bodů. Je tedy patrné, že rozdíly v zákaznickém hodnocení existují, a bude proto užitečné vědět, jak si stojí průměrně jednotlivé obory. Víme, že nejlépe jsou zákazníky hodnoceny obory spojené s e-commerce, jako jsou e-shopy s potravinami, módou nebo černou a bílou technikou. Na opačné straně najdeme také obchody, ale jsou to pro změnu kamenné supermarkety, ale také mediální tituly – televizní skupiny nebo některé internetové zpravodajské servery.
Značky, které získaly dostatečný počet hodnocení v rámci oboru logistika, jsou následující: DHL, PPL, DPD, GEIS, Česká pošta a Zásilkovna. Minimální hodnota indexu v rámci indexu byla naměřená u jedné z těchto značek a dosahuje hodnoty 31. Naopak maximální hodnoty 73 bodů dosáhla Zásilkovna a řadí se tak mezi nejlépe hodnocené v mezioborovém srovnání. Je patrné, že Zásilkovna získává skvělé hodnocení podobně jako značky v jiných oborech – značky, které tradiční obor uchopily jinak, daly zákazníkovy nové možnosti, zvýšily jeho komfort apod.
Co tyto značky dělají jinak? Jak se to projevuje u Zásilkovny? Analyticky lze definovat tři pilíře, které ze Zásilkovny dělají lídra trhu. Flexibilita. V kontrastu s ostatními značkami Zásilkovna nabízí určitou flexibilitu a svobodu koncovým uživatelům. Ukáže, že doručovat lze bez front, dlouhého čekání a za rozumnou cenu. To je smysluplný positioning. Dostupnost. Svoji roli asi bude hrát i množství kontaktních míst, cca 3 860 včetně spolupracujících výdejních míst, přičemž Česká pošta jich má jenom asi 3 100 a jejich počty spíše snižuje. V případě ostatních značek musíte být k dispozici na nějaké adrese. Value for money. Zásilkovna patří k levnějším službám, protože nedoručuje až přímo do cíle, ale zákazník musí sám vyvinout určitou aktivitu. Na druhou stranu je pro některé zákazníky taková aktivita příjemnější a cítí se být méně svázáni s určitým místem.
V rámci tohoto oboru existují značky pro dálkovou dopravu a pro hromadnou městskou dopravu. Značky, které získaly dostatečný počet hodnocení v rámci oboru veřejná doprava, jsou následující: Arriva, České dráhy, Flixbus, RegioJet (Student Agency), Leo Express, ČSAD, Dopravní podnik hl. m. Prahy, Dopravní podnik města Brna, Dopravní podnik Ostrava a Plzeňské městské dopravní podniky.
Mezi jednotlivými firmami v rámci veřejné dopravy, které vstupovaly do hodnocení v rámci BC Indexu 2019, existují relativně velké rozdíly. Maximální hodnota, jíž dosáhl Regiojet, je 76 bodů. Minimálních hodnot dosahují dvě firmy, které se pohybují kolem 45 bodů.
Co z toho plyne? Obecně je zkušenost zákazníků veřejné dopravy v neutrálním bodu hodnocení – není ani pozitivní ani negativní. Podobně jako v případě logistiky nebo pojišťovnictví. Nicméně také zde je jedna firma, která je určitou výjimkou a také výzvou pro své konkurenty.
Veřejná doprava je podobně jako logistika služba, která má roli mediační, protože zákazník se potřebuje dostat z jednoho místa do druhého, ale s ohledem na množství času, který přesunem stráví, vybírá relativně odpovědně. Významným prvkem je i to, že hledá dopravu sebe sama, a nikoliv dopravu zboží. Takže veřejná doprava, a především dálková v sobě spojuje logistiku a zážitek. A z toho důvodu je také podíl loajálních zákazníků výrazně důležitějším faktorem než v případě logistiky.
Chválí častěji ženy a také lidé z generace X (to jsou ročníky 1965–1979). Přívětivější jsou také zákazníci s nižším vzděláním a nižším příjmem a také lidé z menších měst. Naopak zákazníci, kteří bývají kritičtí, jsou mladší lidé do 35 let, kteří mají vzdělání a také určitou odbornou specializaci. Často jsou to lidé, kteří pocházejí z Prahy a okolí, mají nadprůměrné platy. Velmi nároční jsou zákazníci, kteří mají podnikatelskou zkušenost nebo jsou na volné noze.
Každý si mohl vyzkoušet, že umělá inteligence umí...
Jsem toho názoru, že revoluce nepřijde za rok...
Dny AI 2023 odstartují 9. října v Brně,...
Nejširší záběr aplikací AI představí sekce zaměřené na...
Poslední sekce cílí na výzkum a veřejnou správu....
Tisková zpráva totiž představuje jeden z nejdůležitějších nástrojů...
Důležité jsou také citace, které dodávají tiskové zprávě...
Podle srpnového šetření, kterého se zúčastnilo 1 000...
Celkem přitom v Česku ve 2. letošním čtvrtletí...
Podle analýzy DataRhymes z Booking je průměrná obsazenost...
Ačkoli se důležitost rychlého doručení diskutuje čím dál...
Ačkoli 29 % Čechů deklarovalo, že v konkrétním e-shopu...
Kromě rychlosti je při výběru e-shopu a rozhodování...
Přes často diskutovaný nárůst popularity doručovacích boxů se...
Na první pohled vypadá standardní meziroční srovnání pro...
„Nám v Czech Inn Hotels se daří, zvyšujeme...
Srpnová čísla jsou z hlediska obsazenosti lehce atypická....
Ze srpnových čísel českých hotelů vynikají v obsazenosti...