Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Tak nějak mi to dlouhodobě nejde do hlavy. Když vedení mladoboleslavské automobilky zvažuje koncernovou strategii a jedním z bodů je i přesun výroby některých modelů mimo Českou republiku, šéf podnikových odborů Jaroslav Povšík vyhlašuje mobilizaci: „Zapojíme se, budeme bojovat za budoucnost. Nejsme ovce, které tady jen sledují, jak nás chce někdo poškodit. Chceme pokračovat v nastaveném úspěšném trendu. Chceme tady mít zaměstnanost, budoucnost, dobré mzdy a bonusy.“
Tak jejda, kdo by nechtěl. Jenže zaměstnanost tu je, mzdy ve Škodovce velmi slušné. A budoucnost? Ať se na mě pan Povšík nezlobí, budoucnost je právě starost vedení koncernu, ne odborářů. Podezírat vedení koncernu Volkswagen, že se nestará o budoucnost, to už je velká síla. Že budoucnost podniku a budoucnost zaměstnanců mohou mít rozdílnou podobu je nasnadě, ale platí, že bez budoucnosti podniku budoucnost zaměstnanců nebude. A že pro podnik jsou zaměstnanci to nejdůležitější ví i předseda představenstva Bernhard Maier. Jen na rozdíl od Jaroslava Povšíka si uvědomuje, že ne všichni a ne stále. Výroba čehokoliv je dynamický proces, neustále se přizpůsobující podmínkám, trhu, zákazníkům. Pan Maier si to nevymyslel, jeho úkolem je vést firmu tak, aby žila a rostla nejen v tomto roce, ale v příštích desetiletích.
Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky mají platy vysoce nad průměrem, přesto se odborům zdá, že firma vydělává tolik, že by měla platit víc. A slovy Jaroslava Povšíka jsou rozhodnuti za další zvýšení bojovat všemi prostředky. Investice a rozvoj nejsou kategoriemi, v nichž by odboráři chtěli uvažovat. Což je s podivem, když jejich boss je členem dozorčí rady. Měl by vědět, že analýzy produktové strategie a její případné úpravy jsou běžným úkolem managementu.
Jenže ono je to složité. Na tiskové konferenci, kde ministr dopravy a zástupci vedení Českých drah informovali o opatřeních, která v dopravě mají zamezit šíření koronaviru, dostal místo i nejvyšší odborář země Josef Středula. A světe, div se, nemluvil o ochraně zaměstnanců. Mluvil o tom, že vláda by měla s opozicí sednout ke stolu a najít mimořádné zdroje, kterými bude krýt mimořádné náklady rezortu.
Jak říkám, nějak mi to nejde do hlavy…