Středa 28. února 2024
ikona hodiny11. 4. 2022 17:15

Atalian: Každým dnem blíž k budoucnosti

Péče o nemovitost skutečně byla dříve poměrně jednoduchá, dnes ale – v době, kdy takřka každá budova je plná komplikovaných technologií – představují nároky na servis, provoz i údržbu komplexní a silně expertní kompetenci. Tu nabízí integrovaný facility management.

Valerie Saara autor

Foto: Shutterstock.com Jaká je budoucnost facility managementu? Foto: Shutterstock.com

Tento pojem zahrnuje doslova všechny činnosti, které jsou s provozem budovy spojeny, v případě výrobních podniků se dokonce může týkat nejen samotných budov, ale také všech výrobních technologií. Český trh, který dlouho dělal rovnítko mezi facility managementem a úklidem, si na to už také zvykl a objevuje, že přidanou hodnotou facility managementu není jen budova, která je uklizena, kde se svítí a topí, ale že je to kvalitní a efektivní život nemovitosti. A s ním jsou spojeny i ty činnosti a služby, které mnohdy ani nevnímáme, protože se staly samozřejmostí – od recepce přes správu zdrojů až po dodržování všech legislativních a regulatorních předpisů. Provozovat budovu je dnes totiž nepoměrně složitější než ještě před třiceti lety. Integrovaný facility management tak vlastníkům nemovitostí uvolňuje ruce.

Foto: Jakub Hněvkovský Jaroslav Stružka Atalian Foto: Jakub Hněvkovský

Energie jsou téma číslo jedna

Přes všechno výše zmíněné je v Česku stále těžiště facility managementu ve dvou oblastech: úklid a technická údržba a správa budov. Což platí i pro Atalian. Ten se ovšem jako lídr trhu snaží posouvat blíže k budoucnosti. Facility management jedenadvacátého století má totiž mnohem širší záběr. Dnes například je tématem číslo jedna energetický management, kde má většina zejména starších budov značný prostor ke zvyšování efektivity provozu. Ze zákona je povinný energetický průkaz budovy, a to bývá často první krok k inovacím, které mohou přinést úspory až v nižších desítkách procent. Atalian tak nabízí nejen vlastní audit, ale i návazná řešení, ta dokonce formou EPC projektů, kdy investiční náklady klient splácí až v rámci platby za služby. V tom je na českém trhu zcela výjimečný. „Je pravda, že aktuálně jsou energie tématem číslo jedna. Vzhledem k širokému spektru služeb, které naši odborníci z řad energetických specialistů a techniků realizují, jsme schopni uchopit tuto problematiku komplexně. Je principiálně jedno, zda jde o průmyslový areál, skladové haly, nebo kancelářské prostory. Nejsme výrobci jednotlivých technologií, naším produktem je výsledná úspora energie. S touto orientací pracujeme od začátku – hodnotíme současný stav a zároveň navrhujeme jednotlivá realizační opatření. Faktem je, že v poslední době je velká poptávka po vlastní výrobě energie, hlavně fotovoltaických elektrárnách, ale také kogeneračních jednotkách. I to nabízíme, disponujeme týmem projektových manažerů, kteří následně ohlídají realizaci. Máme tak jistotu, že námi navržená opatření budou opravdu funkční, s tou správnou přidanou hodnotou. Navíc jsme schopni tyto služby nabídnout i formou EPC, kdy klientovi ručíme za garantovanou úsporu,“ popisuje současnost obchodní a marketingový ředitel společnosti Jaroslav Stružka.

ATALIAN GLOBAL SERVICES

Společnost ATALIAN CZ, s. r. o., patří do francouzské skupiny ATALIAN (dříve TFN‑GROUPE). Ta byla založena ve Francii roku 1944. Na český trh vstoupila společnost ATALIAN v roce 2008 odkupem majoritního podílu ve společnosti JANA, s. r. o. V roce 2010 byl do obchodního rejstříku zapsán název společnosti TFN, s. r. o., a v roce 2011 po přejmenování skupiny ve Francii finální název ATALIAN CZ, s. r. o. Kromě organického růstu roste společnost také pomocí akvizic. Během let 2008–2010 byly realizovány na českém trhu akvizice společností – TEST, spol. s r. o., ZETA CZ, s. r. o., Facility Services, s. r. o., PRAHA FACILITIES MANAGEMENT, a. s., a KAF Facility, s. r. o. V roce 2017 byla koupena společnost AB Facility a ATALIAN se tak stal jedničkou na trhu v oblasti facility managementu. Skupina Atalian působí ve 14 evropských zemích a v dalších 20 mimoevropských. Komplexní služby nabízí výrobním a průmyslovým podnikům, potravinářským provozům, obchodním centrům a hypermarketům, zdravotnickým a farmaceutickým zařízením, školám, hotelům, administrativním centrům i logistickým areálům.

Francouzská kvalita i světové trendy

Dosti se odlišuje od konkurence důrazem na kvalitu, která se projevuje i přes nefunkční trh práce odklonem od agenturních pracovníků a tlakem na zvyšování podílů vlastních zaměstnanců v hlavním pracovním poměru i ve všech výkonných pozicích. Značný prostor věnuje firma vnitřnímu rozvoji a kariérnímu postupu kmenových zaměstnanců. Výsledkem je lepší motivace, vyšší loajalita a nižší fluktuace. Efektivní život budovy a jejích uživatelů, to je velké téma i s ohledem na stále přísnější a častější environmentální požadavky. S technologiemi dneška je to snazší, pokud je umíte využívat. Sítě IoT, centrální řízení a vzdálený dohled a správa. Dnes jsou již technologie na takové úrovni, že svedou na dálku nejen monitorovat stav jednotlivých technologický celků a systémů, ale i reagovat na jejich stav, změny či abnormality. Často dokonce bez jakéhokoliv zásahu či existence člověka. To jsou chytré budovy, respektive jejich chytrá správa. BIM, který i v Česku nastupuje, tyto trendy ještě podpoří. Digitalizace a robotizace jsou zkrátka vlivy, které dnes jednoznačně určují podobu moderního integrovaného facility managementu.

Úklidová armáda robotů

Na první pohled viditelným důkazem toho jsou autonomní úklidové roboty, které již Atalian od února tohoto roku v první generaci zavádí do provozu. A zájem je, potvrzuje Jaroslav Stružka: „Musím říct, že zájem o plně automatizované roboty je stále větší, a nás těší, že jsme jako společnost schopni nabídnout řešení dnes už v podstatě pro téměř každý objekt. Je za tím dlouhá cesta, protože robotizací se zabýváme déle než rok a vše se musí samozřejmě dobře připravit, vybrat vhodný prostor, detailně jej nasnímat a robota naprogramovat. Pak už je ale ve stavu, kdy člověka skoro na nic nepotřebuje a jen prostě uklízí, samozřejmě s nějakým pravidelným servisem a údržbou. V podstatě náš robot dnes umí vysát, vytřít a provonět prostor. Taky si třeba přivolá výtah, přejede z patra do patra, sám se zajede dobít, vyměnit vodu, nadávkovat chemii a podobně. Hodí se všude tam, kde je dost volného prostoru a dává smysl ho použít, typicky jsou to výrobní haly, sklady, chodby, ale i hotely a další podobné provozy.“

Nástup technologií ještě neznamená, že s klasickým úklidem se zítra již nesetkáte nebo že na recepcích se vám budou věnovat jen usměvaví roboti. Ukazuje to jen, kam se posouvá facility management. Obor, který si ještě před třiceti lety vystačil takřka jen s jednoduchými pomůckami a lidskou silou. Tomu rozdílu odpovídá v případě Atalian i přidaná hodnota, kterou nabízí.

Články autora Valerie Saara

Nejnovější články

Cestovní ruch
The Artisan zve na Restaurant Week

„Máme radost, že se můžeme i letos zapojit...

Festivalové menu The Artisan odstartuje čerstvým jeseterem z oblíbené...

Vegetariánská varianta nabídne pokrmy plné zeleniny, včetně předkrmu...

Analýzy
S diskriminací nebo šikanou se v práci setkalo 30 % Čechů

Právní úprava whistleblowingu vešla v platnost na začátku...

Opakovaně se s diskriminací nebo šikanou setkalo v...

Výsledky Barometru totiž ukazují, že diskriminace se podle...

Dobře nastavený systém může firmu nebo organizaci přivést...

Cestovní ruch
Jednodušší cestování za poznáváním Střední Asie

Ředitel Leteckého obchodu Letiště Praha Jaroslav Filip potvrdil,...

Společnost Qanot Sharq Airlines, založená v roce 1998,...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Proč ECB nebude spěchat se sazbami dolů?

Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....

Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....

Nezařazené
Komora oceňuje digitalizaci obchodování s automobily

„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....

Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...

Nezařazené
Členské firmy Jhk zabodovaly v soutěži Spokojený zákazník 2023

Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...

Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...

Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...