Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni
Aktuality 26. 4. 2024 14:01V plzeňském hotelu Courtyard by Marriott byly ve čtvrtek 25. dubna předány další modré pyramidy nejúspěšnějším českým firmám, tentokrát z krajů Plzeňského...
Technologicko-logistická společnost DODO, která zajišťuje logistiku v rámci poslední míle, zahájila v Maďarsku společně se sítí drogerií Rossmann pilotní projekt doručování objednávek do domácností pomocí dronů. První zkušební let v rámci přípravy na doručování zásilek odstartoval z prodejny Rossmann v nákupním centru Savoya Park v maďarské Budapešti. Trasa byla vybrána tak, aby dron překonal poměrně dlouhou vzdálenost a rozmanitý geografický terén v rámci přípravy na různorodost budoucích dodávek leteckou cestou. Místo startu a cíl doručení od sebe byly vzdáleny 15 kilometrů, přičemž celková trasa byla prodloužena přeletem dronu přes řeku Dunaj. Výslednou vzdálenost, včetně vzletu a přistání, dron překonal za 14 minut.
V první fázi zkušebního provozu DODO a Rossmann testují, jak rychle lze objednávky pomocí dronů doručit při zajištění stoprocentně bezpečných podmínek. Právě za tímto účelem byl proveden zkušební let, při němž se mimo jiné hodnotila také doba potřebná k umístění balíku na dron a k odletu a dosednutí. Cílem pilotního letu bylo především změřit čas potřebný pro jednotlivé fáze doručování, proto během něho zatím nebyly doručovány reálné zásilky.
Doménou společnosti je moderní a ekologicky šetrná městská logistika řízená komplexní datovou platformou, která firmě zajišťuje maximální efektivitu a přesnost při doručování, nejčastěji hned v den objednání. Technologicko-logistická firma DODO je spolehlivým řešením poslední míle pro B2B klienty jako Košík.cz, Tesco, KFC, Rossmann nebo Hervis. DODO, které aktuálně operuje s více než 2 000 kurýry a 1 250 vozy, své služby poskytuje v domácí České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Polsku, Německu, Rakousku a Bulharsku. Žebříček Deloitte Fast50 DODO zařadil mezi nejrychleji rostoucí firmy v regionu CEE.
Zvláštní pozornost byla věnována zejména vytvoření bezpečných podmínek pro letecké doručování, klíčová proto byla simulace zdvižení zásilky do vzduchu. Celý proces, od umístění a zajištění doručovací schránky, přistávacího a vzletového manévru až po samotný let na místo doručení, trval celkem 14 minut, přičemž dron letěl průměrnou rychlostí 50 kilometrů za hodinu, ve výšce mezi 20 a 50 metry. Protože hmotnost potenciálně doručovaného balíku nemá významný vliv na rychlost letu dronu, výsledky simulace se dají z pohledu parametrů letu považovat za přesné.
Využívání dronů v tuto chvíli podléhá přísným předpisům jak na vnitrostátní úrovni, tak na úrovni EU. Vzhledem k povaze činnosti tohoto pilotního provozu a vzletové hmotnosti spadá projekt pod zvláštní kategorii provozu, která vyžaduje příslušná regulační povolení.
„Pro DODO jdou chytrá logistika a inovace ruku v ruce. Neustále hledáme nové způsoby, jak zkrátit dobu doručení a snížit dopad logistiky na životní prostředí, proto chceme být maximálně připraveni na moment, kdy místní legislativa povolí také doručování s pomocí dronů. Ačkoliv některé americké firmy již dnes tuto službu nabízí a v některých částech USA pomalu rozšiřují, místní regulace podobné aktivity zatím v komerční sféře neumožňují. Věříme, že realizací podobných pilotních projektů můžeme přispět k tomu, že se i u nás tento způsob doručování jednou stane běžnou součástí nabídky doručovacích služeb,“ komentuje Peter Menky, komerční ředitel společnosti DODO.
DODO ve spolupráci s firmou Rossmann plánuje pokračovat. V rámci vývoje doručování s pomocí dronů nejprve vyhodnotí výsledky prvních testů, a v další fázi pilotního projektu mají obě společnosti ambici uskutečnit další zkušební let, během kterého dron doručí zásilku mezi výchozím a cílovým bodem.
„Rossmann je nejdynamičtěji se rozvíjejícím řetězcem drogerií a parfumerií v Maďarsku. Je pro nás nesmírně důležité, abychom dokázali držet krok s našimi zákazníky a chceme se proto držet v čele i při testování a nastavování nových trendů. Věříme, že doručování pomocí dronů bude jedním z klíčových řešení budoucnosti v e-commerce, které dokáže uspokojit i požadavky nejnáročnějších zákazníků. Společnost DODO vnímáme jako spolehlivého partnera, který nám pomůže tento způsob doručování zákazníkům nabídnout, jakmile to bude možné,“ dodává Ádám Fürjes, marketingový manažer skupiny Rossmann Hungary Ltd.
Společnost DODO vždy usilovala o udržitelnost snižováním ekologické stopy svých dodávek a zavedení doručování i s pomocí dronů by v této oblasti představovalo významný krok vpřed. Tímto způsobem bude možné vyhnout se dopravním zácpám a dalším faktorům, které zvyšují dopad doručování na životní prostředí i na kvalitu života ve městech. Kromě Maďarska by se získané zkušenosti mohly do budoucna uplatnit také v dalších zemích, kde DODO působí, včetně České republiky.
Maďarsko si společnost DODO pro svůj pilotní provoz vybrala i z toho důvodu, že se zde podobný test dosud neuskutečnil. Pro firmu se navíc jedná o důležitý trh, kde se jí dlouhodobě daří. Jen za poslední rok zde objem objednávek vzrostl o 150 % kurýři ve 35 maďarských městech zajišťují logistiku kromě řetězce drogerií Rossmann také například pro maďarský Hervis či síť lékáren Benu. Pilotní testování dronů přitom není prvním zkušebním provozem, který má DODO v Maďarsku již za sebou – v minulosti již společnost například s pomocí elektrických vodních skútrů bezemisně doručovala jídlo jachtařům na jezeře Balaton.
Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...
Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...
Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...
Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...
Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...
Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...
Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...
Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...
Nebudou chybět zástupci globálně úspěšných fondů Hustle fund,...
Foundeři zde budou mít možnost oslovit širokou škálu...
Na Reflect přiletí podnikatelé a zakladatelé několika úspěšných...
Díky pozitivnímu ohlasu, kterému se minulý rok těšila...
Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...
Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...
Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...
Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...
Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...
Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...
Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...
„V Colliers se snažíme, aby se i další...
Více než 3 miliony eur putovalo do audiovizuálního...
V roce 2023 získali žadatelé z oblasti audiovizuálního...
Vlajkovou lodí programu jsou Projekty evropské spolupráce. Dalšími...
Projekty podporují spolupráci napříč obory posilují evropský rozměr...
Mezioborová část programu Kreativní Evropa podporuje inovativní projekty...
V roce 2024 slaví Česká republika 20 let...
„Zlín Film Festival je příjemcem podpory programu Kreativní...