Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Nárůst inflace a vysoké ceny pohonných hmot jsou velkou výzvou nejen pro jednotlivce a řidiče z povolání, ale také pro firmy působící v oblasti e-commerce. Průměrná cena benzinu dosahovala v polovině listopadu 41,38 koruny za litr, přičemž za stejné množství nafty řidiči v průměru platí 44,49 koruny. Ačkoliv doručování zásilek až domů je u zákazníků stále oblíbenější službou, pro obchodníky je zajištění logistiky výrazně nákladnější než kdy dříve. Podle společnosti DODO, která se specializuje na chytrou a ekologicky šetrnou městskou logistiku, však lze současné náklady na doručování účinně snížit zefektivněním doručování za využití technologií inteligentního plánování. I proto k outsourcingu své logistiky přistupuje čím dál více obchodníků.
Ceny pohonných hmot prošly v uplynulých měsících hned několika výraznými výkyvy. Na jaře letošního roku jsme byli svědky rekordního nárůstu, a ačkoliv několik měsíců poté ceny paliv klesly, během podzimu jsme pozorovali opět opačný trend, což obchodníky staví do složité situace a nutí je přemýšlet, jak situaci řešit a dopady zmírňovat.
„Aktuální tržní situace je velkou komplikací zejména pro obchodníky, kteří kromě vysokých cen musí čelit také nejistotě, kterou s sebou přináší současná nepředvídatelnost trhu. Náklady na zajištění vlastní logistiky jsou vysoké a rychle rostou také výdaje, které e-shopy musí vynaložit na péči o flotilu,“ popisuje Ivo Velíšek, CEO technologicko-logistické společnosti DODO pro Česko a Slovensko.
Ať už jde o teplé jídlo, potraviny, sportovní vybavení, nebo nábytek či domácí spotřebiče, zákazníci se stále častěji obrací na služby, které jim zajistí doručení až domů. Objednané zboží přitom chtějí obdržet co nejdříve a kvalita doručení se podobně jako délka dodací lhůty stávají hlavními kritérii pro výběr internetového obchodu. Uspokojit zákaznické požadavky je však pro e-shopy v důsledku aktuální tržní situace čím dám dražší.
Cestou pro obchodníky, jak efektivně kompenzovat nárůst nákladových položek, může být využívání služeb logistických partnerů, kteří doručení díky pokročilým technologiím dokáží zajistit násobně efektivněji. Specializované logistické firmy totiž mají pokročilé technologie plánování využívající strojové učení i prediktivní modely, a hlavně také potřebnou škálu.
Právě objem přepravovaných zásilek a tzv. multisegmentový přístup umožňují potřebnou optimalizaci. Rozptyl do více segmentů doručovaného zboží totiž logistické společnosti umožňuje držet hladinu poptávky vyrovnanou v průběhu celého dne, protože různé segmenty mají různé logistické špičky (peek times). Chytré plánování navíc umožňuje koncentrovat maximum objednávek na jednotlivé optimálně sestavené trasy, takže vypravené vozidlo uspokojí při menší ujeté vzdálenosti a kratším vytížení kurýra více zákazníků.
„Logistická platforma využívající analýzu dat z reálného provozu může ušetřit skutečně znatelný objem paliva a obchodníkům tak během této nelehké ekonomické situace výrazně pomoci. Kromě snížení nákladů dochází při chytrém plánování a efektivním vytížení vozidel také ke snižování ekologické zátěže doručování a městská logistika se tak stává šetrnější k životnímu prostředí. Tento přístup prosazujeme v DODO dlouhodobě, ale cítíme, že nyní jsou obchodníci vůči optimalizaci logisticky a s ní spojených nákladů i externalit ještě o mnoho otevřenější než kdy dříve,“ uzavírá Ivo Velíšek ze společnosti DODO.