Čtvrtek 2. května 2024
ikona hodiny17. 10. 2023 08:03

Dynamická cenotvorba mění logistiku

Cenu dopravy lze optimalizovat v reálném čase

Technologicko-logistická služba DODO nově do logistiky poslední míle přináší koncept dynamické cenotvorby a reaguje tak na zvyšující se tlak zákazníků na rychlé doručení za co nejnižší ceny. Zavedení dynamického nacenění doručení firmě umožňuje optimalizovat cenu dopravy podle aktuální celkové poptávky v daném městě a tím koncovým zákazníkům poskytnout možnost využít rychlé doručení v den objednání zboží za atraktivnější ceny než kdy dříve. Novinka navíc přispívá i městskému provozu, protože umožňuje poptávku optimálně rozložit do celého dne a zmírnit tak provoz během největších dopravních špiček.

Michal Marek autor

Foto: Dodo Dynamická cenotvorba dopravy na poslední míli Foto: Dodo

Ačkoli dle dat společnosti Behavio 75 % zákazníků deklaruje, že je pro ně rychlost doručení důležitým parametrem při rozhodování o nákupu, ochota si za rychlé doručení připlatit je stále poměrně nízká. Většina zákazníků je za same-day doručení ochotná zaplatit maximálně 100 Kč a pětina by zaplatila částku od 110 do 150 Kč. Logistické firmy tak musí hledat cesty, jak zajistit co nejlepší službu za co nejatraktivnější cenu. DODO vidí jednu za takových cest v konceptu dynamické cenotvorby. Cenový model, který je již dlouho úspěšně využíván například v oblasti rezervací letenek či hotelů, nově společnosti DODO umožňuje nastavovat ceny svých služeb v reálném čase na základě aktuální poptávky, optimalizovat rozvozové špičky a činit tak rychlé a přesné doručování co možná nejdostupnější.

Jak funguje dynamická cenotvorba

Dynamická tvorba cen je strategie, která využívá sofistikované algoritmy a pokročilé analýzy dat, pomocí nichž optimalizuje ceny produktů a služeb v reálném čase v reakci na dynamiku trhu. DODO při dynamickém naceňování dopravy vychází primárně z interních finančních dat, délky zvoleného časového slotu a náročnosti na pokrytí tohoto časového úseku pro danou objednávku v daném místě. Plně automatizovaný proces následně vyhodnotí hned několik parametrů najednou. Toto dynamické stanovení ceny za dopravu přináší klientům DODO možnost nabídnout svým koncovým zákazníkům kýženou službu rychlého doručení v den objednání za atraktivnější cenu.

„Řekněme, že si chce zákazník objednat dovoz domů ze svého oblíbeného obchodu s farmářskými potravinami, léky, knihami nebo třeba sportovními doplňky. Fixní cena nejrychlejší dopravy je pro něho ale příliš vysoká. Pokud mu však obchod nabídne možnost nechat si doručit zboží téhož dne v době mimo špičku, zato levněji, může to být pro tyto zákazníky rozhodujícím důvodem, proč si objednat,“ popisuje novinku komerční ředitel DODO Group Peter Menky.

Výhody dynamické ceny za dopravu

Mezi hlavní výhody dynamického nacenění patří možnost optimalizovat cenu dopravy podle aktuální poptávky a tím přímo ovlivňovat i poptávku po doručení v konkrétních časech. V době mimo špičku, kdy je poptávka nižší, lze ceny snížit, což přiláká další zákazníky, které by jinak mohly odradit fixní vyšší poplatky za doručení. Naopak v době největší vytíženosti je možné ceny za dopravu lehce zvýšit a efektivně tak poptávku regulovat. Tímto způsobem se doručení lépe rozprostře v čase a umožní tak plynulejší odbavení zakázek a menší tlak na interní logistiku firem, kurýry rozvážející zboží a v konečném důsledku i na městský provoz. Zákazníci získají možnost volby mezi dražším doručením v kratším čase či v exponovanější čas, nebo upřednostněním cenově dostupnější varianty s delší čekací dobou, případně v okně mimo rozvozovou špičku.

„V DODO neustále hledáme nové cesty, jak pomocí technologických inovací zlepšovat zákaznický zážitek z nakupování. Kompletní organizaci a plánování objednávek od našich klientů a veškerou komunikaci dispečinku s kurýry řídíme skrze naši vlastní logistickou platformu GAIA, díky AI dokážeme predikovat objednávky zákazníků na dva týdny dopředu a dynamická tvorba cen je další krok k našemu ultimátnímu cíli poskytnout tu nejlepší službu s co nejnižším dopadem na městský provoz a životní prostředí,“ uzavírá za DODO Peter Menky.

DODO již v současní době spolupracuje s některými prodejci na testování celého konceptu, který bude nabídnut k širšímu využití ještě během letošního roku.

Články autora Michal Marek

Nejnovější články

Cestovní ruch
Emirates představují řešení pro neurodivergentní cestovatele

Seznamovací akce zahrnovala simulaci procesů odbavení i samotný...

Přes 29 000 členů palubního personálu Emirates je...

DPNA je kód využívaný leteckými společnostmi pro speciální...

Aktuality
Letadlo Lufthansy v Praze přivítala vodní děla

„Těší mě, že jsme se mohli symbolicky připojit...

„Jsem hrdý na to, že Letiště Praha oslavilo...

Letadlo je jedním ze čtyř strojů nesoucích na...

Pohled z praxe
V oboru zůstává jen čtvrtina absolventů učilišť

V těchto dnech procházejí zájemci o studium na...

„V oblasti plynárenství se dlouhodobě potýkáme s nedostatkem...

Podle ředitele Středního odborného učiliště plynárenského Pardubice Martina...

Dobrou zprávou naopak je, že ti, kteří ve...

„Data z průzkumu naznačují, že výběr oboru opravdu...

Nejnovější Trendy

Trendy
Jedenáctý ročník Laboratoře Nadace Vodafone je v plném proudu

„Každý rok se těšíme, jaké zajímavé projekty v...

Do jedenáctého ročníku Laboratoře Nadace Vodafone se probojovaly...

Digitální logoped Vyslovuj v průběhu akceleračního programu spustil...

„Pokroky čtveřice projektů nás motivují pokračovat v našem...

Aktuality
Virtuální vodárna. K čemu se hodí digitální dvojče úpravny vody?

Partneři oslovili město Železná Ruda, zda by se...

„Digitální dvojče představuje počítačový model, který dokonale kopíruje...

Součástí digitálního dvojčete úpravny vody je i systém...

JUDr. Tomáš Koníček z Mezinárodního bezpečnostního institutu, který se...

Aktuality
Už i slovenské firmy snadněji přejdou na udržitelné podnikání

„Slovensko je kvůli své rozmanitosti a průmyslovému zázemí...

„Náš servis není jen o tom, že za...