Pondělí 22. července 2024
ikona hodiny12. 1. 2024 08:49

Tlak na rychlost i nákladovou efektivitu v last-mile logistice poroste

Pomohou AI predikce, alternativní vozidla i dynamická cenotvorba

Jeden z hlavních trendů, který jsme mohli v uplynulém roce pozorovat napříč celou e-commerce, je neustále rostoucí obliba rychlého a přesného doručení v den objednání, která se během příštích několika let stane standardem. Zákazníci ji budou běžně vyžadovat u online prodejců napříč všemi segmenty, a co víc, nebudou za ni chtít platit více, než jsou zvyklí nyní u běžného doručování. Tento trend vyžaduje co nejefektivnější plánování a maximální využití dostupných zdrojů.

Michal Marek autor

Foto: Shutterstock.com Tlak na rychlost i nákladovou efektivitu v last-mile logistice dále poroste Foto: Shutterstock.com

Logistický sektor se naštěstí díky všudypřítomnému vlivu umělé inteligence stává neustále technologicky vyspělejší a loňský rok přinesl několik zásadních posunů, které umožňují dostát potřebám a přání nakupujících. Jaké trendy hýbají logistikou a co můžeme v segmentu doručování očekávat v dalších letech?

Ještě lepší plánování díky AI a zapojování alternativních vozidel a vozítek

Umělá inteligence byla jedním z hlavních témat v roce 2023 a tento trend se nevyhnul ani logistice, kde se stává stále důležitějším prvkem celkového technologického řešení. Pro efektivní logistický provoz je rozmach AI a machine-learningu zásadním milníkem, protože s pomocí pokročilé modelace je čím dál snazší efektivně alokovat adekvátní množství vozů a kurýrů pro danou oblast a plánovat trasy tak, aby počítaly nejen s aktuální situací, ale i s vývojem příštích hodin a dnů. To přispívá nejen k vyšší dostupnosti pro zákazníky, ale i šetrnějšímu přístupu k životnímu prostředí a plynulejšímu městskému provozu.

„V loňském roce se nám podařilo uvést do provozu pokročilý AI Prediktor, který dokáže na základě nasbíraných dat s pomocí umělé inteligence predikovat objednávky zákazníků v dané oblasti na dva týdny dopředu, a to s přesností na konkrétní hodiny a s chybovostí, kterou se konzistentně daří držet pod 10 %. Již tedy neplánujeme jen s ohledem na to, co se děje, ale umíme fungovat i dle toho, co se dít teprve bude. Dopad na efektivitu a plánování je při naší velikosti obrovský,“ popisuje komerční ředitel DODO Group Peter Menky a dodává: „Význam pokročilé analýzy dat a práce s modelací budoucnosti bude nadále růst a logistické firmy budou moci dělat čím dál kvalifikovanější rozhodnutí, což povede mimo jiné i ke zvyšování rychlosti, bez zásadního zdražování služby.“

Umělá inteligence (AI) přináší nové možnosti v oblasti nasazování alternativních vozidel. Schopnost spolehlivě předpovědět skladbu a lokalizaci objednávek v konkrétní městské části umožní logistické firmě nasadit vždy vhodný mix přepravních prostředků – ať už půjde o drony, robotická vozítka, cargo-kola, elektrické skútry nebo třeba říční plavidla. Lze proto očekávat, že v dohledné době již limitem při nasazování alternativních přepravních prostředků nebude legislativa ani technologie samotných vozidel, ale právě schopnost alokovat je tak, aby bylo dosaženo požadovaného efektu z hlediska nákladů a udržitelnosti. S narůstající komplexitou zboží i přepravních prostředků totiž dramaticky poroste i komplexita rozvozových schémat, jež budou muset počítat s rozdílnou nosností daných vozidel, jejich dojezdem na baterii, použitelnost v daném prostředí a podobně.

Konsolidace poptávky a stírání hranic mezi logistickými segmenty

Tlak zákazníků na co nejkvalitnější návazné služby je jasným trendem napříč e-commerce. Zákazníci e-shopů se při rozhodování o nákupu čím dál častěji rozhodují nejen na základě ceny a parametrů samotného zboží, ale také dle rychlosti a kvality doručení. Dle dat z průzkumu společnosti Behavio deklaruje 75 % dotázaných, že je pro ně rychlost doručení důležitým parametrem při rozhodování o nákupu. Pro téměř třetinu nakupujících je navíc při rozhodování o nákupu zásadní také udržitelnost samotné logistiky. Jednou z cest, jak se bude dařit zrychlit a zefektivnit rozvoz zásilek ve městech, je koncept zónové logistiky, která boří hranice mezi jednotlivými logistickými provozy a funguje na principu sdílení vozidel i objednávek v rámci určité oblasti.

„Zónová logistika je koncept chytrého sdílení zdrojů, díky němuž zákazník svoji zásilku dostane rychleji, klient za dopravu zaplatí méně a každé z vozidel, která operují v dané oblasti, je využito na maximum tak, aby nejezdilo naprázdno. V rámci zónové logistiky funguje každé město jako samostatná zóna, nebo skupina zón, které jsou automaticky organizovány skrze umělou inteligenci a ve kterých se nachází pobočky a pick-up pointy různých obchodníků. Zónový přístup k logistice bude čím dál rozšířenější a umožní dále snižovat doručovací časy při zachování cenové dostupnosti expresního dodání,“ říká Peter Menky.

Tlak na dostupnost a zavádění dynamické cenotvorby

Potřeba neustále posouvat kvalitu, ale zároveň držet náklady co nejníže a udržet zboží i služby dostupné pro tu nejširší populaci, je trend, který se jako červená nit táhne celou e-commerce. Ačkoliv pozorujeme čím dál vyšší nároky na rychlost i přesnost doručení, z loňského průzkumu společnosti Behavio vyplývá, že ochota si za rychlé dodání zboží připlatit je stále poměrně nízká. Jako jedna z cest, jak na tuto nerovnováhu reagovat, se může ukázat zavádění dynamické cenotvorby, která je známá například z oblasti rezervací letenek, taxíků či hotelů. Dynamické nacenění v logistice totiž obchodníkům umožňuje nastavit cenu dopravy v reálném čase na základě aktuální poptávky, optimalizovat rozvozové špičky a činit tak rychlé a přesné doručování co možná nejdostupnější.

„Díky dynamickému nacenění budou zákazníci mít čím dál častěji možnost rozhodnout se mezi dražším doručením v časovém okně v rozvozové špičce, nebo cenově dostupnější variantou v časovém okně mimo rozvozovou špičku. V DODO jsme vloni tento koncept testovali s některými z našich klientů a na základě velmi pozitivních výsledků věříme, že bude v letošním roce široce využíván prodejci napříč všemi segmenty,“ popisuje novinku Peter Menky.

Omni-channel přístup a same-day doručení jako standard i u nadrozměrného zboží

I přes raketový covidový nárůst online prodeje se čím dál jasněji ukazuje, že převažujícím modelem obchodování bude spíše kombinace kamenných prodejen s e-shopem. Chce-li obchodník svým zákazníkům poskytnout co nejlepší nákupní zážitek a co nejkomplexněji ukojit jeho potřeby, kvalitní integrace online a offline prostředí je v dnešní době klíčová. Dříve výhradně kamenné obchody tak budou stále častěji nabízet možnosti doručení zboží zákazníkům domů, a to již v den objednání. Trend se navíc nevyhne prakticky žádnému segmentu, včetně třeba nadrozměrného zboží, u kterého si dříve zákazník expresní doručení představoval jen těžko.

„Jasně vidíme, že standard, který nastolili online prodejci potravin, se rozmáhá i do dalších segmentů. Ve spolupráci se sportovním řetězcem Decathlon jsme například vloni zavedli same-day doručení sportovního vybavení včetně nadměrných zásilek, jako jsou multifunkční posilovací stroje, nebo běžecké trenažery. Zákazníci si tak takové zboží mohou nechat dovézt ve stejný den objednání až domů a v případě potřeby jej kurýři vynesou i do vyšších pater. To samé platí třeba pro velké spotřebiče z Electro Worldu. Jsem si jist, že v následujících dvou letech dorazí same-day doručování v hodinových slotech prakticky do všech segmentů e-commerce a pro zákazníky se stane očekávaným standardem,“ uzavírá Peter Menky.

Články autora Michal Marek

Nejnovější články

Expertní pohled
Bude povolování staveb rychlejší, jednodušší a srozumitelnější?

Tento údaj vychází z referenčního projektu logistické haly, který...

Povolení na umístění a základní parametry stavby budou jednodušší. Všechna...

Od 1. července 2024 přechází ČR z místní na centrální celostátní podatelnu....

Zrychlí se tedy proces povolování staveb? Ano. Bude...

Aktuality
Vláda musí prevenci věnovat větší pozornost

Co vás vedlo k tomu, že jste se rozhodla...

Co je třeba změnit? Zaměstnavatelé by měli dobré...

Bude tedy součástí dialogu se státní správou i toto...

Máte v plánu i nové projekty? Především se domnívám, že...

Trendy
Vznikla CNAIP – Česká národní AI platforma

Většina zakládajících členů CNAIP se intenzivně věnuje rozvoji ekosystému umělé...

Česká národní AI platforma chce také šířit ve...

Více než polovina firem v Česku zatím umělou inteligenci...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Bude povolování staveb rychlejší, jednodušší a srozumitelnější?

Tento údaj vychází z referenčního projektu logistické haly, který...

Povolení na umístění a základní parametry stavby budou jednodušší. Všechna...

Od 1. července 2024 přechází ČR z místní na centrální celostátní podatelnu....

Zrychlí se tedy proces povolování staveb? Ano. Bude...

Expertní pohled
Spokojení zaměstnanci mohou až o čtvrtinu zvýšit firemní zisk

Změna přístupu z „máme zaměstnance“ na „pracují u...

V době, kdy lidé kladou větší důraz na rovnováhu...

Zaměřte se na člověka: Myslete na to, aby...

Řešte predikci a prevenci: Pomocí strojového učení a...

Expertní pohled
Letní výprodej koruny: Úrokový diferenciál opět ve hře

V podobném duchu zapůsobila na kurz koruny také...

V kombinaci s horší růstovou dynamikou jsme proto...

To samo o sobě není povzbudivá zpráva pro...

V souhrnu jsme lehce revidovali letošní výhled na...

Oproti současným úrovním vidíme prostor pro solidnější zisky...

Z pohledu ČNB zatím není slabší koruna důvodem...