Úterý 18. června 2024
ikona hodiny28. 3. 2023 11:57

Češi za cestování utráceli až dvakrát více než loni

Během jarních prázdnin Češi ve velkém využívali volnočasové benefity, v některých odvětvích utráceli až dvakrát více než loni. V souhrnu byla jejich útrata ve srovnání s rokem 2022 o téměř 11 % vyšší. Průměrná výše jedné transakce činila 719,89 koruny. Vyplývá to z dat společnosti Edenred, mapujících využívání zaměstnaneckých benefitních karet. Nejvýrazněji o jarních prázdninách v meziročním srovnání vzrostly útraty v kategoriích cestování a kultury. Nárůst zde činil 92 %, respektive 88 %. O 6 % naopak klesl objem transakcí v lékárnách, které však se 48% podílem i nadále zůstaly největším benefitním segmentem.

Jan Kroupa autor

Foto: Shutterstock.com Češi o jarních prázdninách utráceli Foto: Shutterstock.com

Velká část rodin s dětmi tráví jarní prázdniny aktivně, často pobytem na horách. Podle dat o využívání benefitních karet společnosti Edenred tomu nebylo jinak ani letos. Oproti loňsku ovšem zaměstnanci v mnohem větší míře využívali volnočasové benefity poskytované zaměstnavateli. Celkový objem zaznamenaných transakcí meziročně stoupl o 10,8 %. Průměrná výše jedné transakce pak vzrostla o 8,2 % na 719,89 koruny. Zaostávala tak za mírou inflace, která v únoru činila 16,7 %.

Češi v roce 2023 ve srovnání s minulými lety trávili jarní prázdniny aktivněji. Nejvíce meziročně vzrostl zájem o volnočasové benefity v oblasti cestování. Útraty zde stouply o 92 %. Nejvýznaměji k tomu přispěly útraty u cestovních kanceláří, které se zvýšily o 97 %.

Hned za cestováním následovala kultura, za kterou letos Češi utratili o 88 % více. Stojí za tím především zvýšený zájem zaměstnanců o vstupenky na koncerty. Ve srovnání s loňským rokem za ně utratili více než šestinásobek. Lístky se však hojně prodávaly i v dalších odvětvích. V divadlech Češi nechali o 97 % více, v kinech pak o 64 % více. Lidé se nebáli utrácet ani v zábavních parcích (89 %), galeriích (63 %) či na sportovních událostech (56 %).

„Výrazné nárůsty útrat v oblastech cestování či kultury jsou dobrou zprávou zejména pro podniky v rekreačních střediscích, které si zvýšený zájem po několika letech, kdy Češi své aktivity v zimním období v důsledku proticovidových opatření spíše omezovali, rozhodně zaslouží. Útraty v těchto oblastech navíc rostly více než tempo zdražování, což podtrhuje důležitost nabídky volnočasových benefitů. Mnohým domácnostem i přes ztíženou ekonomickou situaci dovolují provozovat aktivity, které se v důsledku růstu cen stávají stále hůře dostupnými,“ říká Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred.

Útraty rostly i v segmentu ubytování (23 %), knihkupectví (21 %), wellness (21 %) a dentálních služeb (20 %). Pokles naopak zaznamenaly lékárny, kde objem transakcí meziročně klesl o 6,4 %. I přesto jde nadále o nejsilnější a nejvyhledávanější segment volnočasových benefitů.

Lékárny stále dominují, kultura v žebříčku popularity stoupá

Největší díl z celkového objemu transakcí v období jarních prázdnin připadl opět na segment lékáren. Ačkoliv meziročně jejich podíl na transakcích poměrně výrazně klesl, stále dosáhl hodnoty 48,3 %. V lékárnách tak zaměstnanci utratili bezmála polovinu všech benefitů. Se značným odstupem následovala oblast cestování, která ve srovnání s rokem 2022 zaznamenala výrazný nárůst, z 8,7 % na 15,1 %. Na třetím místě se opět umístily optiky se 7,3 %, na čtvrté místo se pak vyhoupl segment kultury, jehož podíl vzrostl z 3,4 % na 5,7 % a přeskočil tak knihkupectví (5,1 %), zábavu (4,1 %) a sportovní aktivity (3,4 %).

„V období koronavirové pandemie zaměstnanci často upřednostňovali volnočasové benefity z oblasti zdravotnictví, zejména lékáren. S jejím postupným odezněním však sledujeme přesun útrat z tohoto segmentu směrem k benefitům podporujícím aktivní trávení volného času. Přesto, že se jedná o jednu z mála kategorií, která meziročně zaznamenala pokles, potvrzuje se, že zdraví zůstává dlouhodobou prioritou, nikoliv výsadou pandemických let,“ vysvětluje Gabriela Šimšová, personální ředitelka společnosti Edenred.

Nejnovější články

Cestovní ruch
Češi plánují na dovolené více utrácet

Podíl těch, kteří si chtějí užít letní období...

Jak už bylo uvedeno – Češi preferují odpočinkovou...

V rámci celkových výdajů za dovolenou Češi nejvíce utratí...

Výzkum ukázal, že Čechy stále více zajímá při...

Letní dovolenou v zahraničí plánuje 60 % Čechů,...

Expertní pohled
Vzestup a pád Quick Commerce

Jak to ale někdy bývá, lákává myšlenka začala...

Covidová pandemie světovou ekonomikou řádně zacloumala a kromě...

Problémy hlavních Quick Commerce hráčů, jako je zmíněný...

Pro něco takového je potřeba jak využití moderních...

Cestovní ruch
Pusťte dovolenou k vodě!

Kampaň Pustit k vodě je produkt zaměřený na...

Střední Čechy zaznamenaly v minulém roce nejvyšší návštěvnost...

Střední Čechy mají díky Labsko-Vltavské cestě více splavných...

Po covidu obliba domácích dovolených silně vzrostla. Původně...

Nejnovější Aktuality

Cestovní ruch
Češi plánují na dovolené více utrácet

Podíl těch, kteří si chtějí užít letní období...

Jak už bylo uvedeno – Češi preferují odpočinkovou...

V rámci celkových výdajů za dovolenou Češi nejvíce utratí...

Výzkum ukázal, že Čechy stále více zajímá při...

Letní dovolenou v zahraničí plánuje 60 % Čechů,...

Cestovní ruch
Pusťte dovolenou k vodě!

Kampaň Pustit k vodě je produkt zaměřený na...

Střední Čechy zaznamenaly v minulém roce nejvyšší návštěvnost...

Střední Čechy mají díky Labsko-Vltavské cestě více splavných...

Po covidu obliba domácích dovolených silně vzrostla. Původně...

Expertní pohled
Proběhl globální veletrh New Manufacturing World

Předseda představenstva společnosti Daimler, Ola Källenius, se ve...

Automobilový průmysl byl vždy hnací silou technického pokroku....

V praxi konvenční vývojové metody při řešení složitých...

Partner společnosti Drees & Sommer Florian Langlotz a...

Veletrh New Manufacturing World je začátkem série konferencí,...