Sobota 15. června 2024
ikona hodiny16. 8. 2023 21:32

Pohostinství už dohání dobu před pandemií

Počet hostů roste a daří se doplňkovým službám

Do ubytovacích zařízení se vrací hosté, rostou také integrace softwaru třetích stran či oblíbenost doplňkových služeb. Tyto a mnohé další trendy popisuje český scaleup Mews, přední cloudový poskytovatel služeb v oblasti pohostinství, ve svém datovém reportu za druhou polovinu loňského roku.

Tomáš Gajdošík autor

Foto: Shuttersdtock.com Pohostinství se vrací k předpandemickým číslům Foto: Shuttersdtock.com

Průzkum srovnává data s rokem 2019 a zúčastnilo se ho 3 500 aktivních ubytovacích zařízení, která využívají platformu Mews, z 85 zemí světa. „Údaje v pohostinství za rok 2022 jsou více než povzbudivé. Tradiční ukazatele jako obsazenost a tržby za dostupný pokoj (RevPAR) a průměrná denní sazba (ADR) vypadají pozitivně, zatímco touha po konektivitě a technologiích roste,“ komentuje výsledky průzkumu Richard Valtr, zakladatel Mews.

V roce 2022 se pohostinství víceméně vrátilo k normálu a data se začínají opět přibližovat hodnotám před pandemií. Hodnoty obsazenosti pokojů překonaly v srpnu a prosinci 2022 rok 2019 a například francouzské ubytovací služby mají konzistentně o několik procent vyšší obsazenost v druhé polovině loňského roku oproti roku 2019.

„Lze předpokládat, že mezera mezi obsazeností v roce 2019 a 2023 by mohla zmizet úplně. Tržba za dostupný pokoj byla v loňském roce o 92 % vyšší oproti roku 2021 a průměrná denní sazba o 34 % vyšší,“ říká Valtr. Rekordní ADR ve spojení s obsazeností, která zároveň vytváří vyšší RevPAR, je podle něj prakticky na úrovni roku 2019. „Tento trend platí pro všechny typy nemovitostí od hostelů přes hotely až k apartmánům, což vypovídá o tom, že vlastníci po celém světě generují za své prostory vyšší příjmy,“ komentuje výsledky zakladatel platformy.

Pohostinství stále více spoléhá na technologie

„Vzhledem k pozitivním trendům v oblasti příjmů a obsazenosti v jiných oblastech lze říci, že hotelové technologie jsou významným pomocníkem při automatizaci opakujících se úkolů a umožňují efektivní správu ubytovacích zařízení s menším počtem zaměstnanců,“ dodává Josef Starýchfojtů, CTO Mews. Ve všech nemovitostech běžících na Mews bylo během druhé poloviny roku 2022 připojeno 3 432 integrací, což je o 157 více než v první polovině roku. Meziročně se jedná o 36% nárůst. Nejčastěji instalovanými integracemi jsou Google, Booking.com, SiteMinder, Lightspeed či OTA Insight a nejoblíbenější kategorií integrací je distribuce.

Ačkoli průměrný počet zaměstnanců v hotelech zůstal stejný, a to na čísle 16, jejich průměrný počet v apartmánech a ubytovnách se zvýšil. Počet členů personálu v jednotlivých regionech vykresluje různorodý obrázek, přičemž některé týmy se rozšiřují a jiné se stále zmenšují. Údaje o regionálních zaměstnancích jasně ukazují, že ačkoli je pohostinství celosvětovým odvětvím, nemovitosti pořád podléhají geografickým mikroprostředím a ubytovací zařízení se stále více spoléhají na technologie, aby vykompenzovaly nedostatek zaměstnanců.

Stále oblíbenější v pohostinství jsou doplňkové služby. V loňském roce generovala ubytovací zařízení tržby ve výši 24 milionů eur pouze z doplňkových služeb přes platformu Mews. Konkrétně se jedná například o parkovací místa, konferenční místnosti či pronájem kol. Využití dalších rezervovatelných služeb se ve druhém pololetí 2022 zvýšilo o 35 %. Neustálý nárůst nových rezervovatelných služeb ukazuje, že hoteliéři usilují o diverzifikaci příjmů a maximalizaci svých prostor bez negativního dopadu na provozní efektivitu. Mezi nejrychleji rostoucí oblasti patří členství, které by mohlo být jedním z největších trendů roku 2023.

Zákazníci jeví větší zájem o přímé rezervace

Rezervační lhůta se v roce 2022 vrátila na úroveň roku 2019 a mezi rezervací a příjezdem je v průměru 31 dní. Průměrná rezervační lhůta v první polovině loňského roku činila 25 dní a růst ročního průměru zpět na 31 dní ukazuje, že cestující měli v průběhu druhého pololetí větší důvěru v cestování. Pro hoteliéry to znamená, že jsou schopni generovat více rezervací s předstihem a mohou se méně zaměřit na zaplnění pokojů na poslední chvíli. Míra stornování ve druhém pololetí loňského roku také mírně poklesla, a to na 31 %, což je o 3 % více než v roce 2019.

Podíl přímých rezervací je v hotelech výrazně nižší než v hostelech nebo apartmánech – to znamená, že ubytovací zařízení stále lépe přesvědčují hosty, aby si rezervovali ubytování prostřednictvím jejich webových stránek. Tato skutečnost může být podle Valtra způsobena několika faktory, mezi něž patří zdokonalení procesu rezervace přes rezervační systém, lepší marketing, který přivede více hostů na webové stránky hotelů (včetně vyhledávače Google Hotel Search), a větší informovanost hostů o výhodách přímé rezervace.

Články autora Tomáš Gajdošík

Nejnovější články

Trendy
Vyladěný event jako vizitka vaší společnosti

Odborné eventy jsou bezpochyby nezbytné pro další rozvoj,...

Nechcete celou akci strávit v uzavřených prostorách velkého konferenčního...

Dobré jídlo a pití nesmí chybět na žádném...

Zvláštní pozornost si zaslouží doprovodný program. Resort disponuje...

Největší doména resortu? Jednoznačně 27 jamkové profesionální golfové...

Fantazii se ale meze nekladou. „Pro jednu z firem...

Expertní pohled
Využijte potenciál firemních vozů naplno

Proč si pořídit monitoring vozidel? Čím může usnadnit...

Kniha jízd nebo sledování aktuální polohy jsou základní...

Jde o tzv. Vysvědčení řidiče. Jedná se o pravidelné hodnocení jízdních...

Expertní pohled
Pokles cen drahých kovů, je současná rally u konce s dechem?

Ceny zlata se vyšplhaly na rekordních 2 449,95...

Přes neuspokojivá data o růstu cenové hladiny v...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Dobré zprávy pro projektové společnosti

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Stavební produkce...

V minulém roce trh projektových prací stagnoval. Pro...

Kapacity projektových společnosti jsou silně vytíženy. Některé projektové...

V současné chvíli mají projektové společnosti nasmlouvané zakázky...

V roce 2023 bylo zadáno 1 975 zakázek...

Trendy
Udržitelnost se už dostává do DNA firem

Společnost BDO ve spolupráci s výzkumnou agenturou Mercuri...

Téměř všechny dotázané společnosti (97 %) věří, že udržitelnost...

Začlenění aspektů ESG do obchodní strategie a výběr správných...

Podle průzkumu nejsou ve značném počtu společností výsledky...

Analýzy
Ani přes výrazný růst cen nemovitostí realitní bublina v ČR nehrozí  

Z dat Eurostatu dále vyplývá, že ruku v ruce...

Vlastním bydlením u nás v současné době disponuje 78...