Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Do ubytovacích zařízení se vrací hosté, rostou také integrace softwaru třetích stran či oblíbenost doplňkových služeb. Tyto a mnohé další trendy popisuje český scaleup Mews, přední cloudový poskytovatel služeb v oblasti pohostinství, ve svém datovém reportu za druhou polovinu loňského roku.
Průzkum srovnává data s rokem 2019 a zúčastnilo se ho 3 500 aktivních ubytovacích zařízení, která využívají platformu Mews, z 85 zemí světa. „Údaje v pohostinství za rok 2022 jsou více než povzbudivé. Tradiční ukazatele jako obsazenost a tržby za dostupný pokoj (RevPAR) a průměrná denní sazba (ADR) vypadají pozitivně, zatímco touha po konektivitě a technologiích roste,“ komentuje výsledky průzkumu Richard Valtr, zakladatel Mews.
V roce 2022 se pohostinství víceméně vrátilo k normálu a data se začínají opět přibližovat hodnotám před pandemií. Hodnoty obsazenosti pokojů překonaly v srpnu a prosinci 2022 rok 2019 a například francouzské ubytovací služby mají konzistentně o několik procent vyšší obsazenost v druhé polovině loňského roku oproti roku 2019.
„Lze předpokládat, že mezera mezi obsazeností v roce 2019 a 2023 by mohla zmizet úplně. Tržba za dostupný pokoj byla v loňském roce o 92 % vyšší oproti roku 2021 a průměrná denní sazba o 34 % vyšší,“ říká Valtr. Rekordní ADR ve spojení s obsazeností, která zároveň vytváří vyšší RevPAR, je podle něj prakticky na úrovni roku 2019. „Tento trend platí pro všechny typy nemovitostí od hostelů přes hotely až k apartmánům, což vypovídá o tom, že vlastníci po celém světě generují za své prostory vyšší příjmy,“ komentuje výsledky zakladatel platformy.
„Vzhledem k pozitivním trendům v oblasti příjmů a obsazenosti v jiných oblastech lze říci, že hotelové technologie jsou významným pomocníkem při automatizaci opakujících se úkolů a umožňují efektivní správu ubytovacích zařízení s menším počtem zaměstnanců,“ dodává Josef Starýchfojtů, CTO Mews. Ve všech nemovitostech běžících na Mews bylo během druhé poloviny roku 2022 připojeno 3 432 integrací, což je o 157 více než v první polovině roku. Meziročně se jedná o 36% nárůst. Nejčastěji instalovanými integracemi jsou Google, Booking.com, SiteMinder, Lightspeed či OTA Insight a nejoblíbenější kategorií integrací je distribuce.
Ačkoli průměrný počet zaměstnanců v hotelech zůstal stejný, a to na čísle 16, jejich průměrný počet v apartmánech a ubytovnách se zvýšil. Počet členů personálu v jednotlivých regionech vykresluje různorodý obrázek, přičemž některé týmy se rozšiřují a jiné se stále zmenšují. Údaje o regionálních zaměstnancích jasně ukazují, že ačkoli je pohostinství celosvětovým odvětvím, nemovitosti pořád podléhají geografickým mikroprostředím a ubytovací zařízení se stále více spoléhají na technologie, aby vykompenzovaly nedostatek zaměstnanců.
Stále oblíbenější v pohostinství jsou doplňkové služby. V loňském roce generovala ubytovací zařízení tržby ve výši 24 milionů eur pouze z doplňkových služeb přes platformu Mews. Konkrétně se jedná například o parkovací místa, konferenční místnosti či pronájem kol. Využití dalších rezervovatelných služeb se ve druhém pololetí 2022 zvýšilo o 35 %. Neustálý nárůst nových rezervovatelných služeb ukazuje, že hoteliéři usilují o diverzifikaci příjmů a maximalizaci svých prostor bez negativního dopadu na provozní efektivitu. Mezi nejrychleji rostoucí oblasti patří členství, které by mohlo být jedním z největších trendů roku 2023.
Rezervační lhůta se v roce 2022 vrátila na úroveň roku 2019 a mezi rezervací a příjezdem je v průměru 31 dní. Průměrná rezervační lhůta v první polovině loňského roku činila 25 dní a růst ročního průměru zpět na 31 dní ukazuje, že cestující měli v průběhu druhého pololetí větší důvěru v cestování. Pro hoteliéry to znamená, že jsou schopni generovat více rezervací s předstihem a mohou se méně zaměřit na zaplnění pokojů na poslední chvíli. Míra stornování ve druhém pololetí loňského roku také mírně poklesla, a to na 31 %, což je o 3 % více než v roce 2019.
Podíl přímých rezervací je v hotelech výrazně nižší než v hostelech nebo apartmánech – to znamená, že ubytovací zařízení stále lépe přesvědčují hosty, aby si rezervovali ubytování prostřednictvím jejich webových stránek. Tato skutečnost může být podle Valtra způsobena několika faktory, mezi něž patří zdokonalení procesu rezervace přes rezervační systém, lepší marketing, který přivede více hostů na webové stránky hotelů (včetně vyhledávače Google Hotel Search), a větší informovanost hostů o výhodách přímé rezervace.