Sobota 27. dubna 2024
ikona hodiny16. 8. 2023 21:32

Pohostinství už dohání dobu před pandemií

Počet hostů roste a daří se doplňkovým službám

Do ubytovacích zařízení se vrací hosté, rostou také integrace softwaru třetích stran či oblíbenost doplňkových služeb. Tyto a mnohé další trendy popisuje český scaleup Mews, přední cloudový poskytovatel služeb v oblasti pohostinství, ve svém datovém reportu za druhou polovinu loňského roku.

Tomáš Gajdošík autor

Foto: Shuttersdtock.com Pohostinství se vrací k předpandemickým číslům Foto: Shuttersdtock.com

Průzkum srovnává data s rokem 2019 a zúčastnilo se ho 3 500 aktivních ubytovacích zařízení, která využívají platformu Mews, z 85 zemí světa. „Údaje v pohostinství za rok 2022 jsou více než povzbudivé. Tradiční ukazatele jako obsazenost a tržby za dostupný pokoj (RevPAR) a průměrná denní sazba (ADR) vypadají pozitivně, zatímco touha po konektivitě a technologiích roste,“ komentuje výsledky průzkumu Richard Valtr, zakladatel Mews.

V roce 2022 se pohostinství víceméně vrátilo k normálu a data se začínají opět přibližovat hodnotám před pandemií. Hodnoty obsazenosti pokojů překonaly v srpnu a prosinci 2022 rok 2019 a například francouzské ubytovací služby mají konzistentně o několik procent vyšší obsazenost v druhé polovině loňského roku oproti roku 2019.

„Lze předpokládat, že mezera mezi obsazeností v roce 2019 a 2023 by mohla zmizet úplně. Tržba za dostupný pokoj byla v loňském roce o 92 % vyšší oproti roku 2021 a průměrná denní sazba o 34 % vyšší,“ říká Valtr. Rekordní ADR ve spojení s obsazeností, která zároveň vytváří vyšší RevPAR, je podle něj prakticky na úrovni roku 2019. „Tento trend platí pro všechny typy nemovitostí od hostelů přes hotely až k apartmánům, což vypovídá o tom, že vlastníci po celém světě generují za své prostory vyšší příjmy,“ komentuje výsledky zakladatel platformy.

Pohostinství stále více spoléhá na technologie

„Vzhledem k pozitivním trendům v oblasti příjmů a obsazenosti v jiných oblastech lze říci, že hotelové technologie jsou významným pomocníkem při automatizaci opakujících se úkolů a umožňují efektivní správu ubytovacích zařízení s menším počtem zaměstnanců,“ dodává Josef Starýchfojtů, CTO Mews. Ve všech nemovitostech běžících na Mews bylo během druhé poloviny roku 2022 připojeno 3 432 integrací, což je o 157 více než v první polovině roku. Meziročně se jedná o 36% nárůst. Nejčastěji instalovanými integracemi jsou Google, Booking.com, SiteMinder, Lightspeed či OTA Insight a nejoblíbenější kategorií integrací je distribuce.

Ačkoli průměrný počet zaměstnanců v hotelech zůstal stejný, a to na čísle 16, jejich průměrný počet v apartmánech a ubytovnách se zvýšil. Počet členů personálu v jednotlivých regionech vykresluje různorodý obrázek, přičemž některé týmy se rozšiřují a jiné se stále zmenšují. Údaje o regionálních zaměstnancích jasně ukazují, že ačkoli je pohostinství celosvětovým odvětvím, nemovitosti pořád podléhají geografickým mikroprostředím a ubytovací zařízení se stále více spoléhají na technologie, aby vykompenzovaly nedostatek zaměstnanců.

Stále oblíbenější v pohostinství jsou doplňkové služby. V loňském roce generovala ubytovací zařízení tržby ve výši 24 milionů eur pouze z doplňkových služeb přes platformu Mews. Konkrétně se jedná například o parkovací místa, konferenční místnosti či pronájem kol. Využití dalších rezervovatelných služeb se ve druhém pololetí 2022 zvýšilo o 35 %. Neustálý nárůst nových rezervovatelných služeb ukazuje, že hoteliéři usilují o diverzifikaci příjmů a maximalizaci svých prostor bez negativního dopadu na provozní efektivitu. Mezi nejrychleji rostoucí oblasti patří členství, které by mohlo být jedním z největších trendů roku 2023.

Zákazníci jeví větší zájem o přímé rezervace

Rezervační lhůta se v roce 2022 vrátila na úroveň roku 2019 a mezi rezervací a příjezdem je v průměru 31 dní. Průměrná rezervační lhůta v první polovině loňského roku činila 25 dní a růst ročního průměru zpět na 31 dní ukazuje, že cestující měli v průběhu druhého pololetí větší důvěru v cestování. Pro hoteliéry to znamená, že jsou schopni generovat více rezervací s předstihem a mohou se méně zaměřit na zaplnění pokojů na poslední chvíli. Míra stornování ve druhém pololetí loňského roku také mírně poklesla, a to na 31 %, což je o 3 % více než v roce 2019.

Podíl přímých rezervací je v hotelech výrazně nižší než v hostelech nebo apartmánech – to znamená, že ubytovací zařízení stále lépe přesvědčují hosty, aby si rezervovali ubytování prostřednictvím jejich webových stránek. Tato skutečnost může být podle Valtra způsobena několika faktory, mezi něž patří zdokonalení procesu rezervace přes rezervační systém, lepší marketing, který přivede více hostů na webové stránky hotelů (včetně vyhledávače Google Hotel Search), a větší informovanost hostů o výhodách přímé rezervace.

Články autora Tomáš Gajdošík

Nejnovější články

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Podpoří stavební zákon digitalizaci nebo naopak?

Dosavadní verze stavebního zákona často vedla ke zbytečně dlouhým...

A její ředitel, Michal Vacek říká, že: „Nástup...

Zástupce stavební firmy, obchodní ředitel společnosti Subterra, Jiří...

Analýzy
Ceny bytů poletí vzhůru, říkají developeři

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...

Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...

Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...

V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...

Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...

„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...

A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...

Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....