Středa 6. prosince 2023
ikona hodiny22. 9. 2023 07:14

Potřebujeme flexibilnější pravidla pro řidiče zájezdových autobusů

Hospodářská komora prostřednictvím Evropského hospodářského a sociálního výboru (EHSV) prosazuje mírnější a flexibilnější pravidla minimálních povinných přestávek a dob odpočinku pro řidiče v autobusové turistické přepravě. Zaměstnavatelská skupina EHSV, v níž má Komora svou zástupkyni, poukazovala na rozdílnost práce šoférů nákladní přepravy a osobní turistické dopravy. Při příležitostné přepravě osob je nezbytná větší flexibilita řidičů, mj. s ohledem na požadavky cestujících, což navrhla Evropská komise letos v květnu v příslušném nařízení. EHSV na dnešním plenárním zasedání přijal text předložený zaměstnavatelskou skupinou, který v intencích návrhu Komise podporuje flexibilitu v tomto odvětví.

Miroslav Beneš Miroslav Beneš autor

Absolvent Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze (obor Žurnalistika) pracoval od roku 2013 ve zpravodajství České televize. Zde se jako redaktor věnoval převážně ekonomickým tématům, burzovnímu zprávám a tvorbě příspěvků pro pořady Ekonomika ČT24, Byznys ČT24 nebo Události. Od roku 2017 pracuje v Hospodářské komoře, kde se podílí na tvorbě mediální komunikace této instituce. Vedle tvorby tiskových zpráv a organizace tiskových konferencí spolupracuje na obsahu časopisu Komora a je autorem týdenních Newsletterů Hospodářské komory.

Foto: Shutterstock.com Komora chce flexibilnější pravidla pro řidiče zájezdových autobusů Foto: Shutterstock.com

EHSV přijal text zaměstnavatelské skupiny, který volá po možnosti odložit řidičům začátek denní doby odpočinku o 1 hodinu jednou týdně (mezi dvěma týdenními dobami odpočinku), pokud doba řízení nepřesáhne 7 hodin, neboť většina turistických zájezdů je zpravidla kratších než osm dní. Řidiči by měli mít zároveň možnost rozdělit si 45minutovou přestávku v řízení až na 3 pauzy, z nichž každá trvá nejméně 15 minut, jak navrhuje Evropská komise.

„Pro odvětví autokarové turistiky, které značně trpělo během pandemie covidu-19, a zároveň ho velmi trápí nedostatek řidičů, přináší návrh Komise konečně flexibilitu a možnost přizpůsobit se lépe požadavkům cestujících. Zajistí lepší rozložení doby odpočinku a přestávek v řízení. Vedle toho také doporučujeme přijmout další opatření pro přilákání nových pracovníků do autokarové turistiky, a to harmonizací pravidel pro získávání řidičských průkazů a finanční podporou pro jejich získání,“ vysvětluje zástupkyně Hospodářské komory v EHSV a viceprezidentka sekce EHSV pro dopravu, energetiku, infrastrukturu a informační společnost Alena Mastantuono.

Sami řidiči prostřednictvím svých profesních asociací očekávají, že nová pravidla povedou ke zlepšení pracovních podmínek a usnadní dodržování pravidel, což sníží stres řidičů, a nepřímo tak zvýší bezpečnost silničního provozu. Navíc únava není v autokarové turistice obecným problémem, protože průměrná doba jízdy za den se pohybuje mezi 4 a 5 hodinami.

Články autora Miroslav Beneš

Nejnovější články

Analýzy
Recyklaci stavebního odpadu využívá osm z deseti stavebních firem

Při realizaci výstavby hraje klíčovou roli, zda stavební...

„Ministerstvo životního prostředí se dlouhodobě věnuje náhradě nového...

Kolik procent z celkového stavebního odpadu lze obvykle...

Z celkového množství stavebního odpadu se většině dotázaných stavebních...

Některé stavební společnosti (23 %) mají měřitelné cíle...

Snížení uhlíkové stopy, energetická účinnost, zlepšená kvalita vzduchu...

Třídění dřevěného odpadu nejenže pomáhá snížit zátěž skládek...

Podle názoru ředitelů stavebních společností bývá největší překážkou...

Vyšší náklady na pořízení čistších materiálů nebo technologií...

Aktuality
Třinácté platy nebo odměny vyplatí skoro čtyřicet procent firem

„Řada zaměstnavatelů pomáhala zaměstnancům zmírňovat dopady zdražování, a...

Hospodářská komora předpokládá, že po sezónních odměnách a...

Hospodářská komora upozorňuje, že se Česko se ocitlo...

Aktuality
Konec papírových faktur získal cenu za inovativní řešení

„Budoucnost oboru vidím ve využití AI, nových technologií...

Společnost Euregnia oslavila v těchto dnech 18 let...

Nejnovější Aktuality

Analýzy
Recyklaci stavebního odpadu využívá osm z deseti stavebních firem

Při realizaci výstavby hraje klíčovou roli, zda stavební...

„Ministerstvo životního prostředí se dlouhodobě věnuje náhradě nového...

Kolik procent z celkového stavebního odpadu lze obvykle...

Z celkového množství stavebního odpadu se většině dotázaných stavebních...

Některé stavební společnosti (23 %) mají měřitelné cíle...

Snížení uhlíkové stopy, energetická účinnost, zlepšená kvalita vzduchu...

Třídění dřevěného odpadu nejenže pomáhá snížit zátěž skládek...

Podle názoru ředitelů stavebních společností bývá největší překážkou...

Vyšší náklady na pořízení čistších materiálů nebo technologií...

Aktuality
Třinácté platy nebo odměny vyplatí skoro čtyřicet procent firem

„Řada zaměstnavatelů pomáhala zaměstnancům zmírňovat dopady zdražování, a...

Hospodářská komora předpokládá, že po sezónních odměnách a...

Hospodářská komora upozorňuje, že se Česko se ocitlo...

Aktuality
Konec papírových faktur získal cenu za inovativní řešení

„Budoucnost oboru vidím ve využití AI, nových technologií...

Společnost Euregnia oslavila v těchto dnech 18 let...