Sobota 27. dubna 2024
ikona hodiny27. 11. 2023 11:31

Vánoční e-commerce se letos nakopne později

Období Vánoc je tradičně jednou z nejdůležitějších sezón pro e-commerce. Avšak tento rok to vypadá, že doba nákupů a sezónnost e-commerce začínají se zpožděním.

Renata Faltejsková autor

Foto: pixabay Vánoce se letos v e-commerce rozjedou později Foto: pixabay

„K vánoční sezóně dojde brzy, ale celá sezónnost se dost posunula kvůli počasí a ekonomickým faktorům. Lidé si prodlužovali léto, podnikali výlety, protože do konce října, a vlastně i část listopadu bylo neobvyklé teplo. To psychologicky posouvá starosti o svátky a Vánoce trochu dál, a tím se začala posouvat celá sezónnost e-commerce,“ míní David Klímek, zakladatel obalové a fulfillmentové služby Supply.do.

Inflace vrhá stín i na e-commerce

Pěkné počasí není jediným problémem, se kterým se e-commerce musí vyrovnat. Čelíme nejhorší inflaci za posledních deset let a hovoří se o zpomalení globálního růstu. „Zpomalení ekonomiky má pochopitelně vliv i na e-commerce. Propisuje se do nákupní síly a objemy nejsou tak velké. Jsou samozřejmě ale i segmenty, pro které to neplatí, jako třeba suplementy nebo léčiva,“ popisuje situaci Klímek.

Rozsáhlé zvyšování cen napříč odvětvími vrhá stín i na e-commerce a významně ovlivňuje nákupní chování spotřebitelů. Na druhé straně, svátky a Black Friday je něco, na co se nevztahují obecná pravidla nebo ekonomická situace. „Spousta e-shopů bude mít silnou sezónu, jak jsou zvyklí. Otázkou je, zda bude stejně úspěšná, jako třeba loni či předloni, protože nyní mají méně času na dosažení stejného výsledku. A pokud podobných prodejů dosáhnou, můžeme ve své podstatě mluvit o ještě úspěšnější sezóně, než byla ta loni,“ doplňuje Klímek.

Ochlazení pociťuje logistika i sklady

E-shopy plánovaly jak finance, tak zásoby ještě v dobách největšího růstu e-commerce. Nepředvídaný vzestup poptávky v letech 2021–2022 je vedl k tomu, že se v očekávání trvalého růstu zásobily zbožím. Současná situace ale neodráží dřívější konjunkturu a v důsledku toho se některé společnosti potýkají s nadměrnými zásobami ve skladech. Tento přebytek nejenže zatěžuje jejich rozpočty, ale má také dopad na logistické a fulfillmentové služby. „Máme informace od dopravců, že letos opravdu určité ochlazení pociťují. Opět to ale nelze zobecňovat. U nás například letos došlo v rámci skladování k nárůstu zhruba o 46 % a u tržeb v dopravě o 50 %,“ prozrazuje Klímek ze Supply.do s tím, že u nich je to ovlivněno především růstem firmy.

I když se zdá, že letošní vánoční e-commerce bude mít jiný průběh než obvykle, společnosti a e-shopy, které jsou schopny rychle reagovat na nové výzvy, budou stále mít šanci uspět. Vánoční nákupy jsou nadále důležitým obdobím pro e-commerce, ale jak říká David Klímek, „nakopnutí“ tohoto období může mít letos jiný harmonogram.

Články autora Renata Faltejsková

Nejnovější články

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe
Vinařský ráj vstupuje na rakouský trh

„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...

Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...

„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...

Pohled z praxe
Holcim míří k uhlíkové neutralitě

Nejnovější krok směrem k udržitelnosti a ochraně životného prostředí...

„Díky těmto úpravám dojde ke snížení celkového množství...

Pohled z praxe
Téměř 90 % domácností ušetří na energiích

ČEZ Prodej v rámci rozsáhlé analýzy zpracoval data o...

„Fotovoltaické systémy a tepelná čerpadla umožňují efektivně a...