Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Jsou imunní vůči skandálům, nestárnou a jejich vzhled i chování mohou být naprogramovány s naprostou přesností. Pro značky je to nový způsob, jak zaujmout a komunikovat s mladšími generacemi.
Virtuální influenceři, digitálně vytvořené osobnosti, které komunikují na sociálních sítích stejně jako lidské bytosti, získávají stále větší pozornost jak v marketingových, tak lifestylových kruzích. Tyto „umělé“ postavy jsou schopné ovlivňovat módu, krásu a dokonce i životní styl milionů lidí.
„Virtuální influenceři jsou skvělí v tom, že je můžete plně ovládat. Jejich vzhled, osobnost i styl komunikace můžete ladit přesně podle potřeb značky, a co je důležité, nikdy neudělají nic neočekávaného,“ vysvětluje David Zelenka, šéf marketingu digitální agentury Brilo. Tento aspekt je pro značky obrovskou výhodou. Na rozdíl od lidí neriskují skandály nebo špatnou publicitu.
David Zelenka se k tématu virtuálních influencerů dostal vlastně náhodou. „Jsem nadšenec do fotografie a na Instagramu sleduju spoustu fotografů a modelek. Jednoho dne jsem si ale všiml modelky, která vypadala tak perfektně, až mi to přišlo podezřelé,“ vzpomíná. Po důkladnějším prozkoumání přišel na to, že nejde o reálnou osobu, ale o digitální výtvor. „Viděl jsem, jak obrovskou sílu mohou virtuální postavy mít, a rozhodl jsem se, že to zkusím sám,“ vysvětluje Zelenka.
Tento experiment vedl k vytvoření jeho vlastního virtuálního influencera, který se brzy začal objevovat na sociálních sítích. „Byl to projekt plný výzev, protože vytvořit konzistentní a věrohodnou digitální osobnost není vůbec snadné,“ přiznává. „Ale zároveň je to vzrušující proces. Když vidíte, jak tato postava začne získávat sledující a interaguje s nimi, je to jako sledovat nový druh online života.“
Virtuální influenceři jsou dnes natolik sofistikovaní, že je pro běžného uživatele velmi obtížné poznat rozdíl. „Existují určité znaky, které mohou odhalit, že jde o digitální výtvor – například umělá inteligence stále nezvládá perfektně generovat detaily, jako jsou ruce nebo stíny ve videích,“ vysvětluje Zelenka. „To, co může odhalit virtuální postavu, jsou například nesprávně vykreslené prsty nebo další detaily, které na první pohled nevypadají úplně přirozeně.“
David Zelenka upozorňuje i na to, že virtuální influenceři mohou představovat určitou etickou výzvu. „Problém je v tom, že tyto digitální postavy nemají žádné hranice. Můžete s nimi dělat cokoliv – a to včetně šíření dezinformací nebo manipulace s veřejností,“ říká. „Navíc, pro mladé lidi, kteří denně sledují sociální sítě, může být stále obtížnější rozlišit realitu od digitálních výtvorů, což může negativně ovlivnit jejich sebevědomí a pohled na vlastní tělo.“
Budoucnost virtuálních influencerů vidí Zelenka v kombinaci marketingu a zábavního průmyslu. „Tyto digitální postavy mohou hrát stále důležitější roli v módě, kráse a popkultuře,“ říká. Virtuální influenceři mají nejen potenciál ovlivnit nákupní chování, ale mohou se stát i vzory pro mladé lidi.
Podle Zelenky bude jejich role do budoucna růst. „Je to kombinace reálného a digitálního světa, která má obrovský potenciál a stále více proniká do našeho každodenního života,“ říká odborník.