pondělí 7. října 2024
ikona hodiny 4. 12. 2023 16:57

Bez kvalitního vzdělání, a tedy učitelů není prosperita možná

Ke stávce ve školách z minulého týdne doplním pár poznámek. Lidský kapitál, tedy vzdělání, kompetence, dovednosti a znalosti vysvětlují 25 % dlouhodobého ekonomického růstu. A dalších 45 % inovace, což není nic jiného než schopnost přicházet na nové myšlenky, nápady (to je úzce spojeno se vzdělaností) a schopnost tyto myšlenky přetavit do služby, produktu (podnikavost).

David Navrátil David Navrátil autor

hlavní ekonom České spořitelny

Foto: Shutterstock.com
Učitelé jsou budoucností ekonomiky Foto: Shutterstock.com

Proto na kvalitě učitelů záleží, a to tak, že hodně. Údaje z 31 vyspělých zemí potvrzují, že chytřejší učitelé produkují lepší výsledky žáků. Zvýšení kognitivních dovedností učitelů o jednu směrodatnou odchylku je spojeno se zvýšením výkonu žáků o 10 až 15 procent směrodatné odchylky.

Zdroj: ČS
Zdroj: ČS
Zdroj: ČS
Zdroj: ČS

To znamená, že až jedna čtvrtina rozdílů v průměrných výsledcích žáků v jednotlivých zemích by se odstranila, kdyby každá z nich zvýšila kognitivní dovednosti svých učitelů na úroveň učitelů v zemi s nejvyšším hodnocením. Ano na úroveň Finska.

Atraktivní platy učitelů jsou podmínka nutná, ale ne postačující pro zvýšení kvality vzdělání. Pozor proto před plošným zvyšováním platů bez provazby na KPIs kvality.

Ano, vyšší platy by mohly k učitelství přilákat více lidí. Ale ne nutně ty nejtalentovanější. Zvýšení platů by tak nemělo být plošné, ale vyšší platy by měly dostávat ti nejlepší učitelé.

Zdroj: ČS
Zdroj: ČS

Studie potvrzuje, že navázání odměňování pedagogů na hodnocení výkonu a výsledky žáků zvyšuje výsledky testů z matematiky a čtení a přilákalo silnější učitele a ředitele zaměřené na zlepšení situace znevýhodněných žáků. Zvýšila se sice fluktuace, ale ze systému odešli v průměru učitelé s horším hodnocením.

Ředitelé jsou jedním z klíčových článků reformy vzdělávání. Podpora učitele ředitelem při práci s problémovými žáky je hodnocena podobně jako zvýšení mzdy o 17%. Podporující ředitel také výrazně snižuje neochotu učitelů učit ve škole se špatnými výsledky.

Zdroj: ČS
Zdroj: ČS

A tohle je hrozný výsledek: jen 16% učitelů v ČR si myslí, že si společnost váží jejich práce. To je smutně málo, když si uvědomíme, jak moc je budoucnost naší země v jejich rukou.

Články autora David Navrátil

Nejnovější články

Analýzy

Česko: Zelený tygr nebo lenochod?

Česká republika má dle dat druhou nejlepší kombinaci...
Analýzy

Příležitost pro obchod i dodavatele

Privátní značky v České republice dosahují stále vyšší...
Názory

Migrace – důvod proč Okunův zákon v USA letos nebude platit

Americká konjunktura na konci minulého kvartálu stála na...

Nejnovější Analýzy ze Spořky

Analýzy ze Spořky

Proč Česko není Singapur?

Růst české ekonomiky je v posledních letech hodně...
Analýzy ze Spořky

Čína a ekonomika hrubé síly

Musíme opustit představu, že je možné konkurovat čínské...
Analýzy ze Spořky

Potřebujeme tři Marshallovy plány

V 90. letech byla produktivita v západní Evropě...