Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Ke stávce ve školách z minulého týdne doplním pár poznámek. Lidský kapitál, tedy vzdělání, kompetence, dovednosti a znalosti vysvětlují 25 % dlouhodobého ekonomického růstu. A dalších 45 % inovace, což není nic jiného než schopnost přicházet na nové myšlenky, nápady (to je úzce spojeno se vzdělaností) a schopnost tyto myšlenky přetavit do služby, produktu (podnikavost).
Proto na kvalitě učitelů záleží, a to tak, že hodně. Údaje z 31 vyspělých zemí potvrzují, že chytřejší učitelé produkují lepší výsledky žáků. Zvýšení kognitivních dovedností učitelů o jednu směrodatnou odchylku je spojeno se zvýšením výkonu žáků o 10 až 15 procent směrodatné odchylky.
To znamená, že až jedna čtvrtina rozdílů v průměrných výsledcích žáků v jednotlivých zemích by se odstranila, kdyby každá z nich zvýšila kognitivní dovednosti svých učitelů na úroveň učitelů v zemi s nejvyšším hodnocením. Ano na úroveň Finska.
Atraktivní platy učitelů jsou podmínka nutná, ale ne postačující pro zvýšení kvality vzdělání. Pozor proto před plošným zvyšováním platů bez provazby na KPIs kvality.
Ano, vyšší platy by mohly k učitelství přilákat více lidí. Ale ne nutně ty nejtalentovanější. Zvýšení platů by tak nemělo být plošné, ale vyšší platy by měly dostávat ti nejlepší učitelé.
Studie potvrzuje, že navázání odměňování pedagogů na hodnocení výkonu a výsledky žáků zvyšuje výsledky testů z matematiky a čtení a přilákalo silnější učitele a ředitele zaměřené na zlepšení situace znevýhodněných žáků. Zvýšila se sice fluktuace, ale ze systému odešli v průměru učitelé s horším hodnocením.
Ředitelé jsou jedním z klíčových článků reformy vzdělávání. Podpora učitele ředitelem při práci s problémovými žáky je hodnocena podobně jako zvýšení mzdy o 17%. Podporující ředitel také výrazně snižuje neochotu učitelů učit ve škole se špatnými výsledky.
A tohle je hrozný výsledek: jen 16% učitelů v ČR si myslí, že si společnost váží jejich práce. To je smutně málo, když si uvědomíme, jak moc je budoucnost naší země v jejich rukou.