Neděle 28. dubna 2024
ikona hodiny17. 2. 2023 09:00

CzechTourism opět láká zahraniční turisty

Návrat do doby „předcovidové“ je opatrný a pozvolný, což se nejvíce projevuje v oblasti cestovního ruchu. Cestování a turistika, u nás i ve světě, utrpěly hned na začátku pandemie a následky si nejspíše ještě nějaký čas ponesou. Rozdíly jsou stále patrné, ale naděje na zlepšení pomalu vzrůstá. Důkazem toho, že se situace zlepšuje, je 19,5 milionu zahraničních turistů, kteří v loňském roce Českou republiku navštívili. Jedná se o 71% nárůst oproti covidovým rokům. Abychom se ale dostali na čísla před pandemií, chybí stále 12 % turistů.

Kateřina Konopíková autor

Grafika: Shutterstock.com Grafika: Shutterstock.com

Jak napomoci českému turismu, abychom se dostali na původní čísla? Jaké novinky a tipy mohou oslovit zahraniční turisty? Nejen na tyto otázky se snaží najít odpověď Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism.

Nejvíce k nám cestují Slováci, Němci a Poláci

Pandemie covidu-19 ovlivnila životy mnoha lidí. Někteří byli nuceni změnit zaměstnání, jiní zase své volnočasové aktivity a koníčky. Cestování patřilo mezi jedny z nejoblíbenějších koníčků, ale dnes zaznamenáváme určitý pokles.

V Česku jsme byli zvyklí vídat velké množství turistů z celého světa. Nyní je situace trochu odlišná. Například cestovatelé z Asie, Velké Británie nebo Ameriky k nám přestali částečně jezdit a jejich zájem během uplynulých tří let opadl. Oproti předcovidovému roku 2019 klesl počet turistů z Velké Británie o 36,3 %.

Jediní, kdo neztratili zájem a můžeme je pokládat za zahraniční vytrvalce, jsou Slováci. Naši nejbližší sousedé cestovali po České republice v hojném počtu. Celkem navštívilo Česko 780 tisíc Slováků a vznikl tak 4% nárůst oproti předchozím rokům. Nicméně Němci nebo Poláci nezůstali příliš pozadu a české krásy objevovali téměř jako dříve. Německých turistů přijelo 1,8 milionu a polských zhruba 615 tisíc. Čísla jsou to, i s drobným poklesem, poměrně vysoká a dokazují zájem poznávat naše kraje, města a přírodu.

Češi loni po Česku cestovali nejvíc v novodobé historii

Pomoc právě včas

Česká republika nepatří svojí rozlohou mezi největší země, ale zdá se, že Češi to tak rozhodně nevnímají, neboť míst, kde mohou objevovat něco nového, je stále hodně. V loňském roce posilovali tuzemský turismus právě Češi. Cestovat „doma“ se rozhodlo 12 109 732 Čechů, což je o 9 % více než v letech minulých.

Jedná se o velmi optimistické číslo, ovšem stále postrádáme zahraniční turisty, kteří by zájem o přírodu a české památky ještě navýšili. Pomoc přišla právě v čas, a to v podobě on-line kampaní v zemích Evropy.

CzechTourism totiž nezahálí a snaží se situaci vylepšit, jak to jen jde. V současné době probíhá na území Belgie, Nizozemí, Dánska, Francie, Německa, Polska, Rakouska, Španělska a Švédska on-line kampaň, která se snaží nalákat zahraniční turisty na krásy zasněžených českých hor a zimních měst. V nejbližších dnech bude také spuštěna domácí kampaň zaměřená na podporu lyžařských středisek. Jarní prázdniny jsou v plném proudu a sněhové podmínky přímo vybízí k lyžování a jiným zimním radovánkám.

Zajímavé tipy na výlety CzechTourism prezentuje na mnoha internetových platformách, ať už jsou to sociální sítě Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, TikTok nebo letos nově i LinkedIn, nebo všem známý portál Kudy z nudy. V loňském roce jej navštívilo 23 milionů uživatelů.

CzechTourism se snaží o návrat zahraničních turistů. Zvýšit povědomí a vytvářet dobré jméno Česka pomáhá web VisitCzechia. Tato stránka je zaměřena především na cestovatele z cizích zemí nebo B2B partnery, a podle průzkumů se jí velmi daří. Loni se průměrná doba strávená na stránce zvýšila o neuvěřitelných 700 % a aktivní vyhledávací kampaň přinesla 220 tisíc nových zákazníků z celkového počtu půl milionu uživatelů.

Česko láká turisty na cestování za jídlem a pitím

Cílem se stávají restaurace, bistra a kavárny

Lidé tradičně rádi objevují nová místa, památky nebo přírodní krásy. V poslední době se ale stává čím dál tím více populární tzv. gastroturistika.

Návštěva kavárny či restaurace dříve byla spíše „doprovodnou součástí“ cestování. Turisté se jednoduše potřebují někde najíst a občerstvit. V současnosti se ale kavárny, bistra nebo restaurace stávají cílem. Lidé velmi často chtějí region poznávat skrze speciality a ochutnat místní kulinářská umění.

Tento trend velmi dobře funguje i v České republice. Česká gastronomická zařízení lákají turisty, aby své putování spojili s jedinečnými chuťovými zážitky. Jednotlivé restaurace připravují buď tradiční pokrmy, nebo se nebojí experimentovat a servírují svým zákazníkům originální talíře plné různých chutí a vůní.

Cestování po Česku za gastronomií podporují nejen neustále se zlepšující restaurace, kavárny a bistra, ale i úspěchy z řad cukrářů a kuchařů, kteří uspěli na mezinárodní scéně. Český Národní tým získal na Culinary World Capu a na National Geographic Food Treveller Festivalu mnoho ocenění, díky kterým se povědomí o tuzemské gastronomii v zahraničí zvýšilo. Za popularizací naší kuchyně také stojí publikace a kuchařky, které slouží jako průvodci po těch nejlepších a nejzajímavějších gastronomických zařízeních. Nesmíme také opomenout novou sérii dokumentů České televize Příběhy starých hospod. Herec Josef Polášek postupně provede diváky hostinci napříč Českou republikou a odhalí spoustu zajímavostí zejména o pivu, jež neodmyslitelně patří k české kultuře.

České regiony si získávají Francouze díky kultuře

O českých „nej“ se bude mluvit až ve Francii

Nalákat turisty po období pandemie zpět není jednoduchý úkol. Nyní se nám ale naskytla příležitost, kterou je třeba naplno využít.

Francouzská televize TF1 se začala zajímat o místa, na která jsou všichni Češi po celé generace náležitě pyšní. Jedná se například o Sklářskou školu v Kamenickém Šenově, která nese titul nejstarší na světě. Štáb této francouzské televize si vybral několik míst, kde natáčí reportáže pro víkendová zpravodajství. Křišťálové údolí, Liberecký kraj nebo Krkonošský národní park dostaly hlavní roli a budou představeny francouzským divákům.

Spolupráci s nejsledovanější soukromou francouzskou televizí se podařilo domluvit díky zahraničnímu zastoupení CzechTourism ve Francii. Přibližně 4 až 6 milionů diváků po celé Francii tak bude mít možnost blíže se seznámit s českou kulturou, tradicemi, nejhezčími a významnými místy České republiky.

Nejnovější články

Názory
Česko v pasti NIMBYsmu

Dobrý příkladem je nedávná debata o vysokorychlostní železnici....

To vše ilustruje současné Česko. Chceme být moderní...

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...