Čtvrtek 30. května 2024
ikona hodiny22. 2. 2021 15:26

Tatra jede nad plán a navzdory pandemii je výrazně zisková

Třetího nejlepšího výsledku pod současnými majiteli dosáhla v roce 2020 Tatra Trucks. Tradiční automobilka vykázala provozní zisk EBITDA ve výši 509 milionů korun při obratu více než pět a půl miliardy korun. Navzdory pandemii dosáhla Tatra Trucks nejlepšího hospodářského výsledku za poslední tři roky.

Jaroslav Martínek Jaroslav Martínek autor

Vystudovaný ekolog v průběhu doktorského studia od základu změnil svůj život – na příštích deset let se stal sportovním novinářem. Nejprve působil jako šéfredaktor webu hokej.cz, následně na webu idnes.cz v rámci vydavatelství Mafra. Po založení rodiny přestoupil na stranu public relations a začal se věnovat mediální komunikaci klientů zejména v oblasti strojírenství, finančnictví a energetiky. Pracuje v agentuře PP Partners Prague.

Foto: Shutterstock.com Tatra jede a je zisková Foto: Shutterstock.com

Kopřivnická automobilka byla úspěšná především díky tomu, že v roce 2020 jako jedna z mála evropských výrobců automobilů ani na den nepřerušila výrobu a operativním přeskládáním výroby dokázala vykrýt i dočasné výpadky několika desítek dodavatelů. Jako rozhodující se ukázalo, že klíčové komponenty jako motory, kabiny a podvozky dokáže Tatra Trucks vyrobit přímo ve svém areálu.

„Hospodaření roku 2020 bylo velmi dobré. Za celou historii firmy pod současnými vlastníky jsme dosáhli jednoho z nejvyšších výsledků v oblasti ukazatele EBITDA, což je provozní zisk před započtením odpisů, a to ve výši 509 mil. Kč. Jde o nejlepší výsledek za poslední tři roky. Naše tržby dosáhly 5,504 miliardy korun,“ říká Pavel Lazar, generální ředitel a předseda představenstva Tatra Trucks.

Celkem Tatra Trucks v roce 2020 vyrobila 1 181 vozů a 1 186 jich prodala, čímž dokonce mírně překonala plán. Téměř 60 procent roční produkce mířilo na export, přes 40 procent pak na český a slovenský trh. Automobilka vyrábí a dodává své vozy a podvozky jak pro civilní sektor, tak pro využití v armádě či v záchranných složkách, typicky pro hasiče.

„Rokem, který významně ovlivnila pandemie covid-19, se nám podařilo projít velmi dobře. Díky disciplíně našich zaměstnanců, jejich loajalitě k firmě a flexibilitě při plánování se nám podařilo udržet výrobu. Čelili jsme ale také řadě dalších výzev. Nemohli jsme například realizovat některé obchodní cesty, což dočasně omezilo kontraktaci, a také jsme například čelili velkým výkyvům měnových kurzů,“ uvádí Miloslav Mahut, ekonomický ředitel a místopředseda představenstva Tatra Trucks.

Pro rok 2021 má Tatra Trucks ambici udržet výrobu a prodeje na srovnatelné úrovni s rokem 2020. Významnou položkou letošního plánu bude kromě podvozků též výroba několika set kusů takzvaných CKD sad pro indický trh, z nichž tamní výrobce montuje kompletní vozidla.

Články autora Jaroslav Martínek

Nejnovější články

Expertní pohled
Nefinanční data představují nové bohatství firmy

V oblasti vztahů mezi firmou se svými spotřebiteli...

Veškeré popsané aktivity přitom mají jeden společný cíl...

Cestovní ruch
Prague City Tourism láká na letní dovolenou v Praze

„Všechny marketingové kampaně město financuje z vybraného poplatku...

Kromě výše zmíněných dvou kampaní i letos pokračuje...

Expertní pohled
Bankovní daň opět na stole

V minulých letech se do českého daňového systému...

Konečně, existují jiné způsoby, jak vlády mohou získávat...

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe
I u zelených kancelářských budov je prostor pro úsporu nákladů

To je samo o sobě potvrzením environmentálně šetrného...

Každopádně do budoucna CBRE plánuje neusnout na vavřínech....

Aktuality
Hitem pracovního trhu jsou hotdesky a home office

Generace Z přichází do českých firem a společně...

Kromě práce zajímá generaci Z také prostředí, ve...

Expertní pohled
V globální ekonomice narůstá protekcionismus

Nová cla ovlivní asi jen 4 % celkových...

V případě evropského sektoru automotive hrozí ještě agresivnější...