Pátek 19. dubna 2024
ikona hodiny8. 3. 2021 11:03

Podnikatelé a očkování: Naděje na obrat k lepšímu

V České republice bylo zahájeno očkování proti virovému onemocnění covid-19. Jaký to bude mít vliv na vývoj ekonomiky? Nechají se sami podnikatelé naočkovat? A budou podporovat očkování svých zaměstnanců? Na tyto otázky odpovědělo Hospodářské komoře 1 403 podnikatelů – zástupců všech hlavních odvětví ze všech krajů ČR z mikro, malých, středních, ale i velkých firem.

Karina Kubelková Karina Kubelková autor

Hlavní analytička HK ČR

Foto: Shutterstock.com Očkování proti covid-19 Foto: Shutterstock.com

Názor podnikatelů ohledně vlivu očkování na vývoj ekonomiky v letošním roce se promítá do celé řady zásadních rozhodnutí, například ohledně investic nebo personální politiky, a tím i do skutečného vývoje našeho HDP. Pozitivním zjištěním je proto fakt, že naprostá většina (59 %) podnikatelů vidí v očkování nejlepší způsob, jak se vyhnout dalším uzávěrám ekonomiky. Podle nich by mělo být alternativou k vládním nařízením omezujícím hospodářský a sociální život. Tento závěr znamená i dobré vyhlídky pro vývoj českého hospodářství v následujících měsících. Záleží ale především na vládě, zda bude strategie očkování obyvatelstva úspěšná.

Celkem 12 % respondentů uvedlo, že očkování sice může pomoci ochránit ohroženější část populace, šíření epidemie ani dalším uzávěrám ekonomiky ale nezabrání. Stejný podíl firem se domnívá, že očkování nepřinese pozitivní obrat, dokud nedojde k „promoření“ populace a epidemie již nebude takovou hrozbou, jako je nyní, anebo epidemie sama od sebe nějak jinak neodezní.

Podnikatelé se očkovat nechají

Vzhledem k tomu, že postoj podnikatelů může významným způsobem ovlivnit i politiku očkování a přístup k vakcinaci v rámci jejich firmy, tedy obecně mezi zaměstnanci soukromého sektoru, ptali jsme se, zda by sami podnikatelé podstoupili očkování (viz graf č. 1).

Naprostá většina (64 %) podnikatelů vyjádřila ochotu nechat se očkovat některou ze schválených vakcín proti nemoci covid-19, jakmile bude očkování dostupné pro veřejnost. Tento výsledek je rozhodně pozitivní zprávou. Mezi podnikateli bylo celkem 15 % zatím nerozhodnutých respondentů. Zůstává zde zatím stále ještě významný prostor pro informační kampaň a další aktivity vlády, které by ochotu nechat se očkovat mohly dále zvýšit.

Negativní postoj projevila pětina (21 %) podnikatelů. Podobně jako v případě pozitivní odpovědi i v případě negativní reakce respondentů se výsledky nijak výrazněji nelišily v závislosti na velikosti firmy nebo na oboru podnikání.

Graf: HK ČR GRAF 1: Očkování Graf: HK ČR

Evropské vakcíny vs. ostatní

Často diskutovanou otázkou je původ vakcín. Za nejdůvěryhodnější naprostá většina respondentů označila ty, které jsou vyvinuté a vyrobené hlavně v EU, dále pak ve Velké Británii nebo USA. Žádné vakcíně nedůvěřuje zhruba 17 % podnikatelů a zhruba desetině podnikatelů nezáleží na původu vakcíny. Naopak nejmenší důvěru podnikatelů mají očkovací látky z Číny, Ruska a dalších zemí.

Graf: HK ČR GRAF 2: Očkování Graf: HK ČR

Aktivní podpora očkování zaměstnanců

Dobrou zprávou je, že celkem 61 % podnikatelů bude očkování svých zaměstnanců ve firmě aktivně podporovat (viz graf č. 2). Nejčastěji budou podnikatelé apelovat na své zaměstnance prostřednictvím doporučení a osvěty. Pětina z respondentů, kteří budou podporovat očkování u nich ve firmě, dokonce plánuje zavést v této souvislosti mimořádný bonus, benefit (například indispoziční volno – sick day) či finanční příspěvek. Jen výrazně menší část podnikatelů uvedla, že očkování bude u konkrétních zaměstnanců vyžadovat.

Celkem 37 % respondentů neplánuje očkování nijak propagovat. Důvodem je, že nechtějí ovlivňovat vlastní svobodné rozhodnutí zaměstnanců, nebo že se domnívají, že případnou stimulaci zaměstnanců musí zajistit stát – ať už pobídkou v podobě příspěvku, či daňové úlevy, anebo hrozbou nějaké sankce. Každopádně pouhá 2 % zaměstnavatelů v HK ČR se domnívá, že očkování není potřebné, nebo ho bude svým zaměstnancům dokonce rozmlouvat.

Články autora Karina Kubelková

Nejnovější články

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...

Expertní pohled
Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí

Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...

S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Proč ECB nebude spěchat se sazbami dolů?

Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....

Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....

Nezařazené
Komora oceňuje digitalizaci obchodování s automobily

„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....

Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...

Nezařazené
Členské firmy Jhk zabodovaly v soutěži Spokojený zákazník 2023

Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...

Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...

Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...