Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Český výtvarník Michal Trpák zdigitalizoval své umění a vstupuje na kryptoměnový trh. Jeho socha Spící mazlík se právě draží v aukci na Opensea.io. Vítěz aukce dostane samotné NFT, 3D model a 15kg bronzovou sochu 30x40x25 cm. S digitalizací díla a vytvoření NFT mu pomáhali Vratislav Kalenda a Nikola Šafránek z Appliftingu. Společně také vytvořili portál czechnft.gallery, který chce pomáhat českým autorům digitalizovat umění do podoby nezaměnitelných tokenů (NFT). Právě Trpákovo dílo je první, jež se v galerii prezentuje.
Sochař tímto počinem reaguje na vzrůstající oblibu NFT a současně na koronavirovou pandemii, která umělcům znemožnila vystavovat. Aukce probíhá na OpenSea.io – první a největší platformě pro obchodování s nezaměnitelnými tokeny na světě. Dílo je unikátní tím, že má několik součástí. Vítěz aukce získá hned tři umělecké kusy – NFT, 3D model a originál bronzové sochy, která je předlohou pro digitální podobu. Poté, co umělec Beeple vydražil digitální koláž za bezmála 70 milionů dolarů, se i český sochař Michal Trpák rozhodl, že své psychedelické umění zdigitalizuje. Před ním už si prodej tokenů zkusili například výtvarník Julius Reichel či malíř Jan Kaláb, na začátku prosince do NFT světa vstoupili také Patrik Hábl a Jiří Černický v rámci jedinečného Festivalu sběratelství, který uspořádal investiční fond Artefin. Jinak český umělecký svět na vzestup NFT zatím čeká.
Podoba mazlíka vychází ze světa mikroorganismů a bakterií, jež patří mezi oblíbené sochařovy motivy. Umělec si klade otázky o jejich významu a vlivu na člověka. Má zrození bakterie význam a záleží na jejím zániku? Je rozpoznatelná pouze jako součást kolektivu či je nahraditelná? Tato malá nevědomí nutí přemýšlet o lidské velikosti, o samozvané velkoleposti. Trpák dochází k názoru, že svět bakterií a člověka může být podobnější, než se na první pohled zdá. Analogii vidí sochař i ve spojitosti s kryptoměnami.
„Při tvorbě mazlíků mi byly hlavní inspirací bakterie, přestože lidskému oku neviditelné, tak jsou i jistou paralelou k zdánlivě neuchopitelným kryptoměnám. Ty už nějakou dobu hrají roli v našem světě a čím dál hlasitěji se ozývají. Díky NFT jsme probudili spícího mazlíka k životu a vytvořili jeho digitální alter ego,” vysvětluje sochař Michal Trpák.
Aukci připravují Vratislav Kalenda a Nikola Šafránek ze svobodné firmy Applifting. Jedná se o pilotní projekt první české NFT aukční galerie. Autoři projektu umělcům pomáhají řešit technologické detaily digitálního obchodování. Jejich záměr je, aby umělci svá díla dostali k více lidem a zajistili si pravidelný příjem nevázaný na vystavování ve fyzickém prostoru. „S týmem jsme hledali alternativní prodejní kanál, který by dostal Michalovy sochy i k lidem, kteří primárně umělecká díla nesbírají. Narůstající zájem o NFT je vhodnou příležitostí, jak dostat umění z galerií do kyberprostoru a zároveň nabídnout kupujícím kromě certifikátu i umělecké investiční dílo,” vysvětluje spoluautor projektu Nikola Šafránek. Z celkové vydražené sumy navíc poputuje 10 % na českobudějovickou nadaci ARPIDA, která se zabývá rehabilitací osob se zdravotním postižením.
Na kryptoměnový trh s uměním se zaměřuje i galerie Artefin, která – podobně jako stejnojmenný investiční fond – se orientuje převážně na současné a žijící české a slovenské umělce. „V budoucnu záběr plánujeme rozšířit, ale v tuto chvíli se soustředíme na to, co známe nejlépe a to je tuzemská scéna. NFT už jsme vyzkoušeli a určitě budeme pokračovat, jsem přesvědčen, že je to trend, který se prosadí i v Česku,“ vysvětlil René Rohan, jeden ze spolumajitelů galerie. Ta spolupracuje vedle Patrika Hábla a Jiřího Černického s řadou dalších perspektivních i renomovaných umělců, například s Milanem Houserem, Jiřím Matějů, Argištem Alaverdyanem, Milenou Dopitovou, Krištofem Kinterou, Stanislavem Kolíbalem, Pavlou Scerankovou či Monikou Žákovou.
Projekt Artefin, který vedle galerie zahrnuje také investiční fond, depozitář a specializovanou přepravu uměleckých děl a je tak ve své celistvosti světově ojedinělým konceptem. „Jistě podobné principy ve světě v mnoha podobách existují, ale naší unikátností je to, že jsme ve všech ohledech zcela soběstační. Podobný projekt ve světě skutečně patrně neexistuje,“ potvrzuje René Rohan.