Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Po covidovém odkladu z loňského prosince konečně známe vítěze 21. ročníku odborné ankety Pojišťovna roku, založené a organizované Asociací českých pojišťovacích makléřů (AČPM) ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven (ČAP) a specializovaným serverem oPojištění.cz. Dá se říci, že anketu ovládla skupina VIG: Kooperativa získala 2 zlaté (v kategorii Pojištění průmyslu a podnikatelů a v kategorii Životní pojištění) a dvě stříbrné (Pojištění občanů a Autopojištění, zatímco ČPP z téže skupiny je v čele kategorie Pojištění občanů a Autopojištění, a na druhé pozici v kategorii Pojištění průmyslu a podnikatelů a v Životním pojištění. Pomyslný bronz ve všech čtyřech kategoriích bere Generali Česká pojišťovna. V samostatné kategorii Specializované pojištění se na 1. místo vrací rekordman ankety, pojišťovna ERV (z vítězství se může těšit již potřinácté).
Pojišťovna roku, nejstarší B2B anketa na pojistném trhu, přináší odbornou alternativu ke spotřebitelským soutěžím v oboru. Makléři jako profesionálové v pojištění a expertní poradci svých klientů v ní porovnávají nejen parametry nabízených produktů, ale hlavně skutečnou úroveň servisu jednotlivých pojistitelů tak, jak se s ní měli možnost každodenně setkávat v průběhu uplynulého roku.
Do hlasování o výkonech pojišťoven se mohli zapojit všichni samostatní zprostředkovatelé a jejich zaměstnanci, kteří působí jako pojišťovací makléři, případně agenti (ti v kategoriích Životní pojištění a Pojištění občanů). Hodnotí se on-line na stránkách www.pojistovnaroku.cz, kde jsou také k dispozici jak informace o historii ankety a výsledcích předešlých ročníků, tak bohatá fotogalerie.
Předseda AČPM Ivan Špirakus, jenž stál u zrodu celé ankety v r. 2000, komentuje její 21. ročník takto: „Ve výsledcích se neprojevily žádné dramatické změny – to svědčí o stabilitě trhu i o kvalitě pracovních vztahů makléřů s pojišťovnami. Rozhodně se ale domnívám, že v hodnocení se odrazily zkušenosti makléřů z krizových situací, spojených jak s covidovou pandemií, tak například s následky tornáda na Moravě. Rád bych ale podtrhl, že v kategorii Pojištění průmyslu a podnikatelů se do TOP 5 probojovala pojišťovna Colonnade Insurance, navazující na dlouhodobě silnou pozici AIG pojišťovny a fungující prakticky výhradně prostřednictvím pojišťovacích makléřů. Její posun vzhůru je bezpochyby výsledkem pečlivé koncepční spolupráce s makléři v celém týmu pojišťovny a jistě souvisí i s osobním nasazením country managera Dominika Štrose. Totéž platí o ČSOB Pojišťovně (4. místo v téže kategorii), jež se v TOP 5 objevila naposledy v ročníku 2005. Podle mého názoru dlouhodobá a systematická práce úseků makléřských služeb v jednotlivých pojišťovnách, včetně zavádění moderní on-line podpory a poskytování odborných školení, přináší ve výsledcích ankety zasloužené ovoce.“
V souladu s tradicí organizátoři rovněž udělili titul Osobnost pojistného trhu za vynikající a mimořádný přínos rozvoji českého pojišťovnictví. K laureátům z předešlých ročníků se letos připojil Martin Diviš, dlouholetý generální ředitel Kooperativa pojišťovny a prezident České asociace pojišťoven.
Již desátým rokem také v rámci ankety pokračuje hodnocení makléřů sdružených v AČPM členskými pojišťovnami ČAP pod názvem Pojišťovací makléř roku. Mezi hlavní kritéria posuzování makléřských výkonů patří např. kvalita podkladů dodávaných pojišťovně, úroveň komunikace makléř – pojišťovna a makléř – klient či správa pojištění. Pojišťovacím makléřem roku 2021 se stala společnost RESPECT, jeden ze zakládajících členů AČPM. K tomuto ocenění poznamenal výkonný ředitel ČAP Jan Matoušek: „Spolupráce pojišťoven s makléři má svou nezastupitelnou roli v rámci servisu, který společně poskytujeme klientům. Díky anketě Pojišťovna roku tak můžeme ukázat naše společné úsilí a přispět ke všeobecné kultivaci českého pojišťovnictví a dále také k posílení vnímání pojišťovnictví jako jednoho z klíčových pilířů ekonomiky.“
Pojišťovnictví prochází náročným obdobím. „Začalo dvěma lety lockdownů a dalších bezprecedentních opatření reagujících na koronavirus, kdy pojišťovny velmi složitě hledaly adekvátní odpověď na nová rizika a požadavky klientů. Teď obor čelí dalším ještě větším výzvám v podobě přímých důsledků rusko-ukrajinské války i jejích širších dopadů na českou i světovou ekonomiku. S těmito problémy se bude celý sektor potýkat nejspíš řadu následujících let. Náročná období čekají nejen pojišťovny, ale také jejich klienty a obchodní partnery, mezi kterými patří pojišťovací zprostředkovatelé k těm nejvýznamnějším,“ uvedl Lukáš Bajgar, partner auditorské a poradenské společnosti KPMG, která anketu podporuje již od ročníku 2008. Bajgar na akci pronesl úvodní slovo a další tři zástupci KPMG předávali ocenění.
Výsledky ankety Pojišťovna roku organizátoři oznámili na slavnostním galavečeru v Kongresovém centru ČNB v Praze. Ceremoniálu se zúčastnilo na dvě stě makléřů, top manažerů pojišťoven, zástupců ministerstva financí, PSP i asociací finančního trhu, vybraných mediálních partnerů a dalších významných hostů v čele s viceguvernérem ČNB Tomášem Nidetzkým, který celou akci zahajoval.
Galavečeru předcházelo již tradiční Makléřské odpoledne jako neformální pracovně-společenské setkání členů AČPM se zástupci partnerů ankety a pracovníky úseků makléřských služeb partnerských pojišťoven.