Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
V celosvětovém měřítku nemá 78 % dětí v předškolním věku dostatečný přístup ke kvalitnímu vzdělávání. Tento fenomén prohlubuje systematické nerovnosti a zatěžuje primárně ženy, na které často padá primární odpovědnost za výchovu dětí. K pokrytí takového nedostatku je však zapotřebí 43 milionů pracovních míst v oblasti péče o děti. S tímto globálním problémem bojuje polský edukační startup The Village Network, který tvoří all-in-one tržiště na podporu rodičů a dětí v kritickém stadiu jejich vývoje. Na škálování produktu i evropskou expanzi nyní získal investici 80 milionů korun (3,4 milionu eur) od pěti investorů, mezi nimi jsou i české Credo Ventures a Tilia Impact Ventures.
Vzdělávání v raném věku je pro vývoj dítěte kritické, do pěti let života se totiž v mozku vytvoří až 95 % nervových spojení. Jde tak o klíčové období, kdy lidské tělo vše zkoumá a nejrychleji se vyvíjí. „To, jak děti podporujeme v objevování, empatii a kreativitě, nenásilné komunikaci a stabilních vztazích s dospělými – zkrátka všechny zkušenosti a vztahy, kterými děti procházejí –, hraje v jejich vývoji zásadní roli. Způsob, jakým vzděláváme nejmladší generace dnes, bude mít přímý dopad na ekonomiku za 20 let,“ vysvětluje Aleksandra Kozera, zakladatelka polského startupu The Village Network. Kozera se soustředila na vzdělávání a vývoj mozku v raných letech během svého studia na Harvardově univerzitě. A coby matka dvou chlapců se rozhodla změnit realitu předškolního vzdělávání a založit další, již druhý startup.
„Od začátku bylo naší vizí a cílem vytvořit ‚vesničky‘ po celém světě, kde by rodiče, chůvy a učitelé společně podporovali děti v tom, aby měly stejnou startovní pozici. Vzdělávání v tzv. vesničkách to umožňuje. Zároveň už teď vidíme určitý efekt sněhové koule, kdy se někteří rodiče dozvídají o vesničkách od ostatních, přihlašují do nich své děti, otevírají svá vlastní místa – a další se nabalují. Chceme rodičům umožnit podporu ve všech směrech, aby mohli otevírat a vést své vlastní vesničky. Proto tvoříme svoji tržní platformu a stavíme edtech produkt,“ dodává Kozera.
The Village Network umožňuje rodičům založit a provozovat dětské skupiny, mikrojesle a domácí školky zvané vesničky (anglicky villages) a budovat tak vlastní mikropodnikání. Jejich prostřednictvím pak přináší řešení tří hlavních problémů: zajistit předškolním dětem na jednom místě kvalitní výuku, empatii a kreativitu, které jsou v brzkých letech života dítěte stěžejní pro jeho rozvoj. Motivací k založení startupu byla pro Aleksandru Kozera také podpora profesního rozvoje žen a rovnosti příležitostí pro ženy na mateřské či rodičovské dovolené. Cesta rozvoje pro majitelky vesniček je strukturovaná a ucelená tak, aby podnikající matky získaly znalosti a nástroje ve všech oblastech potřebných k vedení vlastní vesničky. Díky tomu The Village Network vytváří také trh pro rodiče, kde mohou najít vhodnou péči pro své děti v blízkém okolí. Startup je komplexním řešením podporujícím rodiče při řešení věčných potíží s hledáním kvalitní péče o děti prostřednictvím technologií, kvalitního edukativního obsahu a komunity.
Ekosystém ale zároveň pomáhá i se vzděláváním samotných pedagogů. Majitelé a učitelé pracující ve vesničkách využívají originální edukativní obsah The Village Way a pravidelně si zvyšují kvalifikaci podle filozofie nenásilné komunikace a pedagogiky Reggio Emilia. Polský startup tyto oblasti podporuje skrze technologie a buduje propojenou komunitu. The Village Network začala škálovat teprve před rokem. Startup se zaměřil na rozvoj prodejního týmu a integraci nových vesniček na polský trh. Před rokem jich na platformě měl zaregistrovaných 15, dnes už je to 150. Zacílil také na vývoj samotného produktu a přeformátoval mnoho funkcí. Díky další investici je schopen uvést platformu na další zahraniční trhy.
Unikátní koncept vzdělávání našel oporu u řady investorů. Již dříve do něj investoval polský fond Movens Capital. A nyní do The Village Network společně s dalšími fondy investoval znovu. V červnu 2022 získal polský startup investici přes 80 milionů korun (3,4 milionu eur) od celkem pěti investorů. Jsou mezi nimi dva české fondy Credo Ventures a Tilia Impact Ventures, dále Movens Capital, 500 Startups a soukromý investor. Finance startup využije ke škálování produktu a rozšíření na další evropské trhy.
„The Village Network řeší jednu z velkých společenských výzev dnešní doby – dostupnost a kvalitu předškolní péče. Klade důraz na klíčové kompetence potřebné pro 21. století: sociální dovednosti a rozvoj emoční inteligence. Aleksandra a její tým chtějí zásadně měnit k lepšímu vzdělávání dětí a tím i jejich budoucnost a pomoci rodičům lépe skloubit pracovní a rodinný život. Velmi škálovatelný byznys model tohoto startupu rozvíjí komunity skrz technologickou platformu, cílí na velký tržní potenciál v předškolní péči a má globální ambice. Tato kombinace byla pro nás velmi přesvědčivá,“ říká Silke Horáková z fondu Tilia Impact Ventures, který do startupu vložil částku v řádu milionů korun. Současně jde o historicky první zahraniční investici fondu. Tilia investuje do středoevropských impaktově zaměřených projektů, které nabízí škálovatelná řešení pro sociální a environmentální výzvy dneška. Cílem fondu je podporovat podnikatele, kteří usilují o hmatatelnou změnu ve světě, i prošlapávat cestu impaktovému investování v České republice a středoevropském regionu.