Pátek 26. dubna 2024
ikona hodiny15. 7. 2022 06:00

Co jsou spojené cestovní služby a jak chrání zákazníka?

Spojené cestovní služby (SCS) jsou zakotveny v české legislativě od r. 2018. Co znamenají v praxi a kdo je může poskytovat? Pro zprostředkování SCS má v ČR zřízenou koncesi a rozšířené podnikatelské pojištění celkem 23 cestovních kanceláří.

Kateřina Chaloupková autor

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Spojenými cestovními službami jsou alespoň dvě různé služby cestovního ruchu zakoupené v cestovní kanceláři pro účely téže cesty, na jejichž poskytnutí jsou uzavřeny samostatné smlouvy s poskytovateli. Spotřebitel tak nakupuje na jednom prodejním místě (webových stránkách, prodejně) a v rámci jednoho rezervačního procesu (do 24 hod. od nakoupení první služby) rozdílné služby pro účely jednoho pobytu od různých poskytovatelů. Typickým příkladem může být zakoupení letenky na stránkách prodejce letenek a pokračováním rezervace přikoupením ubytování či pronájmu vozidla ve shodném termínu a destinaci. Přestože SCS nejsou zájezdem, poskytují vyšší ochranu spotřebiteli, než kdyby si jednotlivé služby nakupoval sám a na přímo.

SCS byly poprvé zakotveny v českém zákoně č. 159/1999 Sb. v roce 2018 s cílem zajistit ochranu spotřebitele při nákupu alternativních balíčků služeb cestovního ruchu, zejména on-line. Na rozdíl od zájezdů CK neprodává SCS svým jménem, ale jménem jednotlivých poskytovatelů, jejichž služby zprostředkovává. Odpovědnost za řádné plnění těchto služeb pak nesou jednotliví poskytovatelé, u kterých i zákazník uplatňuje reklamaci. Nicméně podnikatelský subjekt zprostředkovávající SCS musí disponovat koncesí pro provozování CK a mít rozšířené zákonné pojištění, z čehož vyplývá určitá míra ochrany v případě úpadku zprostředkovatele SCS.

O AČCKA

Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) je české profesní sdružení subjektů cestovního ruchu, založené v roce 1991, které má přibližně 250 členů z řad subjektů cestovního ruchu. AČCKA, jako jediný zástupce za Českou republiku, je také členem ECTAA – asociace sdružující národní asociace cestovních kanceláří a cestovních agentur zemí Evropské unie, účastní se zasedání a své členy pravidelně informuje o aktuálním dění z oblasti evropské legislativy.

Ochrana zákazníků při nákupu SCS je sice nižší než u klasických zájezdů, nicméně pro spotřebitele stále platí vyšší míra ochrany a servis při rezervaci SCS v cestovní kanceláři oproti nákupu jednotlivých cestovních služeb individuálně a na přímo u poskytovatelů. Podle zákona se zajištění pro případ úpadku v rámci SCS vztahuje jen na ty finanční částky, které byly uhrazeny přímo cestovní kanceláři. Rovněž je pokryta repatriace zpět do ČR v situaci, kdy samotná CK je zároveň dopravcem (např. přikoupením ubytování k již rezervované autobusové či vlakové jízdence CK).

Na českém trhu není v praxi o SCS příliš velký zájem. Pro zprostředkování spojených cest. služeb má v ČR zřízenou koncesi k provozování CK celkem 23 cestovních kanceláří z celkového počtu 580 (dle údajů MMR ČR, duben 2022). Důvodem nižšího zájmu než u klasických zájezdů je nejen menší počet zprostředkovatelů SCS, ale také minimální znalost veřejnosti tohoto typu balíčku služeb a nižší výskyt reálných situací, kdy dochází k této kombinaci spojených cestovních služeb.

Články autora Kateřina Chaloupková

Nejnovější články

Trendy
Belgický příklad pro Česko

„Lidé by nemuseli shromažďovat a odvážet nesešlápnuté lahve...

Při zavedení digitálního zálohového systému by v Česku...

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...

Pohled z praxe
Vinařský ráj vstupuje na rakouský trh

„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...

Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...

„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...

Aktuality
Kreativní Evropa přinesla českým projektům přes 5 milionů eur

Více než 3 miliony eur putovalo do audiovizuálního...

V roce 2023 získali žadatelé z oblasti audiovizuálního...

Vlajkovou lodí programu jsou Projekty evropské spolupráce. Dalšími...

Projekty podporují spolupráci napříč obory posilují evropský rozměr...

Mezioborová část programu Kreativní Evropa podporuje inovativní projekty...

V roce 2024 slaví Česká republika 20 let...

„Zlín Film Festival je příjemcem podpory programu Kreativní...

Aktuality
Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

„Enrico Letta při psaní zprávy o vnitřním trhu...

„Posouzení dopadů by mělo být zaměřeno na kvalifikované...