Čtvrtek 25. dubna 2024
ikona hodiny8. 12. 2022 15:19

Obchod odmítá teritoriální omezování nabídky

Teritoriální omezování nabídky nadnárodními výrobci porušuje jeden z hlavních pilířů fungování Evropské unie, a to volný pohyb zboží. Princip této skryté nekalé praktiky spočívá v tom, že nadnárodní výrobce omezí možnost odběratele nakoupit zboží v kterékoli zemi EU s tím, že ho odkáže na národního distributora jako jedinou možnost, jak daný výrobek získat. Vytváří tak podmínky ke skryté dvojí kvalitě i bezdůvodným cenovým rozdílům, kdy například českému obchodnímu řetězci zabrání nakoupit u německého výrobce s odkazem na to, že výrobek stejné značky musí koupit u distributora určeného pro domácí trh.

Martin Pitro autor

Foto: Shutterstock.com Obchod odmítá omezování trhu Foto: Shutterstock.com

„Představte si situaci, že vycestujete do zahraničí a chcete si tam koupit boty. Ty vám však neprodají s tím, že si je musíte pořídit jen v České republice. Je to sice absurdní, ale v obchodním styku mezi nadnárodními výrobci a obchodníky v Evropě bohužel zcela běžná věc,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) a viceprezident evropského sdružení EuroCommerce.

K řešení tohoto problému má přispět nová iniciativa EuroCommerce, která upozorňuje na problém roztříštěnosti jednotného trhu ze strany velkých nadnárodních výrobců. Kampaň, která se spouští právě dnes, tento problém představuje krátkou animací, která je přílohou této tiskové zprávy. EuroCommerce vyzývá zainteresované úřady v celé Evropě, aby situaci řešily.

Na celé nekalé aktivitě výrobců totiž tratí zejména spotřebitelé. „Na problém teritoriálního omezování nabídky upozorňujeme dlouhodobě a už před třemi lety jsme v souvislosti s kauzou dvojí kvality potravin vyzvali českou vládu k přijetí konkrétních opatření, která by vedla k nápravě. Zatímco producenti využívají všech vymožeností volného trhu při nákupu surovin, pro koncového spotřebitele jako by evropský volný trh prakticky neexistoval,“ zdůraznil Prouza.

SOCR ČR upozorňuje, že zákaz diskriminace a vytváření obchodních překážek patří mezi klíčové zásady jednotného vnitřního trhu EU. Spotřebitel má právo nakoupit zboží ve stejné kvalitě a s ohledem na náklady za srovnatelnou cenu bez ohledu na zemi či region, kde žije. Nadnárodní výrobci, kteří právě díky jednotnému trhu soustředili výrobu do více lokalit, často požadují, aby obchodníci nakupovali jejich produkty pouze prostřednictvím národního distributora, který je většinou jejich dceřinou společností. Nejenže přitom stanovují rozdílné ceny pro každý trh, ale také rozhodují o tom, které produkty z jejich sortimentu a v jakém složení budou v dané zemi k dispozici.

„Nedávná zpráva Evropské komise potvrdila, že tato tržní omezování stojí evropské spotřebitele minimálně 14 miliard eur ročně. V době, kdy vysoká inflace tvrdě drtí kupní sílu spotřebitelů napříč celou Evropou, je takové jednání zcela nepřijatelné. Pokud bychom měli něco označit jako nekalé obchodní praktiky, tak toto je přímo učebnicový příklad. Příští rok si připomeneme třicáté výročí existence jednotného evropského trhu. Je tedy na čase, aby konečně začal fungovat pro všechny,“ dodal Tomáš Prouza.

Čisté marže velkých nadnárodních výrobců se často pohybují v rozmezí 15–30 %. Naproti tomu evropský maloobchod a velkoobchod, především ten s potravinami, funguje ve velice konkurenčním prostředí a pracuje s minimálními maržemi. Ty se u potravin pohybují pouze kolem 1–3 %. To znamená, že pokud by se skutečně podařilo nastartovat fungování jednotného evropského trhu, dosažené úspory by se zcela jistě pozitivně propsaly i do peněženek spotřebitelů.

Články autora Martin Pitro

Nejnovější články

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...

Pohled z praxe
Vinařský ráj vstupuje na rakouský trh

„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...

Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...

„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...

Aktuality
Kreativní Evropa přinesla českým projektům přes 5 milionů eur

Více než 3 miliony eur putovalo do audiovizuálního...

V roce 2023 získali žadatelé z oblasti audiovizuálního...

Vlajkovou lodí programu jsou Projekty evropské spolupráce. Dalšími...

Projekty podporují spolupráci napříč obory posilují evropský rozměr...

Mezioborová část programu Kreativní Evropa podporuje inovativní projekty...

V roce 2024 slaví Česká republika 20 let...

„Zlín Film Festival je příjemcem podpory programu Kreativní...

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe
Vinařský ráj vstupuje na rakouský trh

„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...

Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...

„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...

Pohled z praxe
Holcim míří k uhlíkové neutralitě

Nejnovější krok směrem k udržitelnosti a ochraně životného prostředí...

„Díky těmto úpravám dojde ke snížení celkového množství...

Pohled z praxe
Téměř 90 % domácností ušetří na energiích

ČEZ Prodej v rámci rozsáhlé analýzy zpracoval data o...

„Fotovoltaické systémy a tepelná čerpadla umožňují efektivně a...