Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
„Pokud řídíte cash flow firmy a nefixujete směnný kurz koruny, pak vám možná ujíždí vlak i s konkurencí. Doma i ve firmě fixujeme cenu elektrické energie a plynu, fixujeme hypotéku, a jelikož se na nás ze všech stran valí informace o tom, co všechno zdražuje, nejraději bychom si fixovali i cenu potravin v obchodě, kdyby to samozřejmě šlo. Kromě toho, že fixovat je dnes prostě chytré, tak ono na tom skutečně něco je,“ říká analytik Citfin Tomáš Volf.
Fixovat finance firmy a fixovat doma elektřinu je přece něco jiného?
Je to stejné, alespoň v principu. Pokud firma vyváží nebo dováží, pak se nutně v jejím životě někde objevuje směna deviz. Buď kupujete cizí měnu na platbu faktur, nebo za vyvezené zboží inkasujete např. eura, která musíte směnit za ještě alespoň trochu normální kurz. Pak se díváte na výpis z účtu a říkáte si, jak je to hrozné: Loni jsem touto dobou prodával eura za 24,50 €/CZK a dnes za 23,55 €/CZK. Správná otázka je: Co jsem udělal pro to, abych snížil riziko kurzové ztráty?
Jak fixace kurzu funguje?
Nejdostupnější formát pro zajištění je forward neboli termínový obchod. Umožňuje zafixovat částky většinou již od 10 tisíc eur, což z něj dělá nástroj vhodný nejen pro velké nadnárodní korporace, ale i pro malé a střední firmy. Ty totiž kurzové riziko často podceňují, ale právě ony mohou být dnes velmi zranitelné. Pokud dnes víte, že za měsíc inkasujete eura od vašeho obchodního partnera, můžete si už dnes zajistit forwardem aktuální kurz. Za měsíc za něj směníte. Stejně to platí pro forward na týden nebo třeba na rok.
Zajištění kurzu na rok chápu, ale jaký má smysl fixace do měsíce?
Je to čistokrevná kombinace forwardu a spotu. Firmy ho často využívají v případě, že potřebují zajistit kurz na příští týden nebo do jednoho měsíce. Prakticky se jedná o dlouhodobější spot. Klíčovým faktorem u tohoto produktu je nulová záloha. Firma si tedy zajistí kurz v řádu týdnů bez toho, aniž by to negativně ovlivnilo její cash flow. Další výhodou je dostupnost, protože krátkodobým forwardem lze zajistit částky už od 10 tisíc eur, a to bez poplatků a výhodně.
Na forwardu se asi dá i celkem slušně vydělat, nemám pravdu?
Nic není bez rizika. Podstatné je pochopit, že fixování ceny není spekulace. Jsem‑li firma, vydělávám na svých produktech, nikoli na kurzu. Zjednodušeně řečeno: prodal jsem své zboží s marží, které chci dosáhnout a která je založena na dnešním kurzu koruny. Nebudu zbytečně doufat, že koruna půjde v můj prospěch a já vydělám ještě více, až budu směňovat devizy, ale udělám forward a zajistím si požadovanou cenu. V dnešní době je kurz jedna z mála jistot, které je možné koupit.
Komu je vlastně zajištění kurzu určeno, dovozcům, nebo vývozcům?
Všem. Určitě by nad fixací měli uvažovat všichni, kteří více pracují s kurzem, kteří jsou ve vysoce konkurenčním prostředí a kteří aktivně řídí cash flow. Ve výsledku tedy zjistíme, že fixace je skutečně pro všechny firmy napříč obory. Dnes je už zajištění běžnou praxí nejen u velkých korporací, ale i u malých a středních firem, které díky tomu získávají náskok před svou konkurencí. Koruna byla vždy volatilní a do budoucna tomu nebude jinak. Nechtěným výkyvům koruny lze předejít pouze jedním způsobem – zajištěním kurzu.
Co když se termíny kontraktu změní?
Není problém, dokonce bych se divil, kdyby se tak nestávalo. Forward má mnoho mutací, navíc ho lze v čase efektivně posouvat nebo postupně vypořádávat, což z něj dělá flexibilní nástroj pro práci s rizikem.
Kdy je kurz nejlepší? Kdy fixovat?
Odpověď za milion, spíš za víc. Ale jak jsem už zmínil, nejde o spekulaci. Otázka je, zda je dnešní kurz v souladu s kalkulacemi a jestli za něj firma dosáhne požadovanou marži. Pokud ano, sjednáváte forward. Pokud ne, můžete počkat a nechat si kurz hlídat, nebo rovnou sjednat order, ze kterého následně uděláte forward. Možností je celá řada a zkušený dealer vám poradí. Normální lidský přístup a zkušenosti jsou lepší než drahé sako a kravata. To platí i na dealingu v Citfin.