×

MICE – speciální příloha časopisu KOMORA

Pondělí 25. září 2023
Přihlásit se / Zaregistrovat se
ikona hodiny19. 9. 2023 11:01

Jak si Češi nechávají doručovat objednávky z internetu?

Mladí ke kurýrům, staří na poštu

Češi se postupně odvracejí od České pošty, polovina objednávek se přepravuje přes kurýrní služby. Hlavní roli při výběru přepravní služby hraje druh prodávaného zboží a cílová skupina. Zatímco obchody, které cílí na starší skupiny zákazníků, evidují výrazně převažující zájem o doručení Českou poštou, mladší generace v drtivé většině využívá výdejní služby, jako je Zásilkovna či kurýrní společnosti. Kurýři se ovšem čím dál více využívají zejména pro firemní zásilky (B2B). Aktuální trendy v dopravě zboží z e-shopů pozoruje brněnské logistické centrum Authentica Fulfillment, které letos vyexpeduje přes jeden milion objednávek.

Václav Králíček autor

Foto: Shutterstock.com Jak si Češi nechávají doručovat objednávky z internetu? Foto: Shutterstock.com

Ve více než polovině e-shopů, pro které Authentica rozesílá každý měsíc až 150 tisíc zásilek, je nejvyužívanější dopravní metodou Zásilkovna a početná síť jejích výdejních míst. U některých prodejců se jedná až o 90 % všech objednávek. Řada zkoumaných e-shopů nabízí dopravu zdarma od určité částky, mnohdy jde ale pouze o Zásilkovnu, která je nejlevnější. To poukazuje také na citlivost českých zákazníků na cenu přepravy.

„Ve většině případů zákazníci preferují Zásilkovnu, a to díky její nízké ceně a flexibilitě vyzvednutí ve výdejních boxech nebo partnerských místech. Výjimky tvoří e-shopy, jejichž zákazníci jsou primárně starší ročníky. Ty se daleko častěji spoléhají na Českou poštu, jejíž služby dobře znají. Zásilkovna pro ně navíc představuje i technologickou bariéru, protože pro vyzvednutí balíku ze Z-boxu musíte mít aplikaci v chytrém mobilním telefonu, případně můžete o odemčení požádat zákaznickou linku, která má ale omezenou provozní dobu,“ vysvětluje aktuální trendy v doručování Petr Litavec, head of Authentica Fulfillment.

Balíkovna zaostává, kurýři se specializují na firmy

„Česká pošta dlouhodobě ztrácí zákazníky ve prospěch alternativ, jako jsou kurýři a v posledních letech také výdejní služby typu Zásilkovna. Pošta se na trend výdejních míst snaží naskočit se svou Balíkovnou, ale zatím se jí to nedaří. Pomoci jí v tom může nová možnost poslat balík do Alzaboxů,“ komentuje Litavec postavení České pošty a dodává: „Obecně ale vidím obrovský problém v tom, že dopravci od e-shopů nevyžadují rozměry zásilek a často tak na nadrozměr přijdou až v depu nebo u výdejního boxu. Zásilku pak musejí uložit jinam, přičemž nejbližší alternativa může být i kilometry daleko.“

Kurýři se podle Authenticy vedle České pošty a Zásilkovny čím dál více specializují. Doručení kurýrem je například vyžadováno u rozměrného zboží, které není vhodné pro Zásilkovnu, případně u luxusních produktů a firemních zásilek. „Například výrobce šperků či prémiové kosmetiky výdejní místa ani nabízet nechce, protože to neodpovídá povaze zboží. Firmy vzhledem k častějším objednávkám a recepcím s celodenním provozem zpravidla také využívají kurýrů, kteří zde dávají největší smysl,“ uzavírá Petr Litavec.

Články autora Václav Králíček

Nejnovější články

Aktuality
Do Prahy míří investiční hvězdy

K hlavním zahraničním hvězdám patří americký investor a...

Adam Kočík i Přemysl Rubeš doplní v panelových...

Expertní pohled
Kdo jsou Granfluencers a co od nich čekat?

Marketéři a média poslední roky píší primárně o...

Podle článku v CNN Business se začínají z...

Problém většiny briefů značek pro digitální kampaně je,...

Názory
Úsudek, invence, zkušenost a odbornost zůstanou doménou lidí

Každý si mohl vyzkoušet, že umělá inteligence umí...

Jsem toho názoru, že revoluce nepřijde za rok...

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe
Chytřejší technologická řešení pro české zemědělce

CleverFarm vyvíjí ucelenou softwarovou platformu, která na základě...

„Poslední roky se stále více soustřeďujme na chytré...

Nezařazené
Proč je dobré naučit se říkat NE!

To jsou všechno jistě velice důležité věci, a...

Pohled z praxe
Prevence znamená lepší život

Proč se osobně tak zasazujete o spolupráci s firmami na péči...

Jak by měl management při zavádění změn postupovat?...