Čtvrtek 30. května 2024
ikona hodiny19. 9. 2023 11:01

Jak si Češi nechávají doručovat objednávky z internetu?

Mladí ke kurýrům, staří na poštu

Češi se postupně odvracejí od České pošty, polovina objednávek se přepravuje přes kurýrní služby. Hlavní roli při výběru přepravní služby hraje druh prodávaného zboží a cílová skupina. Zatímco obchody, které cílí na starší skupiny zákazníků, evidují výrazně převažující zájem o doručení Českou poštou, mladší generace v drtivé většině využívá výdejní služby, jako je Zásilkovna či kurýrní společnosti. Kurýři se ovšem čím dál více využívají zejména pro firemní zásilky (B2B). Aktuální trendy v dopravě zboží z e-shopů pozoruje brněnské logistické centrum Authentica Fulfillment, které letos vyexpeduje přes jeden milion objednávek.

Václav Králíček autor

Foto: Shutterstock.com Jak si Češi nechávají doručovat objednávky z internetu? Foto: Shutterstock.com

Ve více než polovině e-shopů, pro které Authentica rozesílá každý měsíc až 150 tisíc zásilek, je nejvyužívanější dopravní metodou Zásilkovna a početná síť jejích výdejních míst. U některých prodejců se jedná až o 90 % všech objednávek. Řada zkoumaných e-shopů nabízí dopravu zdarma od určité částky, mnohdy jde ale pouze o Zásilkovnu, která je nejlevnější. To poukazuje také na citlivost českých zákazníků na cenu přepravy.

„Ve většině případů zákazníci preferují Zásilkovnu, a to díky její nízké ceně a flexibilitě vyzvednutí ve výdejních boxech nebo partnerských místech. Výjimky tvoří e-shopy, jejichž zákazníci jsou primárně starší ročníky. Ty se daleko častěji spoléhají na Českou poštu, jejíž služby dobře znají. Zásilkovna pro ně navíc představuje i technologickou bariéru, protože pro vyzvednutí balíku ze Z-boxu musíte mít aplikaci v chytrém mobilním telefonu, případně můžete o odemčení požádat zákaznickou linku, která má ale omezenou provozní dobu,“ vysvětluje aktuální trendy v doručování Petr Litavec, head of Authentica Fulfillment.

Balíkovna zaostává, kurýři se specializují na firmy

„Česká pošta dlouhodobě ztrácí zákazníky ve prospěch alternativ, jako jsou kurýři a v posledních letech také výdejní služby typu Zásilkovna. Pošta se na trend výdejních míst snaží naskočit se svou Balíkovnou, ale zatím se jí to nedaří. Pomoci jí v tom může nová možnost poslat balík do Alzaboxů,“ komentuje Litavec postavení České pošty a dodává: „Obecně ale vidím obrovský problém v tom, že dopravci od e-shopů nevyžadují rozměry zásilek a často tak na nadrozměr přijdou až v depu nebo u výdejního boxu. Zásilku pak musejí uložit jinam, přičemž nejbližší alternativa může být i kilometry daleko.“

Kurýři se podle Authenticy vedle České pošty a Zásilkovny čím dál více specializují. Doručení kurýrem je například vyžadováno u rozměrného zboží, které není vhodné pro Zásilkovnu, případně u luxusních produktů a firemních zásilek. „Například výrobce šperků či prémiové kosmetiky výdejní místa ani nabízet nechce, protože to neodpovídá povaze zboží. Firmy vzhledem k častějším objednávkám a recepcím s celodenním provozem zpravidla také využívají kurýrů, kteří zde dávají největší smysl,“ uzavírá Petr Litavec.

Články autora Václav Králíček

Nejnovější články

Expertní pohled
Nefinanční data představují nové bohatství firmy

V oblasti vztahů mezi firmou se svými spotřebiteli...

Veškeré popsané aktivity přitom mají jeden společný cíl...

Cestovní ruch
Prague City Tourism láká na letní dovolenou v Praze

„Všechny marketingové kampaně město financuje z vybraného poplatku...

Kromě výše zmíněných dvou kampaní i letos pokračuje...

Expertní pohled
Bankovní daň opět na stole

V minulých letech se do českého daňového systému...

Konečně, existují jiné způsoby, jak vlády mohou získávat...

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe
I u zelených kancelářských budov je prostor pro úsporu nákladů

To je samo o sobě potvrzením environmentálně šetrného...

Každopádně do budoucna CBRE plánuje neusnout na vavřínech....

Aktuality
Hitem pracovního trhu jsou hotdesky a home office

Generace Z přichází do českých firem a společně...

Kromě práce zajímá generaci Z také prostředí, ve...

Expertní pohled
V globální ekonomice narůstá protekcionismus

Nová cla ovlivní asi jen 4 % celkových...

V případě evropského sektoru automotive hrozí ještě agresivnější...