Neděle 5. května 2024
ikona hodiny22. 9. 2023 07:22

Efektivní komunikace s novináři aneb Jak na tiskovou zprávu

Komunikace s médii a novináři je dnes jednou ze základních cest public relations vaší značky. Dnes se nebavme o placených PR článcích, ale o vydávání a zasílání tiskových zpráv na vaše novinářské kontakty.

Vítězslav Klement Vítězslav Klement autor

Expert na strategickou komunikaci, majitel PR agentury Lost Bunny Communication. Absolvoval zahraniční stáže v Dubaji a Madridu. Pravidelně vede veřejná školení a také přednáší na Vysoké škole ekonomické v Praze. Je také autorem webu svetmetaverse.cz.

Foto: Shutterstock.com Média jsou důležitá – specifickou kategorií komunikace je tisková zpráva Foto: Shutterstock.com

Tisková zpráva totiž představuje jeden z nejdůležitějších nástrojů pro komunikaci s médii. Jde o unikátní způsob, jak novinářům představit aktuality a události týkající se vaší firmy. Ačkoli se může zdát, že psaní tiskové zprávy je jednoduchý úkol, je důležité zvládnout určité aspekty, aby byla vaše zpráva efektivní a zaujala média.

Prvním krokem je pochopení, proč je tisková zpráva důležitá. Tisková zpráva není pouze informací pro média – je to vaše příležitost kontrolovat svůj příběh a představit ho tak, jak si přejete. Je to šance ukázat novinářům, proč je vaše zpráva důležitá pro jejich publikum. Proto byste si ještě před samotným napsáním tiskové zprávy měli sami ujasnit, co je jejím cílem a proč ji posíláte.

Při psaní tiskové zprávy je potom důležité začít silným nadpisem. Nadpis by měl být stručný a přesvědčivý, s jasným shrnutím hlavní zprávy. Následovat by měl podnadpis, který podrobněji vysvětluje, o čem tisková zpráva je.

První odstavec, známý také jako lead, by měl obsahovat nejdůležitější informace a odpovědět na otázky kdo, co, kde, kdy a proč. Zde je důležitá stručnost a přesnost.

V těle tiskové zprávy uveďte další detaily a kontext, vždy s respektem k hierarchii informací. Mějte na paměti, že nejdůležitější informace by měly být uvedeny jako první a každý odstavec by měl být krátký a jasný.

Důležité jsou také citace, které dodávají tiskové zprávě důvěryhodnost. Mohou pocházet od vedení vaší firmy, odborníků nebo zákazníků a novinářům poskytují hotové citace pro jejich články. V každém případě by měl ale citaci do zprávy vložit někdo, kdo je k tématu relevantní a uvěřitelný.

Jednou z klíčových částí tiskové zprávy jsou potom také kontaktní informace. Uveďte jméno, telefonní číslo a e-mailovou adresu kontaktu pro média, aby novináři mohli snadno získat další informace.

Co se týče trendů v psaní tiskových zpráv, mnoho firem nyní zahrnuje do svých tiskových zpráv multimediální obsah, jako jsou obrázky, videa a infografiky, které pomáhají vizualizovat zprávu a činí ji atraktivnější pro média. Dělejte to tak také. Jen v případě větších datových souborů, jako jsou třeba videa, přiložte ke zprávě spíše odkaz na nějaké úložiště.

Tonalita tiskové zprávy by měla být profesionální a neutrální, nikoli reklamní. Měli byste se snažit představit fakta tak, jak jsou, bez přehánění nebo nadsázky. To je právě tím rozdílem mezi tiskovou zprávou a PR článkem.

Konečně, také čas rozeslání tiskové zprávy je klíčový.  Nejlepší čas na odeslání tiskové zprávy bývá obecně brzy ráno, od úterý do čtvrtka, kdy jsou novináři nejvíce aktivní. Je však důležité poznat a časem přizpůsobit čas odeslání konkrétnímu médiu a novináři, na kterého se zaměřujete.

Celkově shrnuto, psaní efektivní tiskové zprávy vyžaduje jasnost, stručnost a pečlivé načasování. Dobře napsaná tisková zpráva může být mocným nástrojem, který vám pomůže dosáhnout cenného mediálního pokrytí a dosáhnout vašich komunikačních cílů.

Články autora Vítězslav Klement

Nejnovější články

Analýzy
Výrazná změna v chování hostů

Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...

Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...

Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....

Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...

Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...

HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...

Analýzy
Hypotéky očima experta

Aktuální analýza přináší přehled vývoje v oblasti úrokových...

Březen 2024 byl podle statistických údajů České národní...

Úrokové sazby jsou, přinejmenším pro mě osobně, spíše...

Druhým hlavním důvodem je bezesporu fakt, že čím...

Situace okolo zákona o spotřebitelském úvěru a možnost...

Pojem „nevýkonné úvěry“ označuje laicky řečeno úvěry, u...

V den vydání tohoto dokumentu proběhlo měnověpolitické zasedání...

Další zasedání bankovní rady nás čeká za bezmála...

Advertorial
Panevropská univerzita potvrzuje svou kvalitu

„Jsme nesmírně hrdí na udělení institucionální akreditace, jež...

Panevropská univerzita je první univerzitou vzniklou po novele...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
V budoucnu bude možné pojistit takřka cokoliv

První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...

Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...

Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...

Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...

Expertní pohled
Dům je jako ekosystém, je třeba ho stavět komplexně

„Dům nejde stavět po částech, jedná se o...

V rámci celku má důležitou roli také materiál,...

Společnost jako jediná na trhu nabízí stavebníkům komplexní...

Expertní pohled
Eviden monitoruje na dark webu ukradená data

Nová služba je vhodná pro větší firmy, které...

Monitoring v rámci služby LUMINAR probíhá formou kontinuální...

Zákazník ze soukromého i veřejného sektoru může službu...