Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Na sociálních sítích je v Česku aktivních zhruba šest milionů Čechů měsíčně, což už je poměrně solidní základna vašich potenciálních zákazníků nebo klientů na to, aby na tomto novém mediatypu byla přítomna také vaše značka. Platí totiž, že aktuálně dokážete na denní bázi na sociálních sítích zasáhnout bezmála 70 % všech Čechů. Což je srovnatelně s potenciálním zásahem televizí nebo venkovní reklamou.
A když už firma na sociálních sítích jednou je, měla by koukat, aby tam byla pořádně. Ukázek promarněných příležitostí brandů na sociálních platformách najdete dnes a denně spoustu. Neopakujte proto chyby ostatních a dejte podložte prezenci vaší značky, firmy nebo klidně neziskové organizace na sociálních sítích jasnou strategií.
Stanovte si jasný cíl, co od sociálních sítích očekáváte
Protože o tom mluvili v televizi nebo protože sítě denně „sjíždí“ vaše děti? Asi fajn, ale to by rozhodně nemělo stát za rozhodnutím, proč a jestli máte vstoupit na sítě také se svojí značkou. To zásadní spočívá v definici samotného cíle a taky toho, jestli vám sociální sítě tento cíl mohou pomoct splnit.
Je to jen pouhé budování vaší značky pomocí zobrazování obsahu? Jsou to prodeje nebo návštěvy webu? Ať je vašim cílem cokoliv, měl by být předem definovaný a hlavně měřitelný: Chci být se svojí značkou exkluzivní kávy na Instagramu a očekávám do půl roku sto tisíc návštěv svého webu. Ano, to je definovaný a jasně v čase měřitelný cíl!
Ověřte si, že na sítích najdete svoji cílovku
Na začátku tohoto textu jsme si řekli, že na sítích je v Česku už skoro každý. Tak ale jen opatrně, aby vás realita brzy nevyvedla z omylu. Po celém světě jsou stovky různých sociálních platforem, v Česku se bavíme třeba o deseti těch nejpoužívanějších, a každá z nich se vedle řady dalších aspektů liší právě z hlediska sociodemografické struktury svých uživatelů.
Věkově nejstarší jsou tak v Česku uživatelé na LinkedInu, nejvíce lidí do 25 let v absolutním vyjádření je na Instagramu a nejvíce žen ve vyjádření relativním třeba na Pinterestu. Než nějakou sociální platformu začnete využívat, přesvědčte se nejprve, že na ní máte ke komu mluvit. Respektive že na ní najdete svoji cílovou skupinu.
Sociální sítě zabírají čas
Mít profil na Facebooku, Instagramu nebo TikToku je jistě fajn, ale tím to celé nekončí. Naopak, je to láska na celý život! Ještě horší než to, že profil vaší značky na nějaké síti nenajdu je to, že ho najdu zanedbaný. Tedy když teď v lednu například uvidím, že váš poslední příspěvek je z března loňského roku.
A že se vás v květnu někdo ptal na stránce k vašim produktům, ale dodnes mu nikdo neodpověděl. Přítomnost vaší značky na sítích tak vyžaduje váš čas. Pravidelný a nepřetržitý. V počátcích to mohou být desítky minut denně, s rozbíhající se komunikaci a zvětšující se komunitou kolem vaší prezence to může narůst třeba i na hodiny denně.
Pravidelný a zajímavý obsah, o to tu jde především
Sociální sítě a jejich algoritmy vyžadují od tvůrců obsahu pravidelnou tvorbu příspěvků a takové autory potom milují. Zcela logicky, protože samy potřebují udržet svoje uživatele na platformě co nejdéle. A tomu pomůže pravidelný, zajímavý a relevantní obsah.
Ten je potřeba plánovat s tím, že dnes je například na Facebooku nebo LinkedInu doporučována frekvence zhruba tří zveřejněných příspěvků týdně. Než se na nějakou sociální platformu jménem vaší značky vydáte, zamyslete se proto nad tím, zda jste schopni opravdu relevantní obsah pravidelně zveřejňovat. Profil značky, na kterém se poslední příspěvek objevil před půl rokem, působí hůř, než kdyby profil vůbec neexistoval.
Bez peněz na sociální sítě nelez
Jasně, sociální sítě jsou stále zdarma. Zatím. Nicméně z hlediska podpory obsahu a firemních prezentací je dnes bohužel nezbytné tento vámi vytvořený obsah podpořit reklamou. Tj. jednoduše zaplatit za to, že váš obsah někdo vůbec uvidí. Organický dosah profilů na sítích totiž stále klesá a bez reklamy vaše úžasné příspěvky těžko někdo uvidí. Počítejte tedy s nějakou tou korunou, či spíše tisícikorunou měsíčně na reklamu.
Všechno průběžně vyhodnocujte
Cíle, plány a očekávání jste si nastavili, tak hurá do komunikace, tvorby příspěvků a povídání si s uživateli. Nezapomeňte jen pravidelně vaši komunikaci vyhodnocovat, právě z hlediska toho, zda plní cíle, které jste si nastavili.