úterý 5. listopadu 2024
ikona hodiny 6. 4. 2023 13:02

Víme, jak na strategii na sociálních sítích

Na sociálních sítích je v Česku aktivních zhruba šest milionů Čechů měsíčně, což už je poměrně solidní základna vašich potenciálních zákazníků nebo klientů na to, aby na tomto novém mediatypu byla přítomna také vaše značka. Platí totiž, že aktuálně dokážete na denní bázi na sociálních sítích zasáhnout bezmála 70 % všech Čechů. Což je srovnatelně s potenciálním zásahem televizí nebo venkovní reklamou.

Vítězslav Klement Vítězslav Klement autor

Expert na strategickou komunikaci, majitel PR agentury Lost Bunny Communication. Absolvoval zahraniční stáže v Dubaji a Madridu. Pravidelně vede veřejná školení a také přednáší na Vysoké škole ekonomické v Praze. Je také autorem webu svetmetaverse.cz.

Foto: Shutterstock.com
Sociální média potřebují strategii Foto: Shutterstock.com

A když už firma na sociálních sítích jednou je, měla by koukat, aby tam byla pořádně. Ukázek promarněných příležitostí brandů na sociálních platformách najdete dnes a denně spoustu. Neopakujte proto chyby ostatních a dejte podložte prezenci vaší značky, firmy nebo klidně neziskové organizace na sociálních sítích jasnou strategií.

Stanovte si jasný cíl, co od sociálních sítích očekáváte

Protože o tom mluvili v televizi nebo protože sítě denně „sjíždí“ vaše děti? Asi fajn, ale to by rozhodně nemělo stát za rozhodnutím, proč a jestli máte vstoupit na sítě také se svojí značkou. To zásadní spočívá v definici samotného cíle a taky toho, jestli vám sociální sítě tento cíl mohou pomoct splnit.

Je to jen pouhé budování vaší značky pomocí zobrazování obsahu? Jsou to prodeje nebo návštěvy webu? Ať je vašim cílem cokoliv, měl by být předem definovaný a hlavně měřitelný: Chci být se svojí značkou exkluzivní kávy na Instagramu a očekávám do půl roku sto tisíc návštěv svého webu. Ano, to je definovaný a jasně v čase měřitelný cíl!

Ověřte si, že na sítích najdete svoji cílovku

Na začátku tohoto textu jsme si řekli, že na sítích je v Česku už skoro každý. Tak ale jen opatrně, aby vás realita brzy nevyvedla z omylu. Po celém světě jsou stovky různých sociálních platforem, v Česku se bavíme třeba o deseti těch nejpoužívanějších, a každá z nich se vedle řady dalších aspektů liší právě z hlediska sociodemografické struktury svých uživatelů.

Věkově nejstarší jsou tak v Česku uživatelé na LinkedInu, nejvíce lidí do 25 let v absolutním vyjádření je na Instagramu a nejvíce žen ve vyjádření relativním třeba na Pinterestu. Než nějakou sociální platformu začnete využívat, přesvědčte se nejprve, že na ní máte ke komu mluvit. Respektive že na ní najdete svoji cílovou skupinu.

Sociální sítě zabírají čas

Mít profil na Facebooku, Instagramu nebo TikToku je jistě fajn, ale tím to celé nekončí. Naopak, je to láska na celý život! Ještě horší než to, že profil vaší značky na nějaké síti nenajdu je to, že ho najdu zanedbaný. Tedy když teď v lednu například uvidím, že váš poslední příspěvek je z března loňského roku.

A že se vás v květnu někdo ptal na stránce k vašim produktům, ale dodnes mu nikdo neodpověděl. Přítomnost vaší značky na sítích tak vyžaduje váš čas. Pravidelný a nepřetržitý. V počátcích to mohou být desítky minut denně, s rozbíhající se komunikaci a zvětšující se komunitou kolem vaší prezence to může narůst třeba i na hodiny denně.

Pravidelný a zajímavý obsah, o to tu jde především

Sociální sítě a jejich algoritmy vyžadují od tvůrců obsahu pravidelnou tvorbu příspěvků a takové autory potom milují. Zcela logicky, protože samy potřebují udržet svoje uživatele na platformě co nejdéle. A tomu pomůže pravidelný, zajímavý a relevantní obsah.

Ten je potřeba plánovat s tím, že dnes je například na Facebooku nebo LinkedInu doporučována frekvence zhruba tří zveřejněných příspěvků týdně. Než se na nějakou sociální platformu jménem vaší značky vydáte, zamyslete se proto nad tím, zda jste schopni opravdu relevantní obsah pravidelně zveřejňovat. Profil značky, na kterém se poslední příspěvek objevil před půl rokem, působí hůř, než kdyby profil vůbec neexistoval.

Bez peněz na sociální sítě nelez

Jasně, sociální sítě jsou stále zdarma. Zatím. Nicméně z hlediska podpory obsahu a firemních prezentací je dnes bohužel nezbytné tento vámi vytvořený obsah podpořit reklamou. Tj. jednoduše zaplatit za to, že váš obsah někdo vůbec uvidí. Organický dosah profilů na sítích totiž stále klesá a bez reklamy vaše úžasné příspěvky těžko někdo uvidí. Počítejte tedy s nějakou tou korunou, či spíše tisícikorunou měsíčně na reklamu.

Všechno průběžně vyhodnocujte

Cíle, plány a očekávání jste si nastavili, tak hurá do komunikace, tvorby příspěvků a povídání si s uživateli. Nezapomeňte jen pravidelně vaši komunikaci vyhodnocovat, právě z hlediska toho, zda plní cíle, které jste si nastavili.

Články autora Vítězslav Klement

Nejnovější články

Cestovní ruch

Kudy z nudy je už dvacet let spolehlivým parťákem na cesty!

Kudy z nudy (KzN) provází už dvě dekády...
Aktuality

Neosobního jednání se děsí obchodníci i zákazníci

Hovory ze záhrobí, strach z odmítnutí nebo ghosting....
Trendy

Velvet Innovation: ambice jako motor podnikání i inovací

Mezinárodní konference Velvet Innovation, která se uskuteční 14....

Nejnovější Expertní pohled

Aktuality

Neosobního jednání se děsí obchodníci i zákazníci

Hovory ze záhrobí, strach z odmítnutí nebo ghosting....
Expertní pohled

NIS2: Posílení kybernetické bezpečnosti se firmy nevyhnou

NIS2 (Network and Information Systems) je nová směrnice...
Expertní pohled

Ochrana firemních systémů a webových aplikací

Firmy v Evropské unii čelí stále většímu tlaku na posílení...