Úterý 14. května 2024
ikona hodiny8. 7. 2021 09:12

Největší obtíží při čerpání finančních prostředků z fondů ESI je zdlouhavé povolovací řízení

V rámci ČR se nemalý objem výstavby realizuje také za pomoci finančních prostředků z fondů ESI. Podle 59 % stavebních společností by mohla větší aktivita veřejné správy v tomto ohledu zlepšit situaci ve stavebnictví. Čerpání prostředků v oblasti výstavby podle dotázaných nejvíce brání zdlouhavé povolovací řízení (60 %). V průměru v posledním programovém období 2014–2020 tvořily zakázky spolufinancované z fondů ESI 23 % všech realizovaných zakázek stavebních společností. Vyplývá to z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q2/2021 zpracované analytickou společností CEEC Research.

Veronika Blížkovská autor

Business Development Manager, CEEC Research

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Dotazovali jsme se stavebních společností, nakolik podle nich veřejná správa využívá možnosti čerpání dotací u dopravních a pozemních staveb. Podle ředitelů stavebních společností veřejná správa využívá více dotací v oblasti dopravních staveb. Její aktivity v tomto ohledu ohodnotili ředitelé stavebních společností 6 body z 10 možných (kdy 0 = nevyužila žádné možnosti a 10 = využila všechny dostupné možnosti). U pozemních staveb aktivity veřejné správy v oblasti čerpání dotací hodnotili ředitelé stavebních společností 5 body z 10 možných.

Zdroj: CEEC Research Zdroj: CEEC Research

Podle tří pětin dotázaných stavebních společností by vyšší aktivita veřejné správy v oblasti čerpání dotací pomohla zlepšit situaci ve stavebnictví (59 %). Alespoň k částečnému zlepšení by vyšší čerpání dotací stavebnictví pomohlo podle 35 % dotázaných. Zbylých 6 % dotázaných se domnívá, že by vyšší aktivita veřejné správy v tomto ohledu neměla na situaci ve stavebnictví žádný vliv.

Zdroj: CEEC Research Zdroj: CEEC Research

Zajímali jsme se také o to, co je podle ředitelů stavebních společností problémem pro čerpání prostředků z fondů ESI v oblasti výstavby. Tři pětiny dotázaných se domnívá, že se jedná o zdlouhavé stavební řízení, které výstavbu brzdí (60 %). Dále se podle stavebních společností jedná o neochotu pracovníka (popř. úřadu) podstupovat náročnější administraci v procesu čerpání dotace (49 %) nebo o příliš přísné podmínky dotačních výzev (40 %). Dotázaní ředitelé mezi problémy také uváděli nedostatečné kapacity úřadů a s tím spojené obtíže s vypisováním projektů (30 %), nízkou kvalifikaci pracovníků pro sestavení a podání projektu (26 %), nízkou atraktivitu programu (16 %) nebo korupci (14 %). S překážkou v podobě zdlouhavého stavebního řízení souhlasí také Tomáš Koranda CEO, předseda představenstva společnosti HOCHTIEF CZ: „Situace se v posledních letech zlepšila, a i díky tomu zrychluje modernizace železnice a dokončování dálniční sítě. Problém je dlouhodobě v něčem jiném. Česko stále zůstává zemí s jedním z nejkomplikovanějších a nejdelších povolovacích procesů na světě. Chce se mi věřit, že letošní rok bude zlomový a že nový stavební zákon úřední řízení konečně rozhýbe.“

Zdroj: CEEC Research Zdroj: CEEC Research

V posledním programovém období 2014–2020 byla každá čtvrtá zakázka stavebních společností projekt spolufinancovaný z fondů ESI. V průměru v tomto programovém období tvořili tyto zakázky 23 % ze všech realizovaných zakázek stavebních společností.

Zdroj: CEEC Research Zdroj: CEEC Research

Realizace takových zakázek pro 48 % dotázaných společností nepředstavuje žádné obtíže. Naopak pro 24 % dotázaných jsou takové zakázky komplikovanější nebo jsou komplikovanější pouze určité typy projektů a výstavby (28 %). Mezi obtíže, se kterými se stavební společnosti setkávají, patří větší administrativní zátěž (33 %), komplikovanější zapracování nutných změn stavby (24 %) a různé kontroly (13 %).

V posledním programovém období 2014–2020 nebyly podle 56 % dotázaných ředitelů stavebních společností realizovány nutné a klíčové projekty v oblasti výstavby. Zbylých 44 % dotázaných je opačného názoru. Důvodem, proč klíčové projekty nebyly realizovány je podle necelé poloviny dotázaných zdlouhavé povolovací řízení (47 %). Překážkou ale je také horší připravenost projektu (26 %) nebo nedostatečnost lidských kapacit na úřadech (6 %). Zbylá pětina dotázaných mezi důvody uvádí také nekompetentnost úřadů, preferenci osobních zájmů a nedostatek strategického smýšlení v dlouhodobém horizontu (21 %).

Články autora Veronika Blížkovská

Nejnovější články

Analýzy
Firmy novou éru vítají, zaměstnanci preferují osobní přístup

Zájem HR manažerů o tuto technologii by však...

Podle průzkumu Grafton Recruitment je zavedení AI a...

Používání umělé inteligence v oblasti lidských zdrojů může...

To potvrzuje i prezident oborové organizace ABSL Jaromír...

Cestovní ruch
Delta Air Lines znovu létá z Prahy do New Yorku

„Těší mě, že společnost Delta Air Lines nabízí...

„Jsme nadšení, že na letní sezónu obnovujeme nonstop...

Názory
Spotřebitelé začínají (konečně!) utrácet

Nad očekávání rychlé oživení spotřebitelské poptávky napříč jednotlivými...

V nejbližších měsících by měly výše zmíněné faktory...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Jak sebevědomá bude ECB vstříc strnulému Fedu?

Při pohledu do zpětného zrcátka platí, že od...

Není proto překvapením, že příznivější inflační výhled v...

Expertní pohled
Stále lepší překladače znásobily úspěšnost kybernetických útoků

„Revoluce v zásadě nastala před třemi lety, kdy se...

„Kvalita automatických překladačů má dopad nejen na úspěšnost...

Expertní pohled
V budoucnu bude možné pojistit takřka cokoliv

První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...

Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...

Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...

Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...