Pátek 26. dubna 2024
ikona hodiny28. 7. 2021 14:41

Nové perspektivní trhy pro české e-shopy

Když české e-shopy expandují na nové trhy, často jsou první na řadě východní sousedé. Když pomineme Slovensko, které mají e-shopy v nabídce běžně, jedná se nejčastěji o Maďarsko a Rumunsko. Z pohledu e-commerce se jedná o rychle rostoucí trhy (okolo 30 % meziročně), kde české a slovenské e-shopy vyšlapaly cestičku a s expanzí si dokážou dobře poradit.

Pavel Kašpar autor

Foto: Pošta bez hranic Foto: Pošta bez hranic

Dnes už není problém doručit zboží ve stejném standardu jako v Česku nebo na Slovensku, a to i v případě, že sklad e-shopu je stále v tuzemsku. Je dobré mít na paměti, že zatímco ve světě i u nás jsou platby na dobírky stále méně časté, v Maďarsku, Rumunsku, ale i v dalších státech východu Evropy je to stále nejrozšířenější platební metoda.

Rumunsko

Rumunsko je trh s obrovským potenciálem a strategickým umístěním. Má nejrychleji rostoucí ekonomiku na území Evropy a roste i zájem obyvatel o online nakupování. Při vstupu na zahraniční trh do Rumunska není třeba bát se velké konkurence, na 19 a půl milionu obyvatel připadá přibližně 15 tisíc e-shopů. Rumunští zákazníci preferují dobírku, postupně však narůstají bezhotovostní platby. Mezi nejprodávanější produkty v Rumunsku patří elektronika, oblečení, vybavení do domácnosti a hračky.

  • 19,5 milionů obyvatel
  • 15 tisíc e-shopů
  • 4,7 % podíl online prodeje
  • 30 % růst e-commerce
  • 74 % populace aktivní na internetu

Navíc na východních trzích (ale i třeba na Balkáně) jsou podle Davida Poláška z kurýrního projektu Pošta bez hranic výrazně přívětivější ceny za placenou reklamu, která se často podílí výrazným poměrem na objednávkách. V tomto kontextu je dobré dodat, že už nějaký rok provozuje Google svůj nástroj Market Finder v rámci platformy Think With Google, kde si mohou podnikatele zjistit, jaké jsou ceny za reklamu na konkrétních trzích v rámci jejich sortimentu.

„Oproti českému e-commerce trhu jsou ty rumunské a maďarské stále v rozletu. Pro kontext dodejme, že české e-commerce prostředí patří mezi špičku v Evropě co se týče počtu e-shopů na obyvatele. Právě i vysoká konkurence mezi místními e-shopy nutí podnikatele jít za hranice, kde je konkurence nižší,“ upozorňuje David Polášek.

Maďarsko

Maďarsko se může chlubit strategickou polohou s přístupem na trhy EU a spolehlivou infrastrukturou atraktivní pro mezinárodní společnosti. Aktuálně se jedná o jeden z nejrychleji rostoucích e-commerce trhů s nízkou konkurencí. Specifikem maďarského trhu je to, že většinu prodejů generuje hlavní město Budapešť a jeho okolí. Maďarští zákazníci preferují bezhotovostní platby. Mezi nejprodávanější produkty v Maďarsku patří móda, elektronika, nábytek, letenky a ubytování.

  • 10 milionů obyvatel
  • 13 tisíc e-shopů
  • 5,3 podíl online prodeje
  • 30 % růst e-commerce
  • online tržby 3,04 mld. EUR
  • 89 % populace aktivní na internetu

Mají ale české, potažmo slovenské e-shopy na růžích ustláno?

Rozhodně ne. Téměř jistou cestou k neúspěchu je podcenění trhu. Nestačí jen přeložit web do maďarštiny nebo rumunštiny, je třeba poskytnout servis na takové úrovni, na kterou jsou zákazníci zvyklí. Kromě již zmíněného perfektního překladu e-shopu je to i zákaznická podpora v lokálním jazyce, výběr lokálních dopravců, doručení do 2 pracovních dnů a možnost vrátit zboží, pokud možno jednoduše.

A co další perspektivní trhy?

Zatímco Rumunsko a Maďarsko už je z českého pohledu „objevené”, do hledáčku e-shopů už se začínají dostávat další trhy na Balkáně s velkým potenciálem. „Stále více evidujeme zájem o země jako Chorvatsko, Slovinsko, Bulharsko nebo Řecko. Dá se očekávat, že i z těchto zemí se stane pro české e-shopy standard,” říká David Polášek.

Články autora Pavel Kašpar

Nejnovější články

Trendy
Belgický příklad pro Česko

„Lidé by nemuseli shromažďovat a odvážet nesešlápnuté lahve...

Při zavedení digitálního zálohového systému by v Česku...

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...

Pohled z praxe
Vinařský ráj vstupuje na rakouský trh

„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...

Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...

„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe
Vinařský ráj vstupuje na rakouský trh

„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...

Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...

„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...

Pohled z praxe
Holcim míří k uhlíkové neutralitě

Nejnovější krok směrem k udržitelnosti a ochraně životného prostředí...

„Díky těmto úpravám dojde ke snížení celkového množství...

Pohled z praxe
Téměř 90 % domácností ušetří na energiích

ČEZ Prodej v rámci rozsáhlé analýzy zpracoval data o...

„Fotovoltaické systémy a tepelná čerpadla umožňují efektivně a...